Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo ja venäläinen menovesi

  • 385 Vastauksia
  • 131057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #45 : 13.08.2013, 11:34:10 »
Oma aikani ei ole ilmaista, jos laskisin omalla palkallani tuon polttoaineen hakuun käytetyn ajan, niin tapiolle varmaan jäisin. Verkkokaupasta tilatessa "hukattu" aika on huomattavasti vähäisempää.

Ajankäytöllisesti vähän sama asia omasta mielestäni, kuin että jonotellaan useita tunteja jossain supermarketin avajaisissa jotain 50 euron arvoisia risteilyjä tai vastaavia, jotka saadaan "ilmaiseksi". Ilmaiseksi ehkä silloin jos oma aika on täysin arvotonta. ;)

Tietysti jos huvikseen tykkää ajella Venäjälle ja menee viihteenä/harrastuksena, niin sitten tietysti eri asia, mutta itse en koe tuota autolla Venäjälle matkustamista niin nautinnollisena, että alkaisin siihen aikaani käyttämään, jos vielä pitää olla selvinpäin ja ajaa se auto kohtalaisen pian sieltä takaisinkin...  ;D

Kannattaa varmaan miettiä ja laskea tuolla periaatteella kaiken oman ajankäyttönsä.
Aika monella ei vapaa-ajalle ole taloudellista käyttöä, onnea vain niille joilla näin on.

Minä saan palkkaa työajalta, en vapaa-ajalta eli en voi miettiä sille menetettyjä kustannuksia.
Tai toisaalta aika moni tekee nuo bensanhaut muuna kuin työaikana, työtulot eivät vähene siitä että tankkaa Venäjällä.

Tyyppi- ja keskiarvo omille bensanhakureissuilleni on 2 tuntia 15 minuuttia.
Yhden kerran reissuun meni 3:30 kun lähdin kokeilemaan paljonko 'ruuhka-aikaan' lauantaina iltapäivällä tuolle reissulle menee aikaa.

Kun vähennetään hakureissulle käytetty polttoaine niin yhden reissun taloudellinen hyöty on n. 50-60 €.
Vaikka miten tuota jakaa niin n.s. tuntipalkaksi tuosta jää 20 - 30 €.
Nettona.
Täällähän toki on paljonkin porukkaa joka ei tuollaisella nettotuntipalkalla väräytä lihastakaan, enemmän pitäisi saada.

Itse otan tuon tosiaankin harrastuksen kannalta; kuuntelen reissulla sellaista musiikkia jota en muuten pääse kuuntelemaan ja toisaalta otan koko touhun omana henkilökohtaisena vastalauseenani suomalaiselle polttoaineverotukselle.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 507
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #46 : 13.08.2013, 13:17:02 »
Tuossa oli hyvä tuo musiikkipointti, itellläkään ei aina vapaa-aikana "hyödyllistä" tekemistä ole, joten miksipä sitä ei käyttäis aikaa hyödyks ja kävis säästämässä tankkaamalla n. puolet halvempaa bensaa.

Tullu otettua mukaan välillä jotai kesken jääneitä lehtiä ja lueskeltua jonottaessa, kuten gti, toinen hyväks todettu tapa on ollu kattoa esim katsomosta ohjelmia, mitä ei oo ehtiny/muistanu kattoa telkkarista.

Kyllähän se välillä puuduttaa jonottaa 2-3 tuntia takasin, mutta vapaa-ajalla aika ei oo kallista, tai ite en ainakaan omalle ajalle laske hintaa enää töitten jälkeen. Tuolla jonotellessa saa myös olla jonkiin asteisessa omassa rauhassa.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #47 : 13.08.2013, 15:35:25 »
Kyllähän se välillä puuduttaa jonottaa 2-3 tuntia takasin...

Missä noin pitkät jonot on?

Poissa pietari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • EI SE OLE POKA MIKHÄÄN!!!!
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #48 : 13.08.2013, 15:45:31 »
Mulla menee täällä Sallassa normaalisti tankkausreissuun n. 1 tunti. Matkaa tankkauspisteelle tulee 25 km, eli 50 km edestakaisin. Tietysti joskus, jos huono tuuri käy. Esim. tankkiauto sattuu juuri tulemaan täyttämään säiliöitä tai tullissa sattuu pari linja-autoa eteen, niin reissu venähtää helposti. Pisin aika taitaa olla siinä 2,5:n tunnin kieppeillä kotipihasta kotipihaan.
ex: 850 -93 2,4 10V, Amazon -66 B20
Nykyään:Volvo S60 -02 2,4 20V
              Volvo S80 -00 2,4 10V Business

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 507
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #49 : 13.08.2013, 16:35:54 »
Missä noin pitkät jonot on?

Imatralta käydessä, onneks tuollasia on harvemmi. Muistaa vaa olla menemättä sillo ku venäläisillä on juhlapäivät tai muute pitkät vapaat, sillonkii suomen meinaa olla se tulppa minkä takia ei pääse venäjänkään tullii asti joutusasti, paluumatkalla siis.

Normaali reissuaika on just siinä 2,5h pintaan.

Nyt ollu kolme kertaa peräkkäi sillee et mennessä oon vuoronvaihon aikaa osunu venäjän tullii, mistä tulee vielä lisää aikaa, muoviämpäri ku ei ekan kerra jälkee taas muistanu sitä aikaa millo niillä on se.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #50 : 13.08.2013, 22:02:38 »
Tuosta ajan ilmaisuudesta / maksullisuudesta. Koska vapaa-ajasta ei mitään makseta, niin vapaa-ajalle arvon laskeminen on aika mielivaltaista. Ainakin sen pitäisi olla sidoksissa siihen, mihin muuhun sen vapaa-ajan vaihtoehtoisesti käyttäisi. Pitäisin oman vapaa-aikani kohtuullisena normaalihintana ehkä 5 euroa / tunti, koska harvoinpa vapaa-aikana mitään kovin tuottoisaa tulee tehtyä. Esim. hyvällä Volvon penkillä istuminen ja hyvän musiikin tai vaikka äänikirjan kuunteleminen on jopa parempaa tekemistä kuin nykyisen tv-tarjonnan tuijottaminen sohvalla röhnöttäen. 

Jos taas vapaa-ajalle luvassa on jotain niin mielekästä ja tärkeää tekemistä, että sille olisi aiheellista laskea paljon isompi tuntikohtainen arvo, niin ainakin minä sitten teen sitä tärkeämpää ja parempaa tekemistä ennemmin kuin jotain toisarvoisempaa. Harva kai jättää jonkin oikeasti mielekkään ja tärkeän vapaa-ajan jutun kokematta ja tekemättä siksi, että just sillä hetkellä menee Venäjälle tankkaamaan? Kyllä ne taitaa aktiivisilla Venäjän kävijöillä olla niitä max. vitosen tunteja, joita rajalla istutaan, eikä siihen hukata viidenkympin laatuaikatunteja jotka voi viettää jonkin huippukivan ja mielekkään vapaa-ajan projektin kanssa. ;) 
« Viimeksi muokattu: 13.08.2013, 22:06:05 kirjoittanut Säppo »

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #51 : 13.08.2013, 22:56:05 »
Vapaa-ajan hinta on niin mielenkiintoinen ja yllättävän usein milloin missäkin yhteydessä heitettävä älyttömyys, että pähkäilin huvikseni asiaa lisää. :idiot2:

Aloitetaan käsitteestä vaihtoehtoiskustannus, josta talousviisaat toisinaan puhuvat. Se on yksinkertainen käsite ja hyödyllinen tämän asian tarkasteluun. Vaihtoehtoiskustannus tarkoittaa sitä arvoa (esim. rahaa), jonka olisi osalleen saanut, jos olisi käyttänyt johonkin asiaan käyttämänsä panostuksen johonkin toiseen tarjolla olleeseen asiaan.

Esimerkiksi palkattoman vapaapäivän vaihtoehtoiskustannus on se palkka, jonka menetti kun oli vapaalla sen sijaan että olisi ollut töissä tienaamassa. Tai kääntäen sanottuna se palkka, jonka olisi saanut jos olisi ollut töissä.

Joillakin palkansaajilla ja etenkin yrittäjillä tilin lihominen voi tietenkin olla suoraan siitä riippuvainen, kuinka paljon aikaa käyttää työhön. Esim. jos taksiyrittäjä kelaa rattia koko vuorokauden sen sijaan että auto olisi puoli vuorokautta ajossa ja puolet autotallissa, on yrittäjä tienannut enemmän ajaessaan koko vuorokauden (olettaen että ei olisi ollut renkiä sitä toista puolikasta ajamaan käytettävissä). Silloin yrittäjän vapaa-ajalla olisi ollut ihan oikea hinta: se tienesti, joka olisi jäänyt saamatta kun auto olisi ollut tallissa. Vapaa-ajan vaihtoehtoiskustannus on esimerkissä se yrittäjän saama tulo.

Palkansaajien enemmistö ei kuitenkaan voi vaikuttaa palkkansa määrään työhön käytettävää aikaa pidentämällä tai lyhentämällä. Työvelvollisuuden ajallinen määrä ja palkan perusteena oleva aika perustuu työvuorolistaan, liikkeen tai toimiston aukioloaikoihin tai sellaisiin muualla määrättyihin asioihin. Työstä maksetaan työsopimuksen mukainen palkka, esimerkiksi kuukausipalkka (josta voi laskea tuntipalkan laskennallisesti kuukausipalkka per kuukauden työtuntien määrä). Työssä siis ollaan se aika jonka työnantaja määrää ja palkkaa saa vain siitä ajasta. Tällaisella työntekijällä vapaa-ajan vaihtoehtoiskustannus on nolla euroa..

Tällaisen tyypillisimmän palkansaajan vapaa-ajalla ei siis ole mitään hintaa. Hänelle ei vapaa-ajan viettämisestä makseta yhtään mitään. Jos tällaiselle vapaa-ajalle laskee jotain rahallista arvoa, on kysymyksessä täysin mielivaltaisesti määritelty arvo, joka ei perustu mihinkään reaalimaailman asiaan - sitä rahaa ei vapaa-ajasta saa, vaikka vapaa-aikatunnilleen kuvittelisi millaisen hinnan tahansa, ja vaikka vapaa-ajan käyttäisi miten tahansa.


Vaihtehtoiskustannuksen kautta voi vaikkapa aktiivinen Venäjällä tankkaaja asiaa kuitenkin miettiä. Onko tankkausreissu parempi vaihtoehto kuin jokin muu tekeminen. Millainen on tankkausreissun vaihtoehtoiskustannus, lähinnä henkiseltä kannalta ajateltuna. Asiaa voi tarkastella vaikka näin:

- 3 tunnin tankkausreissu Venäjälle ja 50 euron säästö < kuhertelu puolison kanssa
- 3 tunnin tankkausreissu Venäjälle ja 50 euron säästö > riitely puolison kanssa

- 3 tunnin tankkausreissu Venäjälle, 50 euron säästö < laadukkaan viihteen nauttiminen kotona
- 3 tunnin tankkausreissu Venäjälle ja hyvä musiikki autostereoista, 50 euron säästö > tosi-tv:n ja sisustusohjelmien tuijottaminen telsusta aivot narikassa

tietenkin voihan vapaa-ajallakin olla rahallinen arvo, tosin useimmin negatiivinen eli kustannus
esim. tankkausreissu Venäjälle + 50 e säästö > juopottelua kapakassa 100 eurolla viinaa

Silti rahalliselta arvoltaankin negatiivinen vapaa-ajan puuhastelu voi tuntua henkisiltä (ei rahallisilta, aineettomilta) arvoiltaan suuremmalta kuin se muutaman kympin säästön tuottava tankkausreissu.
esim. tankkausreissu Venäjälle + 50 e säästö < rentouttava lomamatka Azoreille -2000 e

« Viimeksi muokattu: 13.08.2013, 23:03:19 kirjoittanut Säppo »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #52 : 14.08.2013, 05:34:25 »
Aijai taas on tankki täynnä ku tuli käytyä. Tankki täyteen + kannuun bensaa (67litraa yhteensä) 98oktaanista makso huimat ~54e  :) ei tuo kyllä kannattavaa ole... tuossaha säästää! Ja verottajaki vie muuteki niin vähä kaikesta et voisha sille palkasta antaa loputkin? Suomiha on halpa maa normi työläiselle  ;)

No hyhhyh kun on kallista.  :2funny:

Omalle salaiselle bensalähteelle on noin 10 kilometrin matka ja bensa maksaa siellä keskimäärin 50centtiä litralta.  ;)
Polttoaineen seassa tosin on sattumia( vettä, öljyä, hiekkaa. jne), mutta eipä nuo vanhat vapari ronttoset sitä huomaa..


« Viimeksi muokattu: 14.08.2013, 05:37:56 kirjoittanut ässäarpa »
144
145
945
855

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #53 : 14.08.2013, 08:19:17 »

Itse otan tuon tosiaankin harrastuksen kannalta; kuuntelen reissulla sellaista musiikkia jota en muuten pääse kuuntelemaan ja toisaalta otan koko touhun omana henkilökohtaisena vastalauseenani suomalaiselle polttoaineverotukselle.

Eikö vanhaa Venäläistä tanssimusiikkia saa muuten radiossa soimaan ;D

Vakavasti, toi Säppon näkökulma on hauska. Pysyy pois pahateosta ja jotakin jää käteen. Mutta kuitenkin, jos käynnille pystyy laskemaan positiivisen business-casen niin silloin tietää ettei harrastus ainakaan huononna taloustilannetta. Täytyy muistaa myös että 50 säästöön pitää tienata suurinpiirtein 100e, että sama jää lapaseen. (toki riippuu tuloista, lue veroprosentista)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • savua!
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #54 : 14.08.2013, 10:37:45 »
Eikö vanhaa Venäläistä tanssimusiikkia saa muuten radiossa soimaan ;D

Venäjän puolella kannattaa kuunnella AM-asemia, saa ilmoille vähintäänkin mielenkiintosen kuulosta ohjelmaa...

Säppolta helvetin hyvä kirjoitus aiheesta. Copypastean tuon jokaiselle joka väittää ettei venäjällä tankkaaminen kannata.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #55 : 14.08.2013, 15:14:42 »
Pyörittelen lisää   ::) :idiot2:

Jos haluaa elää teoriamaailmassa, voi eri vapaa-ajanviettotapojen vertailun helpottamiseksi tietenkin keksiä laskennallisia mielivaltaisia tuntihintoja eri tekemisille, vähän kuin ensimmäisessä aihetta koskevassa viestissäni. Silloin tosiaankin eletään teoriamaailmassa, mutta asiaa voi silti teoriatasollakin pyöritellä jos katsoo sen palvelevan oman ajankäyttönsä suunnittelua ja arkielämän ratkaisuja eri tekemisten valinnassa.

Vapaa-ajan touhuille voisi keksiä vaikka seuraavia mielivaltaisesti äkkiseltään heitettyjä arvoja:
- telkkarin katsominen nykyisellä tv-ohjelmien laatutasolla (95% tosi-tv:tä, sisustusohjelmia ym. hömppää) 1 e / tunti
- perheen kanssa laatuaika 70 e / tunti
- laatuaika kavereiden kanssa 50 e /tunti
Muitakin tulee mieleen, mutta jätettäköön yksinkertaisuuden ja vaikka foorumin lapsiystävällisyyden vuoksi niitä luettelematta.

No mutta onko se auton ratissa vietetty vapaa-aika sitten aina automaattisesti jotenkin arvotonta vapaa-aikaa samalla kun johonkin muuhun käytetävälle vapaa-ajalle kuitenkin määrää jonkin arvon? Se on tietysti omista mieltymyksistä kiinni. Itse ajattelisin asiaa niin, että jos autona on Volvo ja niin ollen kuskilla istuttavana paremmat jakkarat kuin yksikään keskivertokodista löytyvä istuin, ei Volvon ratissa vietetty aikakaan voi olla arvoltaan nollan veroinen. Vähintään vitonen per tunti on kohtuullinen, kauniina aurinkoisena päivänä harvan liikenteen aikaan vaikkapa kymppi / tunti. Kyllä ainakin minä kiireettömällä autoreissulla rentoudun: Sehän on loistava mahdollisuus upota omiin ajatuksiinsa auton kabiinin hermeettisessä syleilyssä erillään pahan maailman hälinästä, ja siinä ohessa vaikka kuunnella jotain mielekästä kuuntelimistoa soittimesta.

Sitten voi laskea vaikka:
- 3 tuntia tankkausreissulla Venäjälle: säästö 50 e + kun on vieläpä nätti kesäpäivä autoilulle niin autoilusta nauttien ajeluun käytetyn vapaa-ajan arvo 3h x 10 e/h = 80 e > kolme tuntia sohvalla telkkarin ääressä 3h x 1 e/h = 3 e.
Talousoppineet saattaisivat sanoa, että tankkausreissun vaihtoehtoiskustannuksena oleva tekeminen tässä esimerkissä on tankkausreissua tuntuvasti pienempi. Toisin sanoen tankkausreissu on arvoltaan vaihtoehtoista tekemistä suurempi.

Kehitellään asiaa edelleen. Jos rajamuodollisuuksissa hyppiminen ja rajamuodollisuudet ärsyttävät niin siihen käytettävälle ajalle voi laskea arvoksi nollan tai miinusmerkkisen tuntihinnan. Jos tuon edellisen esimerkkireissun kolmesta tunnista yksi tunti olisikin -10 euron hintainen jonotus- ja rajamuodollisuustunti, niin sittenkin laskelmassa tankkausreissu arvoltaan päihittäisi töllön katselun kotona, mutta 20 e pienemmällä marginaalilla.

Ja niin edelleen.

Näitä laskelmia ja ajatelmia on toki täysi vapaus kopioida muillekin foorumeille yms. jos joku taas kerran alkaa jossain laskeskelemaan vapaa-ajan vietosta "tienaamiaan" tuntipalkkoja.  :D

Meinasin näitä suoltaa jo joskus VAGArenan aihetta koskevaan keskusteluun, jossa oli kovasti arvokkaita tuntihintoja ihmisten vapaa-ajalla, mutta en silloin jaksanut aihetta pähkäillä näin pitkälle.

muokkausta.
Tuo D5GT:n pointti on hyvä. 50 e nettosäästön eteen pitäisi raataa töissä paljon isomman bruttopalkan verran. Vaikka voisikin tankkausreissun sijasta heittää saman ajan jotain työkeikkaa, niin jos silti käteen töistä jää vähemmän kuin tankkausreissulla säästää, niin silloinkin tankkauskeikka on parempi diili. No työtulo vaikuttaa aina myös eläkekertymiin jne. mutta toisaalta tankkausreissulla säästyneen rahanhan voi sijoittaa tuottavasti ja saada lisää tuloa, jne. :D
« Viimeksi muokattu: 14.08.2013, 15:35:59 kirjoittanut Säppo »

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #56 : 28.08.2013, 21:19:03 »
Tulipa tuota haettua itsekin menovettä tuosta Värtsilän paikkeilta, kun sai tuon viisumin. Viisumi tuli hommailtua oikeastaan Moskovan reissua varten, mutta ei ollut mitään järkeä ottaa kertavisaa joka olisi ollut 79e versus 133e vuosi :o

Onhan tuosta edellisestä reissusta tuolla itänaapurissa jo aikaakin kymmenisen vuotta. Kovasti oli paikat siitä muuttuneet tuossa rajan pinnassa. Tankki tuli otettua täyteen(n.70l) 2500 ruplalla ja kylkeen kartonki lm:ää 470 rbl+ pientä matkaevästä suolakurkkua ja tarhun limukkaa. Jos sitä nyt yrittelis käydä silloin tällöin tuossa Värtsilässä/Sortavalassa porukoilla käydessä, kun asuuvat tässä Joensuun liepeillä :)
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #57 : 28.08.2013, 23:04:18 »
Yleensäkkin dieselin laatuun venäjällä aattelin kirjotella. Isä-ukko eräällä suurella raskaan kaluston merkin korjaamolla töissä. Ja puhunu että heillä käy muutama venakko huollossa säännöllisesti. Kummasti niissä kuulemma tietokone puhuu koko ajan jostain saastelaitteen vioista, suuttimet kestää vähemmän kilometrejä ja polttoainekäyttöset lämppärit tekee lakkoja paljon.
Kuskitkin tietävät että talvella parempi tankata meidän puolella, vaikka ei kuulemma saisi työnjohdon mukaan. Voi olla että tankeissa asemilla epäpuhtautta myös, mutta kerran itä-dieseliä haistaneena oli kyllä aika myrkyn hajusta.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #58 : 31.10.2013, 21:21:04 »
Mites tuo 240 tykkää rajan takaa haetusta bensasta? Kannattaako laittaa 92,95 vai 98? Auto on B200E tekniikalla  :P
S40 2.0t classic -03

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo ja venäläinen menovesi
« Vastaus #59 : 31.10.2013, 22:00:48 »
Mites tuo 240 tykkää rajan takaa haetusta bensasta? Kannattaako laittaa 92,95 vai 98? Auto on B200E tekniikalla  :P

95 tai 98
Ite oon 98 käyttänny kaasari peleissä, ruiskuissa kesällä 95 ja talvella 98
hinnallisestihan noissa ei ole juurikaan eroa. noin 2 ruplaa litraa kohti eroa


Tänään käyty menovetta hakemassa 98  ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi