Pitipä sitten ihan tämän ketjun vuoksi rekisteröityä palstalle, ajattelin tähän raportoida omia kokemuksiani Re85:n käytöstä.
Ajatus Re85:n tankkauksesta on muhinut jossain aivolohkon perällä jo pitkään, syystä että olen varsin yrpiintynyt polttoaineen hintaan. Ajan vanhalla lankulla käyttöajoa, pääasiassa reipaskulkuista maantieajoa n. 100 km siivuja suuntaansa, jonkinverran kaupunkiajoa. Nyt kun ST1:llä saatavuus on parantunut ja käytännössä kuljen Turun Länsikeskuksen tai Raision Re85 pumpun vierestä viikottain, niin ei muuta kuin tuumasta toimeen.
Lähtökohtana projektille on muutaman satasen arvoinen, hyvin palvellut 740 farkku, jossa on B200F-ruiskumoottori. Kone on palvellut teknisesti hyvin, kilometrejä on arvattavasti kertynyt n. 370 000 ja käsittääkseni moottorinohjausjärjestelmäkin on osiltaan suunnilleen alkuperäinen, lambda-anturi on uusittu Boschin alkuperäosaan vuosi sitten kesällä 2011. Kulutus autolla on pyörinyt 95E10:llä n. 10 litran tuntumassa kesäkeleillä, joskus maantielenkeillä päästy jopa kasilla alkaviin lukuihin ja vastaavasti talvella sitten pompsahtaa...
Nyt autossa on jo valmiiksi "ominaisuutena" hieman laiskahko käyntiinlähtö, johtuen uusimistarpeessa olevasta akusta ja sytytystulpatkin kai kaipaisivat vaihtoa. Lisäksi varapyörätilassa on jo vuoden odottanut vaihtamistaan uusi polttoainesuodatin, omistajan laiskuudesta johtuen sekin vaan on jäänyt vaihtamatta.
Kunnes sitten eilen aloin heräteoston seurauksena sekakäyttäjäksi, pumpulla sen kummemmin miettimättä tankkasin 10 eurolla 10,1 litraa E85 (0,989 €/l) ja 20 eurolla 95E10 11,9 litraa (1,689), yhteensä 22 litraa n. E45 bensaa (46% E85 ja 54% 95E10). Tarkoituksena olikin jättää tankkiin tilaa, jos vaikka jokin meneekin pieleen tai seos on liian "laihaa" vinokoneelle.
Hintaa mixille tuli 1,364 €/litra, n. 24 % halvempaa kuin 95E10. Tämä on syytä pitää mielessä, kun sitten vertailee toteutuneita kulutuslukemia entiseen, kovin paljon yli litraa ei saisi kulutus nousta, jotta homma pysyisi taloudellisesti mielekkäänä.
Ensimmäisiä havaintoja:
litkulla on nyt ajettu parikymmentä kilometria kaupungissa ja käyty tekemässä lyhyt pyrähdys motarilla.
-lämpimänä auto lähti pumpulta käymään aivan normaalisti
-minkäänlaisia käyntihäiriöitä ei havaittu
-tyhjäkäynti OK, ei muutosta
-vetää hyvin, myös alarekisteristä, parhaimillaan välillä 2000-3000 rpm
-käy pehmeämmin, sivistyneemmin, vinokoneelle tyyppillinen traktorimainen karkea soudi on vähän pyöristynyt
-auton seisottua parkissa kylmäksi ensimmäinen varsinainen ero vanhaan (kuten vähän odotettukain oli), starttaaminen otti sekunnin pari enemmän aikaa ja kone lähti käymään hieman yskähdellen, muutama sekunti tätä ja käynti tasaantui normaaliksi. Siitä eteenpäin kulku täysin normaalia.
-moottoritiellä ja Naantalin ohitustiellä muutama ripeä ohitus ja täyskaasukiihdytys vitosella ylämäkeen, kone kiertää iloisesti 5000 rpm asti ja pidemmälle ei yritettykään, ylämäkeen tuntui hieman laiskemmalta, kun kierroksia taulussa 4000 rpm. Mutta nämähän ovat siis täysin persdynohavaintoja, missä psykolgiset vaikutukset on usein suurempia kuin todellisuus
Yhteenvetona tähän mennessä, että ihan käyttökelpoisena kulkupelinä tuo säilyi ominaisuuksiltaan ainakin tähän asti, nyt seuraavaksi tankkaamaan säiliö täyteen suunnilleen samalla suhteella ja sitten tankillisen jälkeen arvioidaan uudelleen kulutusta ja jos saisi vaikka ostettua uuden akun jolla startti rallattaisi iloisemmin ja vaikka ne tulpatkin vaihdettua. Syksyllä pitänee tilanne sitten arvoida uudestaan, lähinnä tuon käynnistyvyyden osalta.
Oma lähestymistapa tähän juttuun oli täysin tuulipukumainen, tavisautoilijan kokeilunhalu, en ottanut edes mitään akunkenkiä irti ECUn nollaamiseksi (en tiedä olisiko se edes tossa vinokoneessa vaikuttanut mihinkään) tai tehnyt muitakaan valmisteluja, soppaa vaan tankkiin ja menoksi. Helpolla ja halvalla.
Jossain pääkopan uumenissa kuitenkin pyörii ajatuksia, että josko tuohon kannattaisi lorauttaa hieman jotain polttoaineen lisäainetta joukkoon tai vaikka pari desiä dieseliä, mutta turhaa taitaa sekin olla.
Samaten vois ehkä kulkea silmät auki, jos jostain sattuisi eteen hypähtämään isommat suuttimet edullisesti. Kauheasti ei tuon hintaiseen autoon kuitenkaan viitsi alkaa investoimaan, tuo kylmäkäynnistysongelma nyt on akuutein.
Tietty tuon 85 euroakin voisi ukrainalaisen Bio Adapter konversioboxista (
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28) maksaa, jos sen voi kuvitella maksavansa joskus itsensä takaisin... Vaikuttaa sopivan plug-and-play-tyyppiseltä ratkaisulta tällaiselle poropeukalolle.
Mutta eikö ole kuulkaa hienoa olla vanhalla lintalla kehityksen eturintamassa...
