Samppasport  Futurez

D5 moottori "papattaa"

  • 334 Vastauksia
  • 140260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Amazon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #60 : 24.02.2014, 19:56:40 »
340 euroa Inan nostimet ja Ajusan vivut, en vaihtanut venttiilikopan tiivistettä. Se on peltinen. Ajanut 1000 km sen jälkeen, eikä vuoda. Kristiinankaupungin Autobonus.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #61 : 24.02.2014, 20:02:41 »
Melko edullista, kun vertaa tässä topikissa esintyviin hintoihin.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43799.msg776049#msg776049

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #62 : 24.02.2014, 20:07:39 »
Melko edullista, kun vertaa tässä topikissa esintyviin hintoihin.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43799.msg776049#msg776049

Tuohon ensimmäisen sukupolven D5:een näyttää olevan kyseiset kikkareet karvan verran edullisemmat, kuin kuin uudempaan.. febi valmisteena, mutta ei ihan kyllä pääse tuohon 340 hintaan..



Tää on ensimmäinen kerta, kun itse kuulen ensimmäisen D5:n venttiilikoneisto-ongelmista...  mahtaako syynä olla sitten se, että suomessa vaihdetaan maahantuojan ohjeistamana jakohihna 4 vuoden välein, kun taas ruotsissa valmistajan ohjeistamana 8 vuoden välein (vai oliko se 10)   :2funny:

Eikä kyllä oo tullu erityisemmin papattivia ekoja D5:a vastaan myöskään... kumma juttu..

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #63 : 25.02.2014, 21:42:18 »
Osat maksoi tarvikeliikkeestä 340 euroa, ja kaverin kanssa (automekaaniikko) tehtiin remontti. Kesti neljä tuntia. Papatus ei ole
kilometreistä kiinni. Voi papattaa jo alle 100 tkm ajetuissa. Tästä paljon puhuttu Ruotsin suurimmassa Volvon keskustelupalstalla "jag rullar", myös ystäväni (automekaanikko ) rapakon toisella puolella tuntee ongelman. Nimim. suomenruotsalainen pohjanmaan rannikolta

Pystytkö laittamaan linkkiä oikeaan "jag rullar" ketjuun. Kiinnostais ymmärtää tätä papatussyndroomaa ja sen korjaamista
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #64 : 25.02.2014, 22:50:00 »
Täältä löytyy kans vaihtelevasti papattava volvo -07 Ml: 340tkm, toisinaan pömisee vähän reilummin ja toisinaan sitä ei juurikaan kuule, tosi häiritsevä ja korviin pistävä se ainakin on, ja jännästi kiertää se ääni kun välillä kuuluu ihan selvästin apulaite hihnan puolelta kun työntää pään loksun viereen, ja toisinaan papattelee taas ilmanputsarin huudeilta... tiiä sitten, öljykorkin kun ottaa pois niin sieltä se kumminkin teräviten kuuluu  ;D noh seuraillaan tilannetta, liekkö papatukseen yhtään vollukkaa viellä hajonnut  :)
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #65 : 28.02.2014, 21:22:12 »
Onko papatus pysynyt viellä poissa niillä jotka nostin remontin tehneet?? Oliko vanhoissa hiluissa mitään näkyvää vikaa?

Itse tuota omaa papapattia vähän tutkaillut ja tarkkaillut niin se on on kyllä erikoinen ääni, öljykorkin kun avaa niin sieltä se mukaviten kuuluu, ja aivan kun kumisisi myö ilmanputsarissa, pakoputken päähän ääni ei kantaudu, alipaine pumpun letkun kun ottaa irti ja tukkii sormella (aiemmin joku oli videon laittanut) niin auto käy tosi siististi, mutta jarrujen polkemisella papatus ei kaikkoa,

Ja mikä erikoisinta niin ääni saattaa yhtäkkiä loppua kuin veitsellä leikaten, jotenkin se tuntuisi että jos venttiilikoneisto vika olisi niin papatus kuuluisi jatkuvasti, mystinen homma, ei vissiin varmuudella kukaan ole viellä keksinyt että mikä äänen aiheuttaa? Vai onko viisaammilla teorioita?


Edit: osan vastauksista sainkin jo kun hoksasin lukea tuon "venttiilikonesto remppa" osion....
« Viimeksi muokattu: 28.02.2014, 21:27:01 kirjoittanut travol »
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #66 : 28.02.2014, 21:36:32 »
Onko papatus pysynyt viellä poissa niillä jotka nostin remontin tehneet?? Oliko vanhoissa hiluissa mitään näkyvää vikaa?

Itse tuota omaa papapattia vähän tutkaillut ja tarkkaillut niin se on on kyllä erikoinen ääni, öljykorkin kun avaa niin sieltä se mukaviten kuuluu, ja aivan kun kumisisi myö ilmanputsarissa, pakoputken päähän ääni ei kantaudu, alipaine pumpun letkun kun ottaa irti ja tukkii sormella (aiemmin joku oli videon laittanut) niin auto käy tosi siististi, mutta jarrujen polkemisella papatus ei kaikkoa,

Ja mikä erikoisinta niin ääni saattaa yhtäkkiä loppua kuin veitsellä leikaten, jotenkin se tuntuisi että jos venttiilikoneisto vika olisi niin papatus kuuluisi jatkuvasti, mystinen homma, ei vissiin varmuudella kukaan ole viellä keksinyt että mikä äänen aiheuttaa? Vai onko viisaammilla teorioita?


Edit: osan vastauksista sainkin jo kun hoksasin lukea tuon "venttiilikonesto remppa" osion....

Meillä on ainakin vielä hiljaista nostinrempan jälkeen :)

En hoksannut kuunnella öljykorkin reiästä ennen remonttia, mutta nyt rempan jälkeen sieltä ei ainakaan kuulu mitään papatusta.

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #67 : 28.02.2014, 23:23:31 »
Loistavaa että toimii, ihmettelen vain suuresti että mikä tuon aiheuttaa, välykset nostimissa tietysi voisi kuvitella tuommoista aiheuttavan, mutta miski se loppuu kun alipaine pumpulle menvevän puken irroittaa ja laittaa sormen  tukkeeksi, ja kun monesti kuunnellessa saattaa papatus itsestäänkin kadota, toki aina se sieltä palailee omija aikojaan  :2funny:

Täytynee vissiin kurkata tuonne alipaine pumppuun onko siellä kaikki kunnossa, mutta ei kait se auta kun tehä se nostin remontti jos ei ala vikaa löytymään  :P
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #68 : 01.03.2014, 09:17:17 »
Niin ja se piti vielä sanomani, että vanhat nostimet olivat kuluneet tosi välijksi. Nostimen "sielu" heilui rungon sisällä tosi paljon ja yksi nostin jopa purkautui osiksi sitä irroitettaessa. Kannessa olevat reiät nostimia varten eivät onneksi olleet kuluneet.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #69 : 01.03.2014, 10:46:17 »
Jos papattava ääni aiheutuu venttiilikoneiston kuluneisuudesta, päättelisin että se voisi syntyä pohjimmiltaan imuventtiilin liian myöhäisestä aukeamisesta. Mekaanisista välyksistä aiheutuu yleensä kilinää ja naputusta. Lohdullista tietää että jos nuo ensimmäiset D5:t on tehty jotenkin kovemmista osista. Mikä lie sitten tekninen ero noiden välillä. Hiukkaskiihdyttimen puhtaaksi poltot kuumentavat varmaan pakoventtiileitä kovasti. Voisikohan sillä sitten olla jotain tekemistä asian kanssa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #70 : 01.03.2014, 11:04:57 »
Hiukkaskiihdyttimen puhtaaksi poltot kuumentavat varmaan pakoventtiileitä kovasti. Voisikohan sillä sitten olla jotain tekemistä asian kanssa.

Mulla ei ole hiukkaskiihdytintä, tullut tehtaalta tämmöisenä. Ja papattaa..

Edit: en ole ehtinyt öljykorkki auki kuunnella. Äsken muhevasti papatti kauppareissun jälkeen niin jätin käymään ja kipaisin hakemaan hanskoja että nyt värkätään ja tutkitaan..niin papatus oli sillävälin lakannut. Muutenkin tässä papatuksessa ollut vähän ehkä "taantumaa". Kohta taas menee ölpät vaihtoon, pitääpä kuulostella vaikuttaako asiaan parantavasti/huonontavasti..mistä näistä tietää ;D
« Viimeksi muokattu: 01.03.2014, 12:41:27 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #71 : 01.03.2014, 13:20:05 »
Kuluneen venttiilikoneiston arvelen aiheuttavan papatusta sen takia että  rikkinäiset tukitapit saattavat aiheuttaa viivettä venttiilien liikkeeseen ja mahdollisesti imuventtiilit sulkeutuvat vasta kun mäntä lähtee ylöspäin.

Jatkanpa hiukan tuota aikaisempaa ihmettelyäni: Ajoitusvirhettä voi mielestäni tulla jaon hampaan verran helpostikin jos niiden tukitappien sisus on hajonnut. Jos esim. yksittäinen pakoventtiili toimii vähän viiveellä, on mahdollista että pakopuolen painetta menee imusarjaan. Kunnossa olevassa imuventtiili lähtee avautumaan samantien kun pakoventtiili sulkeutuu. Toinen mitä tulee mieleen on tuo mitä aiemmin mietin paitsi ettei siellä tuossa tilanteessa niin isoa painetta tuolloin ole että sen äänenä kuulisi. ... ehkä.... ...luulisin...

Hiukkassuodattimellisessa dieselissä on vanhempaa mallia isompi vastus pakokaasujen virtauksessa. Vielä isompi virtausvastus on  kun se dpf on lähes tukossa ennen poltto-ohjelmaa. Egr-venttiiliä availlaan kuitenkin tyhjäkäynnilläkin ja sitäkautta saattaa kuulua enemmän ääntä. Egr-putki lähtee lisäksi pakosarjasta 5-pytyn kohdalta jolloin paine-erojakin syntyy ehkä siitäkin lisäten ääniefektiä.

Edit: hiukkaskiihdytin löytyy mm. Cernistä :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 01.03.2014, 13:22:29 kirjoittanut Nortti »

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #72 : 01.03.2014, 14:14:22 »
Tuo kyllä ihan käypäinen teoria että jos venttiilit ei toimi oikeassa tahdissa, mutta kun se ääni tosiaan loppuu ihan yllättäen niin sitä minä en käsitä, luulisi että se papattelisi jatkuvasti jos venttiilit lutkuttaa.... 
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #73 : 01.03.2014, 15:27:45 »
Tuo kyllä ihan käypäinen teoria että jos venttiilit ei toimi oikeassa tahdissa, mutta kun se ääni tosiaan loppuu ihan yllättäen niin sitä minä en käsitä, luulisi että se papattelisi jatkuvasti jos venttiilit lutkuttaa....

Mikäli noista rikkinäisistä tukitapeista johtuu, niin  moottorin käydessä ne saattavat hiukan pyöriä jolloin välillä tulee enemmän ehjää vastaava tilanne :o.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #74 : 02.03.2014, 03:28:09 »
kuten sanottu niin mulla ei ole hiukkaskiihdytintä eikä tässä ole sellaista koskaan ollutkaan vaikka on 6/06 suomiauto. tai siis hiukkassuodatinta. tarkistettu merkkihuollossa valmistenumerolla kun en ite niistä suodattimista mitään ymmärrä. voi siis sulkea pois sen muuttujan. ja se tosiaan leikkaa kuin napista painaen sen papatuksen pois. vetää hyvin eikä oireile mitenkään muuten kuin että tympeä ääni aina välillä. näin on ollut jo kohta 50tkm mitä olen tällä ajanut. hiukan epäilen tota venttiilikoneistoteoriaa mutta se on paras tähänmennessä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron