EDIT: Speksit on tosiaan vm -87, B230k ja m47. Perä selvinnee tällä viikolla.
Tervehdys! Viime viikolla ostamani volvo olisi pitänyt tänä kesänä olla lähinnä ajossa ja selvitä kesän loppuun asti ilman sen suurempia korjauksia. No kuten arvata saattaa, suunnitelma ei nyt pitänyt paikkaansa yhtään kun marssittiin kaveriporukalla ostamaan laadukkaita bilteman työkaluja (opiskelijoille) isolla rahalla ja aloitettiin raadon purkaminen.
Jo ostohetkellä oli selvillä että ilman ruostehommia tässä autossa tuskin selviää, tosin odotettavissa oli paljon pienempiä vaurioita kuin mitä sitten purkamisen ja naputtelun yhteydessä paljastui. No, kuten muiden projekteja seuranneena olen huomannut, näissä hommissa tuppaa hieman pettymään

Eipä siinä juuri auttanut kuin alkaa raivokkaasti naputtelemaan vasaran ja ruuvarin kanssa ja suurin piirtein paikallistaa pahimmat vauriokohdat. Loput tullaan (toivottavasti löytämään sitten kun auto kipataan kyljelleen pohjan hitsailua ja maalailua varten.
Kyseessä on ensimmäinen minun tai ylipäänsä juurikaan kaveriporukkani (kunnollinen) autoprojekti, joten vastoinkäymisiä ja hanskat tiskiin hetkiä on varmastikin edessä. Tilannetta ei auta se, että oma rahatilanteeni ei ole se paras mahdollinen työttömyyden ja opiskelun (lukio) takia. No, pieni (tai suurempikin

) askel kerrallaan etiäpäin.
Suunnitelmissa tällä hetkellä autolle ei ole juuri muuta kuin vaurioiden korjailua ja korin ehostusta entiseen loistoonsa, siitä sitten jatkuu varmaankin alustan jäykistämisellä ála PU puslat, jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Vasta sitten voidaan edes haaveilla minkäänlaisen hyrskyttimen tunkemisesta tähän vekottimeen. No, löpinät sikseen ja antaa kuvien puhua puolestaan:

Auto illan hommien päätteeksi. Saatiinpa auto nostettua pukeille ja naputeltua pahimpia ruostevaurioita esille, ja lähestulkoon koko sisusta kojelautaa lukuunottamatta purettua.

Tämmöisiä ihanuuksia sieltä sitten löytyy...

...ja tämmöisiä....

...toiselta puolelta myös...

kaarien liitokset olivat etulattioihin verrattuna yllättävän terveet.

vänkärin puolen pyöränkoteloon täytyy vaihtaa melko suuri palanen sisemmälle puolelle. yleensäkin ottaen yllättävää kuinka toinen pyöränkotelo ja kaari on paljon paremmassa kunnossa toiseen verrattuna. (kuskin puolella ei ole kuin pari reikää, kotelo itsessään tuntui olevan melko kovaa tavaraa)

surkeasti korjatut helmat ovat tuottaneet enemmän haittaa kuin hyötyä.

rikkinäistä autoa pitikin paikata Hello Kitty -laastarilla.
Uskon kyllä että ruosteita löytyy lisää, mutta jospa nuo olisivat ne kaameimmat spotit. Hieman ketuttaa että surkean helmakorjauksen johdosta täytyy varmaan helmat vaihtaa melkein kokonaan. Asiaa ei myöskään auta se, että hommia tehdään taivasalla vanhempieni pihassa (talon omistajat ovat onneksi hieman pidemmänsorttisella reissulla, joten jospa tämän korinraadon saisi siihen mennessä parsittua kasaan). Pitäisi varmaan jonkinlainen katos viritellä ettei ihan tarvitsisi joka illan päätteeksi siirrellä kaikkia purettuja rojuja suojaan

Pahoittelen todella surkeita kuvia, mutta kameran usb kaapeli on näköjään hukalla lainassa. Kuvia toki on parempiakin, mutta ei juuri mahdollisuutta siirtää niitä koneelle.
Pahoittelen myös mahdollisia kirjoitusvirheitä, syytän todella huonosti nukuttua viime yötä sekä raskasta (ehkä enemmän henkisesti noiden ruostepaikkojen löytymisen jälkeen) autonpurkuhommaa.