Tuli kyl aika hyvän näköinen tuolleen maalaamalla, vaikka tuota vähän epäilinkin.
CVVT:n solkun pystyy testaamaan siten, että ottaa sen irti ja napsuttelee sitä 12V:lla.
Tai eihän sitä välttämättä tarvi irtikään ottaa, vaan syöttää suoraan sen napoihin 12V, kyl sen napse pitäis kuulua noinkin. Tosin öljy sen sisällä saattaa vaimentaa napsetta, joten voi olla, että ei kuulu ilma, että sen irrottaa.
Solkun resistanssi kannattaa kyl ensin mitata, siihen oli ohjearvo muistaakseni 3,7ohmia +- jotain...
Omassani resistanssi oli 3,8 Ohmia. Fluke 77 näytti ensin solenoidi kuumana 4,8 Ohmia, mutta Metrix MX54 3,9 Ohmia ja sit kun solkku oli jäähtynyt niin 3,8 Ohmia.
Mittaessa pieniä resistansseja normaalilla yleismittarilla, mittauksessa on tietenkin huomioitava mittajohtimien mahdollisesti aiheuttama virhe. Tsekkaa ensin mitä mittari näyttää, kun lyöt mittajohdot oikoseen, vähentää sen näytön sitten lopullisesta lukemasta, niin pääset oikealle tontille.
http://www.volvoxc.com/forums/archive/index.php/t-17104.htmlJos otat sen solkun irti niin kandee puhdistaa se kaasuttimen puhdistussprayllä, tai vaikka jarrukliinerillä.
Voi olla, että sen vanhan tiivisteen saa ehjänä siitä irti, omasta aiankin lähti ihan ehjänä.
Mutta parempi olis käyttää uutta tiivistettä.
Siinä uudessa tiivisteessä on semmoen suodatin ikkunakin, jota alkuperäisessä ei ole.
Ei maksa paljoa tuo tiiviste sinisellä.
Jos se ei kerran anna vikakoodia, niin en kantais kauheeta murhetta sen toiminnasta.
Jos kuuluu välillä semmonen ihmeellin ronklatusrallatus moottorista niin sit on VVT-pyörässä tai tuossa solenoidissa vikaa.
Sen kyllä kuulee sit kajuutaan asti.
On varmaan vanha solkkukoodi jäänyt muistiin ja jos kerran olet sen uudelleen liittänyt, niin homma on hoidossa.
Nin ja ihan mopohan tuollainen on ilman turboa väkisinkin, mutta varmaan riittää tehot ekaan autoon.