Tuotas....
Mitä ihmettä te haette sillä lastulla?

Parempia karttojako? Tehoako?
Kyllä ne on tehtaa puolesta jo aikas optimaaliset.
Vakiokuormalla LH2.4 pitää huolen, että moottori
toimii aina lambda-arvolla 1. Kiihdytyksessä vaparilla rikastetaan ja LH toimii lambda-ohjauksessa ns. open-loop tilassa tähdäten soppia sinne 12-13 AFR arvoihin.
Vakio kartoilla tuo kaikki tapahtuu jo B230F koneissa aivan oikein.
Turbossa lastua tarvitaan siksi, että ahtojen noustua siellä 2500-4000 rpm välillä mennään ns. vakion toiminta alueelta ulos sen verran reilusti, että kartat ovat siellä laihalla ja kone kilistelee siksi. Ihan huippukierroksilla ja kuormalla vakio turbon kartoilla mennään paksulle (turbon suojelemiseksi), mikä ei ole enää tehon puolesta optimaalista ja olisi normaali B230FK/FT koneissa varma vikatilanne, kuten hukkaportin jumittaminen tms.
Ahdot nostetussa B230FK/FT moottorissa mennään siis sille alueelle kartoissa, jossa normaalimoottori olisi ns. vikatilassa.
Siinä on B230FK/FT turbovinokoneen lastujen resepti, jollaisia ne kaikki ovat.
Moottorikohtaiset penkkilastut ovat sitten sitä viimeistä hiomista ja niitä lastuja ei saa ilman penkkissä käyntiä.
