Volvon testeri kertoo ihan selkokielellä missä koneen mielestä vikaa, kai ne saa selkokielisenä printtinäkin? Ei ole ollenkaan hukkaanheitetty raha se.
Mutta asiaan, itselle vaihdettiin kaasuläppäkotelo, etummainen lambda ja aacv (käytettyyn, kun näitä ei kuulemma ikinä ole mennyt). Tämän jälkeen n. 100 km ajoa ja taas vikavalo päälle. Nyt lykkäsi VVT solenoidista koodin --> vaihtoon. Seuraavaksi 10 km ajoa ja taas vikavalo. Nyt AACV, mutta syynä liian pieni virtaama, aiemmin sanoi, että ei saa ollenkaan yhteyttä. Auto taas pajalle ja käytettynä vaihdettu osa irti ja putsaukseen. Purkuosa oli ehtinyt hapettua hyllyssä ja joku propelli ei pyörinyt, nyt toimii hienosti.
Vikavalo oli palanut vuosia, mutta koska ei vaikuttanut mihinkään (s70 -00 eli katsastuksessakaan ei haittaa, kun päästöt ok), niin en ollut asialle jaksanut mitään tehdä. Sitten tuli ensimmäisen kerran ETS valo ja oireet olivat juuri humppaava tyhjänkäynti (800-reilu tonni) ja esim. cruise ei toiminut. Tämä korjaantui useamman kerran auto sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Hyvin äkkiä päästiin vaiheeseen kaksi (reilu viikko?) eli pamahti ryömintämoodiin, ei paljoa naurattanut perjantai-iltana 300 km kotoa. Ei auttanut uudelleenkäynnistys enää. Ehdin jo tilata vakuutusyhtiön hinurinkin, mutta kokeilin vielä kerran kun auto oli jo seissyt tien sivussa hetken ja kas kummaa, valo ei syttynyt ja lopulta pääsimme kotiin.
Tämän jälkeen auto meni pajalle ja löytyi koodit noille lambdalle, ETM:lle ja sille AACV:lle. Nämä korjattiin ja noutaessa ihmettelin tyhjänkäynnin muutosta; 900 rpm paikoillaan ja auton liikkuessa pysyi reilussa tonnissa, kunnes liike loppui ja putosi taas tuohon 900. Selitykseksi tarjottiin päivitettyä moottorinohjaussoftaa (ei ollut käynyt varmaan kymmeneen vuoteen volvotesterin päässä).
Sadan kilsan ajon jälkeen se valo siis syttyi seuraavan kerran ja testeri herjasi VVT-solenoidia, joka vaihdettiin. Tyhjänkäyntiin tämä ei vaikuttanut.
Sitten päästiin n. 10 kilsaa pajalta ja taas valo, tällä kertaa oli siis tuo AACV:n liian pieni virtaama. Tämä tuli putsaamalla kuntoon ja nyt on auto hyvässä kunnossa. Hintaa tuli varmaan 1400,- (mukana levyjen ja palojen vaihtotyö eteen ja öljyn vaihto) ja minusta kannatti, jos autolla pääsee taas seuraavat 10 vuotta ja toiset 250 000 kulutusosia vaihtamalla. Tuolla 1400€ (plus moottorivaivaisella vaihdokilla) ei ainakaan parempaa mistään olisi saanut

Tuli vähän pitkä sepustus, mutta koitin noita oireita tuonne kuvailla, otsikon vaiva kuulostaa kaasuläppäkotelolta tämän minun kokemuksen mukaan (tosin minulla kyllä paloi se ETS valokin).
-Tomppa