Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D5 moottori "papattaa"

  • 334 Vastauksia
  • 140290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #45 : 10.02.2014, 12:07:15 »
Meillä ei ole vieläkään papatus tullut takaisin. Auto kulkee niin hienosti ja tasaisesti, että ei ikinä uskoisi, että mittarissa on 410tkm.

Rempan yhteydessä vaihdettiin/kojattiin siis:

- nostimet
- keinuvivut
- pyörreläpät
- ilmansuodatin
- polttoainesuodatin
- jakopää
- vesipumppu
- karstojen puhdistus imusarjasta, ahtoputkista ja egr:stä

Joku/jotkut noista edellä mainituista korjauksista poisti papatuksen 100% varmuudella, mutta tekivätkö sen kaikki yhdessä, vai jokin yksittäinen osa, niin siihen en osaa vastata.
Niin, kevyt pikku remppa... Volvolla siis diagnosoivat alunperin minulle, että venttiilinnostimet ovat vikaantumassa / vikaantuneet ja hinta-arvio niiden vaihdolle se 3000€. Eli tuon sinun listasi pelkkä ylin kohta. Sillä pitäisi papatus poistua. Onko tuo niin iso homma vaihtaa ne esim. itse tai saiskohan sen tehtyä jossain edullisemmin? Paljonkos sä velottaisit nostimista jos tuon Volvon kylään niin saatais tällekin threadille päätös ja oireelle diagnoosi ;D ?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 12:09:39 kirjoittanut Cloacamaxim »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #46 : 10.02.2014, 12:42:42 »
Niin, kevyt pikku remppa... Volvolla siis diagnosoivat alunperin minulle, että venttiilinnostimet ovat vikaantumassa / vikaantuneet ja hinta-arvio niiden vaihdolle se 3000€. Eli tuon sinun listasi pelkkä ylin kohta. Sillä pitäisi papatus poistua. Onko tuo niin iso homma vaihtaa ne esim. itse tai saiskohan sen tehtyä jossain edullisemmin? Paljonkos sä velottaisit nostimista jos tuon Volvon kylään niin saatais tällekin threadille päätös ja oireelle diagnoosi ;D ?

En tiedä mikä Volvolla on tuohon homman ohjeaika, mutta mulla meni noihin kaikkiin luettelemiini hommiin aika tarkkaan 9 tuntia. Jos osien osuus on noin 1000e, niin 3000e hinta-arvio tuntuu melko miehekkäältä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #47 : 10.02.2014, 13:04:53 »
En tiedä mikä Volvolla on tuohon homman ohjeaika, mutta mulla meni noihin kaikkiin luettelemiini hommiin aika tarkkaan 9 tuntia. Jos osien osuus on noin 1000e, niin 3000e hinta-arvio tuntuu melko miehekkäältä.

Uskoisin, että tuossa 3000€ hinta-arviossa on myös laskettu molemmat nokka-akselit

Poissa artoR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #48 : 12.02.2014, 21:21:55 »
Jospa se on vain alipainepumppu, joka ääntää vanhuuttaan. Korjaaminen maksaa useita satasia.

Mitenkä sen voisi testata? Kuuntelemalla apuvälineellä?

Jos papatus kuuluu kun öljykorkki auki, niin pumppaa nopeasti jarrupoljinta useita kertoja. Jos ääni vaimenee niin alipainepumppuhan sen aiheuttaa. Liekkö tuo vika vai ominaisuus, mutta ei varmaan vaarallista..
244Turbo -83    850T-5R -95    V70 2.4T Ocean Race -02
www.garaget.org/artoR

Poissa ippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #49 : 23.02.2014, 20:30:54 »
Moro.

S60 D5 -06 242tkm papattaa myös. Erityisesti lämpimänä pitää aika kovaakin ääntä, täysin samanlaista ääntä kuin Cloacamaximin laittamassa videossa.
Joskus kun tätä papatusta oikein tyhjäkäynnillä kuuntelee, niin se saattaa yks kaks lakata kokonaan. Silloin moottorin käynti kuulostaa komealta. Sitten se mekkala taas alkaa...

Äänen sijainnin perusteella ja erityisesti mutu-tuntumalla alipainepumppu tuntuu oikein loogiselta syypäältä.
Millä todetaan varmaksi onko alipainepumppu morjens?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #50 : 23.02.2014, 20:56:10 »
Kokeile tuota jarrupolkimen pumppausta mitä edellisessä viestissä ehdotetaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Amazon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #51 : 23.02.2014, 21:09:40 »
Papatus loppui - vika löytyi :) Eli: puoli vuotta meni eri moottoriosien vaihtoon. EGR:stä alipainepumppuun. Sitten luin ruotsalaisesta volvofoorumista, että joku oli saanut "papatuksen" pois vaihtamalla moottorin keinuvivut ja nostajat. Ne vaihdettiin ja suuttimen tiivisteet myös - EI PAPATA ENÄÄ :) Suosittelen, ennen kuin vivut tippuu paikaltaan. Volvon moottori kehrää kuin kissa. Emäntäkin kehtaa ajaa sillä nyt  ;)

Poissa awd5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #52 : 23.02.2014, 21:30:22 »
Paljonko ajettu?
V70-AWD-D5-M66-2006

Poissa Amazon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #53 : 23.02.2014, 21:34:48 »
Volvo D5 vm -03 ajettu 350 tkm. Entisellä omistajalla "papatti" jo 200 tkm.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #54 : 23.02.2014, 22:42:00 »
Papatus loppui - vika löytyi :) Eli: puoli vuotta meni eri moottoriosien vaihtoon. EGR:stä alipainepumppuun. Sitten luin ruotsalaisesta volvofoorumista, että joku oli saanut "papatuksen" pois vaihtamalla moottorin keinuvivut ja nostajat. Ne vaihdettiin ja suuttimen tiivisteet myös - EI PAPATA ENÄÄ :) Suosittelen, ennen kuin vivut tippuu paikaltaan. Volvon moottori kehrää kuin kissa. Emäntäkin kehtaa ajaa sillä nyt  ;)

Kiitos tiedosta. Osat vissiin oli about tonnin (+ työt)? Tuo kun on käsittääkseni täysin "päältätehtävä" operaatio niin voisi harkita DIY metodia tälle omalle papattajalle
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #55 : 24.02.2014, 10:15:33 »
Tähänkin varmaan syynä tuo tolkuton öljynvaihtoväli! 
Long life = Black Death  :knuppel2:
S60 2,4D ja V60

Paikalla Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #56 : 24.02.2014, 13:50:36 »
Itselläni tuo 300 tuhannen pyykki on jo jäänyt taakse kauan sitten. Ei sentään "papata". Oletteko kuinka varmoja noista kilometreistä. Mittarinvaihdoissahan katoaa tunnetusti helposti kilometrejä. Jotenkin tuntuisi että jos syynä on koko venttiilinnostokoneiston väsähtäminen, ettei siinä olisi niin kovin suuria eroja kilometreissä. Tietty joillakin on paha tapa käyttää autoa tyhjäkäynnillä niin lämmittämiseksi kuin jäähdyttämiseksi.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #57 : 24.02.2014, 14:00:21 »
Kaikki kuulemani pahemmin papattavat yksilöt ovat olleet -06, tai uudempia, eli sillä uudemmalla, hiukkassuodattimella varustetulla moottorilla ja 0W30 öljyillä. Vanhemmissa on suositus 5W40 öljy, joka saattaa osaltaan pidentää venttiilikoneiston ikää.

Poissa Amazon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #58 : 24.02.2014, 19:45:09 »
Osat maksoi tarvikeliikkeestä 340 euroa, ja kaverin kanssa (automekaaniikko) tehtiin remontti. Kesti neljä tuntia. Papatus ei ole
kilometreistä kiinni. Voi papattaa jo alle 100 tkm ajetuissa. Tästä paljon puhuttu Ruotsin suurimmassa Volvon keskustelupalstalla "jag rullar", myös ystäväni (automekaanikko ) rapakon toisella puolella tuntee ongelman. Nimim. suomenruotsalainen pohjanmaan rannikolta

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #59 : 24.02.2014, 19:47:47 »
Osat maksoi tarvikeliikkeestä 340 euroa, ja kaverin kanssa (automekaaniikko) tehtiin remontti. Kesti neljä tuntia. Papatus ei ole
kilometreistä kiinni. Voi papattaa jo alle 100 tkm ajetuissa. Tästä paljon puhuttu Ruotsin suurimmassa Volvon keskustelupalstalla "jag rullar", myös ystäväni (automekaanikko ) rapakon toisella puolella tuntee ongelman. Nimim. suomenruotsalainen pohjanmaan rannikolta

Siis keinuvivut, nostimet ja venttiilikopan tiiviste 340 euroa? Kehtaatko mainostaa, että mistä saa noin halvalla?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron