RallyBaron  Samppasport

740 GLE -90 2,3 Tukehtuu

  • 8 Vastauksia
  • 2591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haka740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • Volvo 740GLE 2,4 1990
740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« : 20.05.2013, 08:50:19 »
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.

Kerron nyt koko tarinan.

1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.

Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #1 : 20.05.2013, 08:53:00 »
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.

Kerron nyt koko tarinan.

1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.

Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.

Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)

Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.

Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013, 08:56:00 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Haka740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • Volvo 740GLE 2,4 1990
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #2 : 20.05.2013, 09:47:44 »
Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)

Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.

Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.

Volvo on 1990 vuoden malli ja kilometrejä on kertynyt 480tkm. Ja jos oikein muistan niin vikakoodeina oli ainakin 2-3-2 ja 1-2-1 vikakoodeja oli kolme mutta sitä viimeistä en muista ulkoa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #3 : 20.05.2013, 14:48:12 »
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).


Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Vikakoodi   Vika                                     Vian syy                     Oireet
1-2-1*      Väärä signaali IMM:ltä      Johdotus tai IMM-viallinen               Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).

Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887

Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #4 : 20.05.2013, 17:20:46 »
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).


Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Vikakoodi   Vika                                     Vian syy                     Oireet
1-2-1*      Väärä signaali IMM:ltä      Johdotus tai IMM-viallinen               Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).

Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887

Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.

Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.

Edit: Tunnistusohjeita: http://www.ipdusa.com/techtips/10085/how-can-i-tell-if-my-volvo-has-bosch-or-regina-fuel-injection
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013, 17:22:36 kirjoittanut sekokupu »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #5 : 20.05.2013, 18:45:28 »
Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.

Reginalla:

Fault Codes    Fault Condition    Source of Fault
1-2-1    Signal missing or faulty to/from pressure sensor    MAP Pressure sensor   
2-3-2    Self-adjusting oxygen sensor not operating    Intake air or fuel system

Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #6 : 21.05.2013, 07:54:46 »
Reginalla:

Fault Codes    Fault Condition    Source of Fault
1-2-1    Signal missing or faulty to/from pressure sensor    MAP Pressure sensor   
2-3-2    Self-adjusting oxygen sensor not operating    Intake air or fuel system

Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia.   ;)

Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.

Poissa Haka740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • Volvo 740GLE 2,4 1990
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #7 : 21.05.2013, 08:09:53 »
Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.

Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
« Vastaus #8 : 21.05.2013, 13:17:12 »
Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.

Mutta vikakoodit johtavat samoja asioita mittaaviin osiin...   ;)

Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.
Vaihdoitko ilmanputsarin samalla kun putsasit IMMun? Olisi syytä vaihtaa, jos putsarin laatikosta löytyy hiekkaa ja IMMua on puhdistettu.

Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.

Purkaamoilta voi kysyä.  Jos paikallisessa mätänetissä ei ole, niin joutuvat tilaamaan, eikä se kestä viikkoja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo