Eli nyt alkoi Volvo temppuilemaan vaikka se talven satunnaiset ajot hyvin onkin pelittänyt.
Auton vuosimalli 1999. Viritykset: Finturbon tekemä t19 Ahdin, downpipe, kisacat, kisaputkisto, vapaavirtaussuodin( uusi ), ohjelma. N.280hp, näillä osilla toiminut jo useammat vuodet ongelmitta.
Vika seuraavanlainen, ajoin tankin melkein tyhjäksi. No luulin tankin pohjalla olleen vettä kun aamulla lähtiessä röpötti sikana eikä kulkenut mihinkään, ei muutakun tankki täyteen mutta ilman vaikutusta. ETS valo syttyi + vikavalo, myös flekti huutaa kokoajan vaikka kone kävisi pakkasella 1s niin jää huutamaan minuuteiksi?
No lähdettiin kaverin kanssa ajamaan motarille jos olisi ollut jokin paikka jäässä mutta ei, kone tuntui todella tehottomalta ja yhtäkkiä rupesi ontumaan tosi pahasti, pätki ymm. No ei muutakun auto tien sivuun ja ihmettelemään. Huomasin edellisen omistajan teipanneen maf liittimen johdot, no purin teippi liitoksen ja huomasin yhden johdon katkenneen liittimen juuresta ja samalla myös muut johdot olivat melkein katkeamaisillaan. Yksi toisen johdon karva osui toisen johdon karvaan aiheuttaen pienen kipinän savun kera. No johto jätettiin irti jolloin saatiin kone vikatilaan ja lähettiin ajamaan taas. Toimi ok mutta kone tuntui kumilankamaiselta eli kaasuun vastasi tooodella hitaasti sekä tehot kadoksissa kuten aiemminkin.
Kävin töissä korjaamassa liittimet kuntoon, ei vaikutusta vikaan. Eikä vaikuta myöskään onko johdot kiinni vaiko irti. Käytettiin auto Boschin testerin päässä tuli jos jonkinmoista vikaa mm. kaasupolkimen jännite ja muutama muu vika polkimesta, turbon magneettiventtiili, lämpötila-anturi, ilmastoinnin jokin anturi, jäähdytysneste anturi, kaasuläppä ymm kytkin polkimen anturi ja useita muita antureita?
Kaverilta sattuimoisin löytyi uusi kaasupoljin sekä maf anturi, no kokeiltiin näiden vaihdolla mutta tuloksetta..? Kaasuläppäboksi vaihdettu uuteen liikkeessä pari vuotta sitten, magneti marellin keltaisella lapulla (parempi malli).
Käytin tuossa illalla lopuksi viel akunkenkää irti 30min, mutta ei vaikutusta muutakuin että ei meinaa lähteä enää käymään sekä auto kaasuttelee itsekseen 800-1300 välillä, samaa tekee myös kuumalla koneella hetken (1-2min) aikaa kunnes tasaantuu? Vikakoodit kun poistaa auton käydessä niin tekee myös tuota heijjausta kunnes taas tasaa, vikavalo sammuu ja voi pysyä pitkäänkin poissa mutta ETS valo sammuu ja syttyy 1s päästä jälleen.
Viisaammat osaisitteko antaa neuvoja, kiitos etukäteen! Olisi mukava saada kesäauto taas tienpäälle.