Kulkukoira  Proturbo

940 d24tic ostamassa

  • 14 Vastauksia
  • 10252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
940 d24tic ostamassa
« : 10.03.2011, 21:11:42 »
Olen aikeissa ostaa perheelle otsikonlaisen auton farkkuna, mutta tullut pari epätietoisuutta auton suhteen. Foorumilla olen saanut kuvan että auto menisi n.7,5-8 litraan sadalla yhdistetyllä kulutuksella, ja netin mukaan jakohihna pitäisi vaihdella jopa 60tkm välein? Myyjän mukaan autolla on kuitenkin vedetty yhdellä jakohihnalla jo 73tkm ja auto kuluttaa sadalla noin kymmenen litraa dieseliä. Auto on kohtuullisen vähän ajettu yksilö, joten koneen luulisi olevan vielä tikissä, vaikka se kuulemma vähän öljyä hukkaakin (tämä lienee tavallista kyseisessä pannussa, yksi lisäys 10tkm vaihtovälillä), onko tuo polttoaineenkulutus jotenkin pielessä? Vie enemmän naftaa kuin oma 2.4d vapari-Hiace...?
V70 2.5t -98

Poissa Verkkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #1 : 10.03.2011, 21:47:06 »
oma 940 d24tic -93 automaatilla vie sen kympin, mutta ajo on vantaalla nurkissa, kiihdytyksiä kehäIII:lle 5-10km ja alas ja taas nurkka-ajoo. 740td vei about saman nurkissa, mut kärry perässä(500kg) ja vauhti 80-100km/h(eli pelkkää tasaista ajoo) vei sen 7l/100km.

940:llä tullut vaan nurkiss ajoo tämä talvi. automaatti taitaa verottaa jonkin verran just nurkka-ajoss. siin omat kokemukset. riippuu paljon ajosta et jos maantietä kotoo-töihin niin varmaan menee 7litraan.

ite ollut siin uskoss et hihna ois 5v/90tkm
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011, 22:07:03 kirjoittanut Verkkis »
142 B20B -72
S70 D5252T -97
V70 D5 -06

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #2 : 10.03.2011, 21:48:50 »
Kulutuksesta osaan sanoa että 6.5-8.5l/100km. on omassani. pelkkää kaupunki kepittelyä en ole tankillista koskaan ajanut..kärry perässä liikutaan kympin päällä maantieajossa.

syötön säädöt tietenkin kulutukseen suoraan vaikutta.

Jakohihnan vaihtovälinä olen pitänyt 75tkm.
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #3 : 11.03.2011, 10:39:13 »
Automaatti vie ehjänä 7:n nurkille maantiellä, nurkissa menee sitten enempi siihen jäteöljvatkaimeen. Manuaalilla ajelee maantietä lähelle kuutta litraa, 100kmh (mittarissa 105-110) kulutus on melekosta tarkasti 6.2 farkulla ja manuaalilla, 90kmh mittarissa menee sinne 5.7-5.8 nurkille, ajelin joskus työmatkaa 80kmh maantietä 35km/suunta ja 3 tankillista putkeen 5.6-5.9l kulutuksilla.
-93 ja uudemmissa on jakoremmi 120tkm/5v, vanhemmista en ole ihan satavarma, minusta niissä ei ole muuta eroa kuin jakohihnan pituus, hihnapyörät on kaiketi samat? Jos näin, niin sillonhan vanhalla pitäs voida ajaa se sama 120. Öljynvaihtoväli on muuten 7500km, ja se on ihan oikeasti öljynvaihtoväli; öljynsuodattimen vaihtoväli on 15tkm :o ;D. On se tosin sitten sen kokonen mörkökin kun hakee sen oikean ison saksalaisvalmisteisen suotimen. En tiedä, paljonko on vähän ajettu, mun vähän ajettu 647tkm ja rapiat ei vielä kuluta öljyä sillain että viimesen 70tkm aikana olis kertaakaan tarttenu lisätä öljynvaihtojen välillä. Itse asiassa ei huku kuin juurijuuri puoli tikunväliä tuolla 7500km matkalla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #4 : 11.03.2011, 11:09:40 »
Pahoitteluni erillisen topikin avaamisesta, siirtäkää oikeaan paikkaan jos tarve. Kiitos kaikista vastauksista!
Tämä on tosiaan Belgiasta tuotu manuaalivaihteinen 2.4tic vuosimallia -95. Vettä ei kuulemma vie mutta öljyä sitten jonkin verran. Myyjällä on ihan kivat videotkin autosta, siellä se rouskuttaa. Ajettu vähän alle 300tkm  :o, ja tuo remmi vaihdettu 222tkm kohdalla. Meille toi tulisi sellaseksi kauppakassiksi ja päivittäiseksi käyttikseksi, kun on helppo korjata ja halvat osat.
Parhaillaan puntarion -03 vw passat 1.9tdi:n ja tän välillä, volsu menee pienemmällä mutta on kalliimpi huoltaa...
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 11:56:54 kirjoittanut oceanic7 »
V70 2.5t -98

Poissa saban

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #5 : 11.03.2011, 13:04:04 »
Mulla oli 940 tdic -96. Maantiellä sillä pääs alle 7 l/100km ja hihnan vaihtoväli oli 120 tkm. Hyvä peli oli ja on varmaan vieläkin. Myydessä mittarissa oli vähän yli 500 tkm.

Poissa JM

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #6 : 11.03.2011, 17:35:58 »
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
Volvo V90 D6 Laser Blue
Volvo V70 D3/D4 -11 ja Volvo V50 D3 -11 käyttikset
Volvo S40 T4 -03, Volvo S80 2.4 -00
Volvo V70 mk2 -01 osina, V70 mk2 osia

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #7 : 11.03.2011, 19:13:44 »
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
Oli sillon k-arvo ihan kohdillaan, mittari sanoi konttorilla 9.8. Tuossa oli vaan hiukan poikkeusolosuhde kun hiljaiseen aikaan ajelin töihin, matkalla ei yleensä tarttenut kertaakaan pysähtyä ja risteyksiäkin taisi olla kaikki kolme, ja pari ympyrää... Tuohon kun lisää melko lailla koko matkan 80 rajotuksen niin siinähän se on.

Eri asia on, ettei se ns aikuisten oikeasti mene tuolla alta 6, normaalissa ajossa tahtoo olla tiukilla meneekö edes alle 7. Ja tuo laite on uskomattoman tarkka ajotuksestaan ja ilmeisesti myös suuttimien kunnosta...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #8 : 11.03.2011, 23:28:44 »
75tkm.kohrilla onkin remmi ollut yllättävän hyvässä kunnossa, jos vaihtoväli on tuon 120tkm. :P
Halpa käyttis gruisailla..omassa tuo kansi aikoi väkisin poikia kun oli kovat pakkaset mutta nyt kelien lauhduttua paineet taas paisarissa normi tasoa :)
katotaan josko sillä vielä yhden suven ajelis ennen kone remppaa ;)
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 01:07:41 kirjoittanut tarmo »
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #9 : 12.03.2011, 00:05:31 »
Itellä on 945 D24TIC M90 vaihdelaatikolla ja menee sen 7-8L satkulla aika tarkalleen, 671tkm ajettu ja vielä kulkee mainiosti :)

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #10 : 12.03.2011, 12:27:38 »
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
kyllä pääsee, edellinen 740td meni parhaimmillaan matka-ajossa 5.8l/satasella ja syöttöjä oli ihan reilusti, seka-ajossa sitten meni noin 6.5 eikä mitään taloudellisuus ajoa ;) söi öljyä ja huohotti reilusti..

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #11 : 17.03.2011, 11:48:06 »
Noniin, tänään hakemaan ruotsalaista laatuautoa uuteen kotiin. Saksantuonti -96 farkku. Eka volvo meikäläisellä, ennen ollut vaan Toyotaa.  :)
V70 2.5t -98

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #12 : 26.03.2011, 19:55:20 »
Joo, tulipa auto tuolta Lahden liepeiltä haettua. Kutonen hyrskyttää mukavasti! Kuskinpenkin ristiseläntuen korjasin, ratti tuli vaihdettua vähemmän ajettuun, sitten muutama pisteosa hankittu romikselta. Koska auto oli ajoltaan kohtalaisen kaamea pomppulauta, vaihdoin taakse uudet kaasuiskarit, jolloin perä tietty roikahti koska vanhat olivat ilmeisesti Nivomatit. No sitten kaupasta vahvistetut jouset taakse vanhojen tilalle ja nyt on Volvo taas ryhdikäs.  Taka-akseliin näytti menevän murikan kummallekin puolen kaksi valkoista muovista letkua, mitäköhän ne ovat? Kun nuo nivot ovat jousituksessa tällä hetkellä historiaa niin onko autossa jotain muuta mikä kannattaa raksia pois tuohon järjestelmään liittyen?
V70 2.5t -98

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #13 : 26.03.2011, 21:16:08 »
Öljynvaihtoväli on muuten 7500km, ja se on ihan oikeasti öljynvaihtoväli; öljynsuodattimen vaihtoväli on 15tkm :o ;D. On se tosin sitten sen kokonen mörkökin kun hakee sen oikean ison saksalaisvalmisteisen suotimen.

tvs.lle mitä öljyä olet deekuissa käyttänyt?
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 d24tic ostamassa
« Vastaus #14 : 26.03.2011, 22:10:47 »
tvs.lle mitä öljyä olet deekuissa käyttänyt?
Kuorma-autopuolen kaupasta haettua puolisynteettistä 10-40 petro-canadan tuotteita, ei maksa pal mittään(3.5e/l) kun ottaa 20L pytyssä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Kulkukoira  Proturbo