Kulkukoira  Proturbo

Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä

• 325 Vastauksia
  • 134953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #255 : 09.03.2016, 19:55:52 »
Toi 10" JBL mikä mulla on kotikäytössä nyt saattanee aiheuttaa parit valinnat vahvariosastossa, https://www.powerset.fi/rainbow_beat_1+ riittäis tehojen puolesta tolle subille. Tehonkesto siis tolla 4ohm 400wrms, kotelon tuo tarttis kunnollisen mikä nyt ei ole rakettitiedettä kun äänenpainetta ei haeta kun hyvinsoivaa pakettia. Suhteellisen järeä elementti noin pieneksi, magneetti melkeen yhtä iso kun asennusreikäki  :D
Varmaan ihan ok. Mulla ei ole subille kuin 320Wrms, elementti kestäis piikiä 1000W.

Poissa -karppa-

• Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • Keski-ikäinen jeesustelija
« Vastaus #256 : 09.03.2016, 19:59:02 »
Varmaan ihan ok. Mulla ei ole subille kuin 320Wrms, elementti kestäis piikiä 1000W.

Kannattaa nyt tehdä aloittelijoille selväksi, että kaiuttimien tehonkestolla ei ole mitään merkitystä ja se on vain markkinamiesten höpöhöpötermi. Kaiutin tapetaan säröllä, joka johtuu yleensä alitahoisesta vahvistimesta. Teholla harvemmin rikotaan kaiutinelementtejä.

Joskus aikoinaan Boston acoustics käytti vahvistin suosituksia elementeille, joka oli paljon fiksumpi termi, kuin tehonkesto tai piikkitehonkesto  ;).

Ja jos haluaa bassoa ja pieneen tilaan menevän elementin, niin voin suositella tuollaista SPL:n XTR:ää. Taidettiin viime vuonna voittaa järkeään melkein jokainen äänepaineluokka, mutta toistaa myös musiikkitoistossa hyvin.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61154.msg1004713#msg1004713
« Viimeksi muokattu: 09.03.2016, 20:00:40 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #257 : 09.03.2016, 20:11:37 »
On niitä itsekkin tehty.
Mites sulla nyt menee ne kytkennät?
Soittimelta 2x rca joka haarautuu 4x rca
Vahvistimessa sillattu kaiutinlähdöt ja siitä jakosuotimille. Jakosuotimilta diskanteille ja midbassoille.

Mites minä nyt ne laajakaistat kytken? ???
« Viimeksi muokattu: 09.03.2016, 20:13:14 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
« Vastaus #258 : 09.03.2016, 20:38:21 »
Kannattaa nyt tehdä aloittelijoille selväksi, että kaiuttimien tehonkestolla ei ole mitään merkitystä ja se on vain markkinamiesten höpöhöpötermi. Kaiutin tapetaan säröllä, joka johtuu yleensä alitahoisesta vahvistimesta. Teholla harvemmin rikotaan kaiutinelementtejä.
Näin. Mieluummin pikksen liikaa kun liian vähän. Mulla ei oo ollu ikinä ongelmaa alitehoistenkaan kanssa koska oon käyttäny gain säätöö oikein enkä boostaukseen.  ;) No oon mäyhen elementin joskus polttanu.  :-[

Soittimelta 2x rca joka haarautuu 4x rca
Vahvistimessa sillattu kaiutinlähdöt ja siitä jakosuotimille. Jakosuotimilta diskanteille ja midbassoille.

Mites minä nyt ne laajakaistat kytken? ???
OK! Ja molemmissa kanavapareissa on ne suotimet. Molemmat pitää olla kytkettynä kun on sillattu mutta. Onko toisessa parissa HPF ja toisessa LPF? Nimittäin sillon ei niitä kannata käyttää lainkaan.

Nyt pitää amatöörin oikeen miettiä. Mutta kyllä nekin jonkun suotimen tarttis.

Poissa -karppa-

• Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #259 : 09.03.2016, 20:48:17 »
Näin. Mieluummin pikksen liikaa kun liian vähän. Mulla ei oo ollu ikinä ongelmaa alitehoistenkaan kanssa koska oon käyttäny gain säätöö oikein enkä boostaukseen.  ;) No oon mäyhen elementin joskus polttanu.  :-[

Tuon alitehoisen vahvistimen ongelman pystyy poistamaan juuri siten, että säätää niin vahvistimen gain:n tarpeeksi pienelle  että vaikka soittimesta vääntää volymet kaakkoon, niin ei mene särölle ja elementti ei pohjaa.

Ja kyllä olen itsekkin teholla polttanut elementin. Jensenin 10" basso ei kestänyt NAD 218THX:n 1,2KW tehoa, kun tahallaan tuli testattua miten elementti palaa/rikkoontuu  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Wolvis

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
« Vastaus #260 : 09.03.2016, 21:29:25 »
Se alkaa kysyä kukkaroltakin jotain jos etsii tuolle JBL Power 10" vahvaria josta riittää potkua sen 500w 4ohm. Ja tosiaan harvoin elementti liialla teholla rikotaan, väärät säädöt ja liian heikko vahvistin polttaa elementin paljon helpommin. Tuossa mietin että tuo Beat 1+ olisi vaihtoehto, mutta onko samaan hintaluokkaan muilta jotka tarjoo tuohon 4ohm voemonpaskoo langoille? Ja autohifi ei ole itelle uutta, väännetty kaikenlaista joskus enemmän tyyliin taustapeiliheiluubassontahdissa  :2funny:
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #261 : 09.03.2016, 21:55:00 »
OK! Ja molemmissa kanavapareissa on ne suotimet. Molemmat pitää olla kytkettynä kun on sillattu mutta. Onko toisessa parissa HPF ja toisessa LPF? Nimittäin sillon ei niitä kannata käyttää lainkaan.

Nyt pitää amatöörin oikeen miettiä. Mutta kyllä nekin jonkun suotimen tarttis.
Juu molemmille omansa ja samanlaiset.
Niihän ne tarttee mutta laitanko ne suoraan radion perään kun tuo siltaus vie tehokkaasti neljän kanavan liitännät?

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #262 : 10.03.2016, 10:11:39 »
Tilaisin peerlessin 2,5" laajakaistat ja katselen samalla hifitalon jakosuotimia. Mitenhän nämä toimisi?
https://www.hifitalo.fi/peerless_definition_suotimetpari
Tai
https://www.hifitalo.fi/sinuslive_cr345

Noissa ratkeisi kytkentäongelmat mutta sitten ei pysty säätämään erikseen laajakaistojen ja midbassojen välistä voimakkuutta.

Toinen vaihtoehto kytkemiseen olisi laittaa laajakaistat suoraan radion kaiutinlähtöihin. Silti tarvitsen jakosuotimet.

Missä mulla menee pieleen kun tää on niin vaikeeta? :D

Poissa vee40td

• Grand Luxe Touring
  • V40
« Vastaus #263 : 10.03.2016, 10:32:32 »
Ostat vahvistimen jossa riittää suodot. Problem solved  ;D

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #264 : 10.03.2016, 11:24:18 »
Joo mutku... :D

Kannataako minun edes laittaa noita laajakaistoja nykyisellä laitteistolla? Parempi soitin ja/tai parempi vahvistin niin olisi helpompaa. Nykyinen soitin 22w/rms /50W max voisi just riittää soittamaan noita. Silloittaminen ei vissiin ole soittimeen mahdollista?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2016, 11:27:53 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #265 : 10.03.2016, 15:38:45 »
Kysyin hifitalolta. Jos ei pysty tinkimään midbassojen wateista ja kytkemään laajakaistoja omille kanaville vahvistimeen, sitten vaan radioon kiinni.

Konkka jakosuotimeksi.

Noniin sit päästään elektroniikkaan. Millaiset konkat ja plussaan vai miinukseen? :D

Poissa -karppa-

• Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #266 : 10.03.2016, 16:52:47 »
Joo mutku... :D

Kannataako minun edes laittaa noita laajakaistoja nykyisellä laitteistolla? Parempi soitin ja/tai parempi vahvistin niin olisi helpompaa. Nykyinen soitin 22w/rms /50W max voisi just riittää soittamaan noita. Silloittaminen ei vissiin ole soittimeen mahdollista?

Sun projekti on ilman kuusikanavaista vahvistinta ihan toivoton ja korkeintaan saat harmaita hiuksia.

JA toiseksi soittimesta ei lähde yli 15W per kanava ellei ole digitaalipäätteitä jolloin panasonic:n soittimesta saatiin noin 22-25W ulos. Enkä ole muilla valmistajilla noita digipäätteisiä cd-soittimia nähnyt.
Kysyin hifitalolta. Jos ei pysty tinkimään midbassojen wateista ja kytkemään laajakaistoja omille kanaville vahvistimeen, sitten vaan radioon kiinni.

Konkka jakosuotimeksi.

Noniin sit päästään elektroniikkaan. Millaiset konkat ja plussaan vai miinukseen? :D

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #267 : 10.03.2016, 17:10:14 »
Mihin minä kuutta kanavaa? Diskantit toimii ihan nätisti midbassojen kanssa samoissa kanavissa.
Output power din 45324 B+14,4v 22W x4. Näin seisoo soittimen manuaalissa.

Kunnon soitin riittää varmasti laajakaistoille. Vain midbassot tarvitsee watteja törkeesti.
Jakosuodot on vain analogista mallia kun soitin \ vahvistin ei siihen digitaalisesti kykene.

Luotan hifitalon neuvoihin ja kytken soittimen perään. Mietitään jakosuotoja jälkeenpäin.

Poissa -karppa-

• Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #268 : 10.03.2016, 17:25:42 »
Mihin minä kuutta kanavaa? Diskantit toimii ihan nätisti midbassojen kanssa samoissa kanavissa.
Output power din 45324 B+14,4v 22W x4. Näin seisoo soittimen manuaalissa.

Kunnon soitin riittää varmasti laajakaistoille. Vain midbassot tarvitsee watteja törkeesti.
Jakosuodot on vain analogista mallia kun soitin \ vahvistin ei siihen digitaalisesti kykene.

Luotan hifitalon neuvoihin ja kytken soittimen perään. Mietitään jakosuotoja jälkeenpäin.

Teet miten parhaaksi näet ja on ihan sama mitä hattiwatteja soittimen manuaalissa tai takana lukee, niin perussoitin ei yli 15W anna per kanava ulos.
http://www.fanaticaudio.com/posts/soittimien-vahvistinten-tehot/

Soitinten todelliset teholukemat?

Saamme vähän väliä kyselyjä, miksi emme ilmoita soittimille tehoja kuten laitevalmistajien sivuilla ja monissa muissa verkkokaupoissa ilmoitetaan. Siksi että 4x50W tyyliset tehoilmoitukset ovat täysin järjettömiä eikä niillä ole mitään tekemistä todellisen soittimien sisäisen vahvistimen tehon kanssa. Jos taas laitamme sivuillemme ilmoitukseksi todenmukaisen 4x15W RMS, niin sitten aika moni asiasta vähemmän tietävä asiakas jättää soittimen ostamatta koska siinä on ”vähemmän tehoa kuin jossain toisessa”. Mikä ei myöskään pidä paikkaansa.

Soitinmerkistä ja mallista riippumatta soitinten pääteasteet ovat toimintaperiaatteeltaan samanlaisia. Näiden todellinen käyttökelpoinen teho on noin 4x15W. Riippumatta siitä lukeeko paketin kyljessä 4×35, 4×45 4×50 vai jopa 4x60W.

Mutta savun hälvettyä tarkastamme kytkennän. Kun katsoo tuota sun suunnitelmaa, niin lopputuloksen voi arvata.

Lisää voit lukea:
http://www.autosound.fi/index.php/terminologia.html
http://www.autosound.fi/index.php/vahvistimet.html

Poissa HammerDown

• Grand Touring
  • It's Hip To Be Square
« Vastaus #269 : 10.03.2016, 17:52:29 »
Se alkaa kysyä kukkaroltakin jotain jos etsii tuolle JBL Power 10" vahvaria josta riittää potkua sen 500w 4ohm. Ja tosiaan harvoin elementti liialla teholla rikotaan, väärät säädöt ja liian heikko vahvistin polttaa elementin paljon helpommin. Tuossa mietin että tuo Beat 1+ olisi vaihtoehto, mutta onko samaan hintaluokkaan muilta jotka tarjoo tuohon 4ohm voemonpaskoo langoille?

Tartteeko olla digidigi monologi? Ite hommasin Ground Zeron 2-kanavaisen 10" värisyttämiseen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

KL-varaosat  Race.fi