Kulkukoira  Proturbo

940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen

  • 6 Vastauksia
  • 3170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« : 04.03.2011, 19:20:22 »
Terve, tietääkö joku mihin eberin releeltä tuleva ohjausvirta kannattaisi kytkeä, nyt kytketty sulaketauluun puhaltimen sulakkeelle, ongelmana tässä on että eberin lähtiessä päälle myös esim. radioon ja ulkolämpötilamittariin tulee sähköt..kiva kun alkaa autossa musat soimaan eberin kytkeytyessä päälle jos unohtaa soittimen päälle :).
Pitäisi saada kytkettyä sillain että puhaltimen säätimestä vois kuitenkin määrätä puhallusvoiman...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5845
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #1 : 04.03.2011, 19:55:05 »
Yksi vaihtoehto on että kytket sen eber releen sulakkeelta puhaltimen katkaisijalle lähtevään johtoon ja sulakerasian sekä tämän liitoksen väliin diodi joka estää sähkön kulkemisen sulakerasialle päin.
Kaavio:
Unohdettaan

Toinen vaihtoehto olisi että otat puhaltimen pois nykyisestä piiristä ja teet oman virran suoraan akulta yleisreleen avustamana.
Akulta virta releelle ja releelle ohjaus puhaltimen alkuperäisestä sulakkeesta lähtevästä johdosta unohtamatta laittaa sulaketta.

Kaavio vaihtoehto nro 2:sta
« Viimeksi muokattu: 04.03.2011, 22:29:13 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #2 : 04.03.2011, 19:55:57 »
Terve, tietääkö joku mihin eberin releeltä tuleva ohjausvirta kannattaisi kytkeä, nyt kytketty sulaketauluun puhaltimen sulakkeelle, ongelmana tässä on että eberin lähtiessä päälle myös esim. radioon ja ulkolämpötilamittariin tulee sähköt..kiva kun alkaa autossa musat soimaan eberin kytkeytyessä päälle jos unohtaa soittimen päälle :).
Pitäisi saada kytkettyä sillain että puhaltimen säätimestä vois kuitenkin määrätä puhallusvoiman...

Auttaa vielä asiaan jos kerrot minkälainen lämmitysjärjestelmä autossas on, eli onko ecc, mcc jne?

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #3 : 04.03.2011, 22:21:42 »
Yksi vaihtoehto on että kytket sen eber releen sulakkeelta puhaltimen katkaisijalle lähtevään johtoon ja sulakerasian sekä tämän liitoksen väliin diodi joka estää sähkön kulkemisen sulakerasialle päin.
Kaavio:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toinen vaihtoehto olisi että otat puhaltimen pois nykyisestä piiristä ja teet oman virran suoraan akulta yleisreleen avustamana.
Akulta virta releelle ja releelle ohjaus puhaltimen alkuperäisestä sulakkeesta lähtevästä johdosta unohtamatta laittaa sulaketta.

Kaavio vaihtoehto nro 2:sta
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eikös tossa nyt kuitenkin kulje melkoisesti virtaa? En laittaisi diodia johtimeen jonka läpi kuitenkin kulkee yli 20A virtaa (eli se minkä moottori haukkaa), lämpenee tioti melkoisesti...
Itse laittaisin 5-napaisen releen puhallinnopeuskytkimen  ja kakkosnopeuden sarjavastuksen (ECC:ssä ei sarjavastuksia ole) välissä olevan piuhan väliin 5-napaisen releen, #87a nastaan piuha kytkimeltä, #30 nastaan moottorille menevä piuha, #87 nastaan akulta sulakkeen kautta jatkuva +12V, #86 nastaan ohjaus eberin releeltä ja #85 maihin.

ECC:ssä pitäisi kyllä olla oma inputti johon eberin karva tuodaan ja ECC hoitaa puhaltimen ohjauksen sitten itse,  MCC:ssä samanmoinen toteutus?
« Viimeksi muokattu: 04.03.2011, 22:25:14 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5845
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #4 : 04.03.2011, 22:28:20 »
Tuota aloinkin miettimään että liekköhän noin järeää diodia ollakkaan ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #5 : 05.03.2011, 00:04:02 »
Tuota aloinkin miettimään että liekköhän noin järeää diodia ollakkaan ::)

Löytyy läjäpäin erilaisia. Jos etsit yli 100A virrankestoa, niin valikoima harvenee rajusti.

Esim. IR:n HFA25TB60, joka kestää 25A myötävirtaa. Tosin tollaisella virralla kynnysjännite on 1,1-1,2volttia (joten komponentin tehonhäviö on reilun 27W). Joten puhallin ei pyöri niin lujaa kuin pitäisi ja se diodikin pitää jäähdyttää, ettei se kärähdä.

Tai sitten vishay:n 40EPS08, joka on vastaavalla kynnysjänniteellä nimellisvirralla 40 Ampeeria.
Hintaakaan ei ole elfalla kuin noin €5,-
Samat jäähdytysongelmat tai siis tarpeet kuin edellisellä.

Pienempi jännitehäviö löytyy sitten Taiwan semiconduktorin MBR 2545CT (schottky-diodi) 25A virrankestolla. Jolla kynnysjännite on 0,5V luokkaa nimellisvirralla. Joten jäähdytysripakin voi olla reilusti pienempi. Tietty paraspaikka tuolle olisi siellä jäähdytyspuhaltimen kanavassa, jolloin pienempikin ripa riittää, koska ilma virtaa runsaasti sen ympärillä.

Ihan vihjeeksi, Elfalta saa kuluttajakin tilattua 120A virrankestolla olevan schottky-diodin. Kynnysjännitteen ollessa 0,7V nimellisvirralla. Tyyppi on NTE 6094. Hintakaan ei päätä huimaa (15,90.-). Tosin jäähdytysripaan pitää kiinnittää huomiota (maksimivirralla 84W).

Tavallisista tasuri diodeista löytyy 320A virrankeston omaavia vakiona, joten saapi olla hitusen töpäkämpikin laturi, ennenkuin noista loppuu ominaisuudet. Hinta tosin pompsahtaa hitusen (€114,-). Pulssivirrankesto on vaivaiset 9000A 10 millisekunnin pulsseina.

Notta, diodeita on nykyisin sellaisilla ominaisuuksilla, ettei 900-volvoja valmistettaessa niistä edes haaveiltu.  ;)

Ps. muutoin kytkentäehdotuksesi on oikein oiva.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: 940:nen eberspächerin kytkeminen puhaltimeen
« Vastaus #6 : 05.03.2011, 12:16:49 »
Auto on manuaalisella ilmastoinnilla. Ehkä helpoin tapa on vetää mankalle oma virta niin ei ole samassa piirissä..ellei lämmityslaitteessa ole omaa paikkaa niinkuin aut.ilmastoiduissa malleissa

 

Samppasport  Futurez