Mikäköhän on muuten syy, että kun tuli S90 niin 2.9L suorasta kuutosesta hävisi hevosvoimia jonkinverran? Vääntöä tosin taisi himpun tulla lisää? Mitä olen tietoa löytänyt niin taisivat ruveta käyttämään jenkkiversion konetta pienempien päästöjen takia. Mitenköhän ne tehot saatiin "hävitettyä" ja onko ne piten helposti sitten palautettavissa?
E: Niin ja vielä lisäkysymys: Onko mitään suuria eroja (muutakuin konehuone) 940 ja 960 välillä? 960 taitaa saada paremmilla varusteilla?
Kyllä se sama 204hv kone on tarjolla 960 ja S/V90 1991-1998, nimi vaan muuttuu 1995 nurkilla B6304F -> B6304S1. 1997 tulee S2 180hv variantti.
Eli tuohon 180hv neekerimallikoneeseen sekoitat, se on juurikin alunperin jenkkilään tarkoitettu, piti vähentää kulutusta ja päästöjä, ei vähennä kumpaakaan, ainoastaan tehoja. Vääntöä siellä on eri lähteiden mukaan 260-270Nm kun 204hv versio tarjoaa 267-270Nm eri lähteiden mukaan. Kumpiakin ajaneena voin kertoa että ei ole mitään järkeä ostaa 180hv versiota, se on vaan laiskempi (jos nyt ei sit oteta huomioon maniaalimallia joka tarjoaa saman 9,0S 0-10 kun 204hv automaatti sillä edellytyksellä että kyseessä on kummassakin tapauksessa sedan...

). Koneiden AINOA ero on nokka-akseleissa, EI MUUTA. Foorumin USU vahvistaa tämän, hän on tehnyt tuon nokkavaihdon 180hv koneelle.
1991-1994 kone on 21mm leveällä jakohihnalla joka vaihdetaan 45tkm välein ja auton kori on samannäköinen aika pitkälle kun 940, eli isot "pottavalot" edessä ja neliskanttiset puskurit (tosin 960 on eri konepelti ja muuta pientä). 1995 tulee 23mm leveä jakopää 80tkm vaihtovälillä ja 2,5L 170hv kutonen, 1996 tulee Motronic 4.4 moottoriohjaus motronic 1.8 tilalle ja 27mm leveä jakohihna joka vaihdetaan 120tkm välillä.
Ero 940 ja 960 välillä ei ole vaan konehuoneessa edes 1991-1994, sedanissa on AINA multilink, eli erillisjousitettu perä, ja lähes aina "liikkeellelähtölukkoperä" joka menee veke 40km/h vauhdissa, ja lootana on aina automaatti 1994 asti. Lisäksi kojelauta on sama 760/960/x90 1988-1998, ja erilainen kun 940/740, vaikkakin mittaristo on aika pitkälle samannäköinen kun 940. Ovilistatkin ovat eri ja vaikka mitä pientä mitä ei huomaa. Ja 960 on lähes aina automaatti-ilmastointi, kun koko ilmastointi on ollut lisävaruste 940:ppiin, 960 on usein nahka ja sähköpenkit, molemmat lisävarusteita 940, sama koskee liutaa muitakin varusteita, kuten cruise jne... tosin sit on niitä 2,5L neekerimalleja 960:pistä, joissa on hyvä että on edes vaihdekeppi ja ratti... eli ovat ilman kaikkia kivoja varusteita...
Sitten 1995 kun tuli "facelift", homma muuttuu, farmarissakin on tästä lähin multilink perä, etupään jousitus on aivan eri kun 940, aika samanlainen kin 850 volvossa, sisusta on aivan erinäköinen, eri ovipaneelit, keskikonsoli ainakin 1997->, kaikki paneelit ovat 960/x90 plyyssiverhoiltuja kun kansanmallissa on pelkkää muovia näkyvillä ja kaikkea muuta pientä, jopa sivupeilit ovat kuulemma erilaiset, vaikka näyttävät samoilta.
Nivomat iskarit ovat kalliita, tosin homma on sama jos 940:pissä on nivomatit. 260-400e/kpl on hinta, mutta sen kyllä ainakin itse maksan mielellään ettei peräpää roiku kun jossain mannelavetissa, vaikka nakkaa täyden lastin kytiin.