LE- ja LU-jetit käyvät kylmällä koneella (2-3min käynnistyksestä) juuri tuolla tavalla melkeenpä jokainen joutokäyntiä. Ei ole ihan selvää, onko tuo alunperinkin esiintyvä "vika" komponenttisuunittelussa, sillä tuo johtuu siitä että seos on kylmällä aivan turhan rikas. Briteissä jotkut ovat boksin vastusarvoja muuttamalla saaneet tiputettua tuota kylmänä syötettyä polttoainemäärää järkeville tasoille, millä tuo ongelma poistuu, mutta tuosta ei ole ihan täyttä selvyyttä, korjataanko tuossa itse vikaa, vai aiheuttaako joku muu asia tuon polttoainesyötön rikastumisen turhanpaljon kylmällä koneella vanhemmiten. Tuota on esiintyy nimittäin ihan ehjillä ilmamäärämittareilla, lämpöantureilla jne... varustetuilla ajoneuvoilla, joten hankala sanoa.
Itse olen melkeenpä jokaisen LE-jetillisen auton nähnyt käyvän kylmänä juuri tuolla tavalla, että käynti on kylmällä koneella hieman röpöttävä jos antaa paikallaan kaasua. Jos tuota esiintyy muuten kuin joutokäynnillä, eli ajaessa, niin sitten on jossain häikkää. Tietysti jos käynti on aivan sekaisin kylmällä koneella, että ei edes ota kierroksia tai meinaa sammua jne... niin sitten on jossain isommin vikaa.
Tuolla on juttua jonkunverran tuosta huonosta kylmäkäynnistä ja käyttäjä nimimerkillä "pettaw" on kirjoitellut foorumille tuosta Le-jetin huonosta kylmäkäynnistä melkeen jokaisessa ajoneuvossa enemmänkin:
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=2&t=2043LE- ja LU-jetit on vähän henkimaailman juttuja, kun ovat LU-jetin lambdan korjausikkunaa lukuunottamatta täysin analogisia vehkeitä, eli polttoainekartoille ei ole minkäänlaista muistia/piirilevyä, vaan polttoainesyöttöön tarvittavat pulssinleveydet luodaan kokonaan analogisilla komponenteilla. Konkat ja vastukset jos muuttavat arvojaan ajan saatossa, tai johonkin tulee huono kontakti, vaikuttaa tuo myös polttoainekarttojen toimintaan. Hankalampia diagnosoida kun digivehkeet.
Lämpöanturin, kylmäkäynnistysrikastuksen piirin, sytkäpuolen ja ilmamäärämittarin (sekä sen lämpöanturin) elektronisten arvojen tarkastukseen yleisimittarilla löytyy ohjeet Haynesin ja Alfamerin manuaaleista, sekä myös Volvon vihreäkantisista (löytyy Volvo300manian technical-osiosta PDF:nä). Volvon vihreäkantista täytyy tosin vähän tulkita mitattavien arvojen osalta, jos mittailee yleismittarilla, koska Volvon kirjoissa oletuksena on että käytetään Volvon testilaitteita.
Itse mittasin kaikki mahdolliset, mitä mitata voi, boksin maadoituksia yms... myöden ja koneremontinkin jälkeen tuo 2-3min hieman epätasainen joutokäynti kylmällä koneella esiintyy edelleenkin, eli en jaksa siitä stressata, kun tilanne normalisoituu heti kun kone lämpenee, eikä vaikuta kylmällä koneella ajossakaan.