Ostin tollasen -96 passatin ja meinasin että alkaisi tuota pensaa rahtaamaan.
Passi pitää uusia ja viisumihakemus sisään.
Mitä muita juttuja niitä oli, kertokaas kaikki tarvittavat liput ja laput, oi te kokeneemmat idänkävijät.
Passi
Viisumi
Valtakirja auton viemiseen ulkomaille jos auto ei ole omissa nimissä
GreenCard (en tiedä onko pakollinen, ei ainakaan haittaa kun on ilmainen)
Migraatiokortti (saa passintarkastuksesta, nopeuttaa on on jo valmiiksi täytettynä. Hommaa jostain etukäteen ja pyydä lisää molempiin suuntiin passintarkastuksesta niin saat 4 kpl/käynti. Täyttöohjeita löytyy netistä)
Auton tullauspaperit (kaavakkeita ja täyttöohjeita löytyy netistä. Jos aiot käydä useammin ja vähintään kerran kuussa niin pyydä heti n.s. pitkä paperi autotarkastusluukulta, nopeuttaa jatkossa kun ei tarvitse olla esitäytettyjä kaavakkeita kahtena kappaleena aina mukana)
Venäjän puolella ajettaessa autosta pitää löytyä sammutin sekä ensiapulaukku.
Nämä nyt on kai kaikilla muutenkin...?
Tullia ei kiinnosta mutta rajan takana miliisiä saattaa kiinnostaa.
Autosta on saatava kaikki ovet ja luukut auki, muutenkin helpottaa kuin pitää auton mahdollisimman siistinä ja tyhjänä niin ei venäläisiä edes kiinnosta tönkää eikä tutkia.
Lisäksi pitää olla mukana seikkailumieltä, joskus homma menee hienosti, usein jossain kohtaa tökkii vastaan.
Aikaa menee mutta kannattaa koko ajan pitää mielessä että kyseessä on vapaaehtoinen toiminta, pakko ei ole käydä jos tuntuu vaikealta/hankalalta/pahalta.
Vaikka kuinka uituttaa niin naama peruslukemilla ja rauhallisesti käyttäytyen ei joudu silmätikuksi jota pompotetaan.
Vaikka eivät puhu suomea niin liki kaikki rajalla olevat ymmärtävät suomea kohtuullisesti, eli toisille suomalaisillekaan ei kannata kommentoida uitutustaan.
Niiralassa homma menee niin että ajetaan Suomen tullin puomille, sammutetaan auto ja käydään sisällä näyttämässä passi sekä rekisteriote. Ja jos auto ei ole omissa nimissä niin myös valtakirja.
Sen jälkeen ajetaan rajalle, jäädään merkille odottamaan että rajapuomilla oleva rajamies antaa luvan tulla puomille.
Puomilla katsoo passin ja viisumin voimassaolon jonka jäleen ajetaan passintarkastukseen.
Yleensä jonoa, stop-viivalla odotetaan että edellä oleva siirtyy eteenpäin ja sitten ajetaan seuraavalle stop-viivalle ja mennään näyttämään passia (valmiiksi täytetty) migraatiokortti ja rekisteriote mukana. Passi ja viisumi tarkastetaan, passi ja migraatiokortti leimataan ja mirraatiokortin toinen puolisko annetaan rek.otteen ja passin mukana sinulle. Pidä huoli että migraatiokortti tulee mukaan ja on koko ajan tallessa.
Sen jälkeen ajetaan eteenpäin ja mennään autoluukulle passi, rekisteriote ja (valmiiksi täytetty) tullausilmoitus mukana.
Kun olet saanut paperit takaisin leimattuna autosta konepelti, ovet ja takaluukku auki ja odotellaan että auto tarkastetaan.
Jos auto on täynnä tavaraa niin saa varautua vaihtelevasti purkamaan niitä pois, ainakin että tavaratilan mahdolliset lattialuukut saa auki jne jne.
Tämän jälkeen ajetaan taas eteenpäin puomille jossa näytetään vielä passia että saatiin siihen leima.
Ja sitten ei muuta kuin tankkaamaan!
Liki kaikilla asemilla käy suomalainen pankkikortti sekä Visa.
Kuten muuallakin, Eurotkin käyvät mutta kurssi kassalla on yleensä kehno, kannattaa vaihtaa jossakin siihen erikoistuneessa paikassa.
Kun tankki on täynnä niin takaisin mennään päinvastaisessa järjestyksessä; puomi, auton tarkastus, passintarkastus, puomi, Suomen tulli.
Toiset urheilevat sillä että paljonko voi tuoda n.s. ylimääräistä ilman että siihen puututaan. Kartongin lisäksi irtoaskeja, kanisteriin 15 litraa sallitun 10 sijasta, perstaskussa litteä votkapullo jne jne.
Itselläni on 10 litran kanisteri joka vetää oikeasti piripintaan tankattuna 13 litraa. Etu on se ettei kukaan kuin vilkaise kanisteria, ei kokeile eikä kysele paljonko sisällä oikeasti on.