Ateho  Elekma

240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä

  • 19 Vastauksia
  • 5358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« : 24.06.2013, 21:40:57 »
EDIT: Speksit on tosiaan vm -87, B230k ja m47. Perä selvinnee tällä viikolla.

Tervehdys! Viime viikolla ostamani volvo olisi pitänyt tänä kesänä olla lähinnä ajossa ja selvitä kesän loppuun asti ilman sen suurempia korjauksia. No kuten arvata saattaa, suunnitelma ei nyt pitänyt paikkaansa yhtään kun marssittiin kaveriporukalla ostamaan laadukkaita bilteman työkaluja (opiskelijoille) isolla rahalla ja aloitettiin raadon purkaminen.

Jo ostohetkellä oli selvillä että ilman ruostehommia tässä autossa tuskin selviää, tosin odotettavissa oli paljon pienempiä vaurioita kuin mitä sitten purkamisen ja naputtelun yhteydessä paljastui. No, kuten muiden projekteja seuranneena olen huomannut, näissä hommissa tuppaa hieman pettymään  :P Eipä siinä juuri auttanut kuin alkaa raivokkaasti naputtelemaan  vasaran ja ruuvarin kanssa ja suurin piirtein paikallistaa pahimmat vauriokohdat. Loput tullaan (toivottavasti löytämään sitten kun auto kipataan kyljelleen pohjan hitsailua ja maalailua varten.

Kyseessä on ensimmäinen minun tai ylipäänsä juurikaan kaveriporukkani (kunnollinen) autoprojekti, joten vastoinkäymisiä ja hanskat tiskiin hetkiä on varmastikin edessä. Tilannetta ei auta se, että oma rahatilanteeni ei ole se paras mahdollinen työttömyyden ja opiskelun (lukio) takia. No, pieni (tai suurempikin :2funny:) askel kerrallaan etiäpäin.

Suunnitelmissa tällä hetkellä autolle ei ole juuri muuta kuin vaurioiden korjailua ja korin ehostusta entiseen loistoonsa, siitä sitten jatkuu varmaankin alustan jäykistämisellä ála PU puslat, jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Vasta sitten voidaan edes haaveilla minkäänlaisen hyrskyttimen tunkemisesta tähän vekottimeen. No, löpinät sikseen ja antaa kuvien puhua puolestaan:


Auto illan hommien päätteeksi. Saatiinpa auto nostettua pukeille ja naputeltua pahimpia ruostevaurioita esille, ja lähestulkoon koko sisusta kojelautaa lukuunottamatta purettua.


Tämmöisiä ihanuuksia sieltä sitten löytyy...


...ja tämmöisiä....


...toiselta puolelta myös...


kaarien liitokset olivat etulattioihin verrattuna yllättävän terveet.


vänkärin puolen pyöränkoteloon täytyy vaihtaa melko suuri palanen sisemmälle puolelle. yleensäkin ottaen yllättävää kuinka toinen pyöränkotelo ja kaari on paljon paremmassa kunnossa toiseen verrattuna. (kuskin puolella ei ole kuin pari reikää, kotelo itsessään tuntui olevan melko kovaa tavaraa)


surkeasti korjatut helmat ovat tuottaneet enemmän haittaa kuin hyötyä.


rikkinäistä autoa pitikin paikata Hello Kitty -laastarilla.

Uskon kyllä että ruosteita löytyy lisää, mutta jospa nuo olisivat ne kaameimmat spotit. Hieman ketuttaa että surkean helmakorjauksen johdosta täytyy varmaan helmat vaihtaa melkein kokonaan. Asiaa ei myöskään auta se, että hommia tehdään taivasalla vanhempieni pihassa (talon omistajat ovat onneksi hieman pidemmänsorttisella reissulla, joten jospa tämän korinraadon saisi siihen mennessä parsittua kasaan). Pitäisi varmaan jonkinlainen katos viritellä ettei ihan tarvitsisi joka illan päätteeksi siirrellä kaikkia purettuja rojuja suojaan ;D


Pahoittelen todella surkeita kuvia, mutta kameran usb kaapeli on näköjään hukalla lainassa. Kuvia toki on parempiakin, mutta ei juuri mahdollisuutta siirtää niitä koneelle.
Pahoittelen myös mahdollisia kirjoitusvirheitä, syytän todella huonosti nukuttua viime yötä sekä raskasta (ehkä enemmän henkisesti noiden ruostepaikkojen löytymisen jälkeen) autonpurkuhommaa.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013, 21:59:53 kirjoittanut Husky. »

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #1 : 24.06.2013, 22:52:55 »
Hyvä siitä tulee kun tekee kerralla kunnolla. Itsekkin ekaa kertaa projektia alottelemassa nolla tiedoilla ja kohtuu samoista lähtökohdista :hello:

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #2 : 24.06.2013, 23:22:26 »
Jep, tosin olisi varmaan kannattanut meikäläisenkin noita vähiä varoja sijoittaa ehkä johonkin muuhun kuin bilteman 140a migiin :D Tuli kyllä todettua että ei tuolla täytelangalla juuri mitään tee.
Noh, kaippa tuolla saa hiilidioksidin kanssa ihan OK jälkeä. Onneksi on muutamakin (oikeasti) hitsaustaitoinen kaveri. Korin parsiminenhan ei loppujen lopuksi paljoa kustanna mikäli omalle työlle ei hintaa laita. Odottelenpa vaan sitä vaihetta kun pääsee alustaan ja koneeseen tilaamaan niitä tilpehöörejä ::)

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #3 : 25.06.2013, 21:28:49 »
Tänään en saanut oikein muuta aikaan paitsi vetokoukun irroituksen + helmojen kuntotarkastuksen tehtyä.


Kuvasta näkyy, että helmaan pitää vaihtaa ihan OK määrä peltiä.


Seuraavaksi pitäisi hankkia kaasupullo hitsausta varten. Mitään ideoita mikä olisi halvin vaihtoehto? Olen kuullut että sammutinhuollot kauppaavat hitsauspulloiksi katsastettuja vanhoja sammutinpulloja suht edullisesti. Entä paljonko maksaa nuo vuokrapullot, hiilidioksidia taikka seoskaasua?

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2631
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #4 : 25.06.2013, 22:02:57 »
Itellä vuokrapullo Misonia ja olikohan 160e/ 3v vuokra ja täyttö siinä 80-90e hujakoilla.
Tai no täyttö ja täyttö, viepi tyhjän pois ja saa heti täyden tilalle.
Kokoa en nyt tähän hätää muista mutta sellanen navankorkeudelle yltävä pullo  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #5 : 25.06.2013, 22:28:06 »
Tuohon 160e hintaan sisältyi varmaan myös ensimmäinen täyttökin? Opiskelijan kun pitää olla kulujen kanssa tarkkana... :2funny:

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3959
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #6 : 25.06.2013, 22:34:56 »
niin,eikai tommosia helmoja enään kannata paikkailla?eiköhän kannata laittaa kokohelmat ja rakentaa sinne lattiaa sen verran että saa alhaalta helmat johonkin kiinni mikäli lattian reunatkin on mädät. :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2631
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #7 : 25.06.2013, 22:41:31 »
Tuohon 160e hintaan sisältyi varmaan myös ensimmäinen täyttökin? Opiskelijan kun pitää olla kulujen kanssa tarkkana... :2funny:
Se on vaan se 3v vuokran hinta.
Ja mulla oli jo pullo ennen tuota mutte edeltävä vuokra meni vaan umpeen joten joutui uusimaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #8 : 26.06.2013, 00:02:03 »
niin,eikai tommosia helmoja enään kannata paikkailla?eiköhän kannata laittaa kokohelmat ja rakentaa sinne lattiaa sen verran että saa alhaalta helmat johonkin kiinni mikäli lattian reunatkin on mädät. :hello:

Jep, tähän tulokseen päädyin itsekin. Ei ole mitään kunnollisia työkaluja tommosen pellin taivutukseen eikä niistä klokkerholmin helmoista varmaan kovin paljoo köyhdy.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #9 : 26.06.2013, 01:49:27 »
Ei ole mitään kunnollisia työkaluja tommosen pellin taivutukseen eikä niistä klokkerholmin helmoista varmaan kovin paljoo köyhdy.
olikohan motonettissa 30e tsipale kun hain koko helman, kun oikominen ei onnistunukkaa, vaa tarvi vaihtaa pätkä helemaa.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #10 : 26.06.2013, 03:20:37 »
Aika edullista. Onneksi repsikan helmaa ei ehkä tarvitse edes vaihtaa, kurkin turvavyön kolosta niin en kyllä ruosteita äkkiseltään huomannut ja ainoa ruostekohta repsikan helmassa onkin takakaaren ja helman liitos. Takakaaresta on muuten kantti ruostunut about kokonaan pois, olisi kyllä joka tapauksessa leikelty isomman vanteen tieltä pois. Mietityttää vaan se sisälokarin soiro joka tuntuu rajoittavan aika rajusti vanteen ja renkaan kokoa, voiko sen vain nippaista pois ja laittaa tilalle suoraa peltiä suoraan kylkeen kiinni?

Kiitos ja anteeksi  P>

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #11 : 27.06.2013, 18:59:04 »
Noniin, kuskin helman ja helman ja lattian liitoksen mätineisyydelle löytyi syy, joku omistajista oli nimittäin tulpannut vedenpoistoreijän pakkelilla umpeen :2funny: :2funny: :2funny:
Eipä siinä auttanut kuin itkeä ja nauraa, no tietääpähän ainakin syyn helman huonoon kuntoon. repsikan puolen helma kun oli ikään ja kilometrimäärään vielä ihan kiitettävässä kunnossa.

Projektin eteneminen hidastuu töiden löytymisen takia. No, tuleepahan ainakin rahaa rakenteluun. Viikonloppuna olisi tarkoitus alkaa leikkailemaan ruostekohtia irti. Hitsarikaverini lähtee festareille viikonlopuksi, joten hitsailu menee varmaan ensi viikon puolelle. Samalla tuli mietittyä, että sopiiko 7x16 vanne 32 ET:llä suoraan kiinni vai pitääkö tunkasta spaceri väliin? Suunnitelmissa olisi (köyhyyden takia) laittaa ainakin ekaksi ihan vaan peltivanteet joita levitetään takaa. Jos joku voisi laittaa kuvaa vaikkapa YV:llä kuinka ovat muokanneet sisälokaria paremman vanteen istuvuuden saamiseksi olisin kyllä kiitollinen.

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #12 : 29.06.2013, 00:07:10 »
Noniin, jotain saatu jopa aikaan. Eli repsikan puolen helmasta poistettiin kokonaan ne törkeän rumat ruosteenestomaalit ja surkeat kittaukset - helma onkin ihan tyydyttävässä kunnossa. Takaosaan paikka, ja 2 aiempaa paikkaa irti ja omat siistimmät tilalle + pari paikkaa alkaviin ruostekohtiin ja se onkin siinä. Kuskin puolen helmaa varten pitääkin varmaan käydä hakemassa jo kokonaan uusi helma. Kuinka tavallista muuten näissä autoissa on että pyöränkotelot joutuu uusimaan melkein puolet uusiksi? Meinaan aika paljon haperoa niissä, repsikan puolen takapyöränkotelon sisäpuolella on reikä josta näkee sekä takakonttiin että kabiiniin :-\

Tällaista tällä kertaa, pian alkanee hitsaus. Kunhan tuleva hitsausammattilainen palaa reissulta.

Edit: Kuvat unohtu


Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #13 : 31.07.2013, 13:46:55 »
Noniin, jotakin saatu jopa aikaiseksi. Eli ruostepaikkoja rälläköity irti + munapussit ja hieman peltiosia (helmat, etulattiat) tilailtu ja haettu. Varasin myös itselleni vanteet jo valmiiksi (Brock B1). Harmi vain että juuri kun oisin työt lopettanut ja alkanut värkkäämään projektia niin nivelet kyynärvarresta alaspäin alkoivat huutamaan kipua ja korkea kuumekin nousi. No, jospa sitä ensi viikolla pääsisi kunnolla työn touhuun. Tavoite koko projektille olisi ensi kesäksi ajoon, ja tällä hetkellä suunnitteilla on vaihtaa 631-kansi ja palotilamännät joko 530 kanteen tai 531 kanteen ja turbon mäntiin (oikeastaan mihin tahansa mitkä löytyy :D), linnunluukanget hieman vahvempiin, kaasarin tilalle ruisku, turvatankki takakonttiin, ja  koko laitos käymään E85-tavaralla. Lisäksi joko pienikokoinen remmi- tai turboahdin. Katsotaan sitten että mihin asti rahat riittää.

Eipä tässä, kameran kaapeli on edelleen hukassa. Pitää varmaan semmoinen hakea samalla kun käyn hakemassa lisää projektitarpeita.

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
« Vastaus #14 : 05.10.2013, 01:18:37 »


Noniin, pitkästä aikaa (turhaa) päivitystä. Auto ei ole juurikaan edistynyt mihinkään suuntaan, syinä mm. n. 2 viikkoinen sairastelutuokio, sekä rahan ja motivaation puute... No, tekosyitähän voi keksiä kuinka paljon tahansa kun vaan jaksaa. Anyways auto on muuttanut lämmitettyyn halliin (:D) kuten kuvasta näkee. Päivän aikana nostettiin kaverin kanssa kuskin puoli ylös ja purettiin etuloksut ja ovet irti. Kohtapuoliin pitäis päästä helmaa laittamaan kiinni. Tulipahan vaan huomattua että sisähelma ja lattia vaikuttaa aika röpelöiseltä niin pitäisi varmaan ne korjata ennen ulkohelman vaihtoa, ongelma on se että osa röpelöstä on sen helvetin penkin kiinnityspellin alla. Mitenkäs sen saa irti? Karkeasti vain rälläkällä irti?

 

KKD Motorsport  Samppasport