Laitetaans nyt tännekkin kun turbobricks.com puolelle tuli avattua jonkinlainen projektipäiväkirja. Pitkään aikaan ei ole mitään autojen kanssa tullut tehtyä ja foorumeillakin viettänyt hiljaiseloa. Viimeksi taiettiin landian puolella kirjoitella. Mutta jos nyt;
Elikkäs -97, 940 B230FT koneella ja M90 lootalla ollut tässä käytössä jo parisen vuotta. Tämä nyt on kolmas Volvo omalla kohdalla ja aiemmat kaksi eeeivät ole olleet ihan niin luotettavia kun olisi toivonut

aiemmista väsätyt projektit eivät myöskään ole mennyt ihan niinkun ois ehkä toivonut, jälkikäteen mietittynä en kyllä tiedä mitä on päässä liikkunut kun niitä on väsätty, mutta ei siitä sen enempää! Nyt puhtaalta pöydältä ja aiemmista virheistä on toivottavasti opittu ja tietotaitoa kertynyt hieman enemmän tähän rakenteluun!
Tosiaan, nykyinen kulkine on viimeisimpiä tehtaalta rullattuja 940, käyttöönottopäivä 03.01.1997, ostohetkellä 2 vuotta sitten mittarissa oli n. 330tkm, nyt n. 360tkm ja mitään suurempia vikoja ei ole tullut vastaan. Sisustus oli säpäleinä ostettaessa, joku insinööri ollut vauhdissa mittariasennusten kanssa. Konehuoneeseen on niinikään pultattu kiinacooleri ja vaihdettu ahdin välittämättä estetiikasta tuon taivaallista, ahtoputket on suurinpiirtein viemäriputkea ja turbo on hitsattu kiinni pakosarjaan mutta hei, se toimii!

ja tuohon olisi tarkoitus paneutua myöhemmin enemmän.
Muutama kuva "before" lookissa, tosin oikeita ostokuvia ei enää ole tallessa joten näihinkin olin jo kerennyt noita kojelaudan paneeleja vaihdella ja laittaa autostudion 5,25" etuoviin ja Alpinen mankan paikalleen:






Sitten iski inspiraatio laajemmalta:



Lopputulokset?
Valaistus, tavoiteltiin kirkkaan valkoista väriteemaa joka kaikkien muiden kohtien osalta onnistuikin paitsi itse mittariston. Mittaristossa kun on ne siniset värikalvot mittarintaustojen takana, eikä tehnyt mieli purkaa tuota niin pitkälle että ne olisi saanut irroitettua. Olkoon vähän tuollainen sinertävä. Kytkinten ledit juottelin itse alk.per. kantoihinsa, partcosta ledejä ja vastuksia ja kolvi käteen. Mittariledit ja kattovalo tilattiinkin sitten valmiina kiinasta:






Kojelauta:




(Koko kojelautaa ei vielä ole saatu kiinni samanaikaisesti

tässä pikkuhiljaa. Nuo kalvot on siis K-Raudasta haettua "kuvioitua kontaktimuovia" joka hiustenkuivaajaa hyödyntäen taipuu aikas hyvin muotoon kuin muotoon.)
Sähköpääkeskushärpätin sisältää siis 12V tavallisen tupakansytytinliittimen, 5V USB ulostulon esim. navia tai puhelimenlaturia varten ilman ihmeellisiä adapterimötiköitä ja viimeisimpänä Alpinen mankalle menevän USB liitännän jotta saa musat tikulta soimaan. Ja ei, se ei tuu vaihdekepin tielle kunhan ei mitään järkyttävän kokosta usbitikkua lyö kiinni




Mittarikotelon prototyyppi, tähän tulee piakkoin ABS muovista laserleikattu kehys tuon vanerin päälle, näyttää vähän enemmän stockkiosalta. Tyhjä paikka on tulevaisuudessa hankittavalle laajakaistalambdan taululle.


Dynamat/Silent coat:







Ja nää kun sais maalattua

tuo maalaus vähän sellanen homma mikä itseltä ei vaan tahdo luonnistua.. Aina tulee valumaa tai maalipinta jää heikoksi ja alkaa lohkeilemaan samantien. Odotellaan sopivaa työn tekijää


35mm2 virtaa akulta konttiin, hyvin mahtuu listojen väliin!


6,5" kaiutinpaikkojen mittailua etuoviin:

Jotta saa nämä kiinni


Ja pitää sitä nyt vähän takapakkiakin olla, eilen löytyi vaimennusmattoja asentaessa tuollanen ylläri jalkatilasta, eli lämppärin kenno tai sen putket vuotaa, koko lattia oli litimärkä.

Ei kai tässä. Kohta ois tarkotus mennä jatkamaan hommia, kyllä tästä vielä jotain saadaan aikaan. Toivottavasti jotain parempaa kun viimeprojektien kohdalla. Vähän jotain TO-DO listaa;
Audiojohdotukset loppuun
Vahvistinteline konttiin
Uuet vahvarit kiinni
Nuo kaiutinpaikat etuoviin
AFR lisämittaripaneeliin
Äänieristys loppuun, tätä tuskin viedään ihan extreme tasolle eli kojelautaa ei olisi tarkoitus irrottaa, mutta kahtoo nyt kun tuo lämppärikin vuotaa..
Keskikonsolin lokeroon ois tarkotus saada 960 mallista mukinpidikkeellinen kansi
Akku vaihtoon, Varta tekee kuolemaa
Konehuonetta siistimmäksi, tehdään kunhan sisustus on redi
Ulkopuolelle ties mitä kirkkaista vilkuista lampunpesureihin kun nuo moottorit vaan törröttää tällähetkellä ja näyttää vähän keljulta. Snowcap ois tarkotus saada ennen talvea, 960 kahvat kiinni, orig. sähköantenni pitäs fiksata (masto jumissa), orig. takaspoilerin jos jostain löytäis

jaaa.. mitä nyt pientä tulee vastaan. Tätäkin suunnitellaan tarkemmin kunhan tuo sisustus nyt ois valmis ensin

Tosiaan pellin alla tällähetkellä:
TD04-15g from 850R, paineet 1.0bar
Custom chip (Tonilta)
Kiina IC
3" downpipe, tarkoitus ois jatkaa 3" loppuun asti.
Pitäähän sitä harrastuksia olla?
