Elikkä, mitä tulisi huomioida/tsekata autoa ostaessa? Tällähetkellä auto on kunnossa ja kilinöitä ja kalinoita ei kuulemma ole. Tällä viikolla pitäisi autoa tsekata niin sen takia kyselen, et mitä pitää huomioida ja onko tuo päälle 400tkm tina 6 jo liikaa? Sillä tina 5 ei 400tkm ole mitään 
Sellaisia huhuja olen kuullut, että tina 6 kansi menee 400tkm jälkeen 100 varmasti paskaks ja tietää kannen vaihtoa/korjausta??! Pitääkö paikkansa 
Kuten aiemmin mainittua, venttiilivarren kumit näissä aika usein kovettuneet, jolla sitten omat seurauksensa..
Sekä vajaat 350tkm ajetussa, että n. 500tkm ajetussa B6xxx moottorissa oli venttiilivarren kumit kovettuneet (jälkimmäinen ainakin huohotti paljon ja hävitti öljyä), ja pakoventtiilit karstaset.
Ohivuotomittaus kertoi seuraavat tulokset edellä mainitussa -91vm. 960: #1 = 10% #2 = 20% #3 = 10% #4 = 30% #5 = 20% #6 = 10% .. ulkomuistista heitettynä.
Hydrauliset paininkupit on suurella todennäköisyydellä jumissa enemmän ajetuissa, joista ei ole niitä vaihdettu.
Sen huomaa helposti siitä, päästääkö kannentiiviste öljyä kannen takapuolelta (tiivisteen ympäristö öljyinen).
Eli ts. onko kannentiivistettä vaihdettu - se kun tuntuu aika usein jo vanhuuttaan vuotavan hieman.
Huohottimen toiminta kannattaa myöskin testata. Ei ole mukava homma vaihtaa/puhdistaa, jos imusarjan mutteri paikoillaan.
Eli ilmanottoputkesta letku irti ja sen mahdollinen sisältö kertoo jo paljon.
Pakoventtiilit vuoti selkeästi, imuventtiilit ja m-renkaat myös päästi hiukan läpi. Näissä pitopinnat jo menneet huonoiksi karstan takia.
Moottorin vedot oli kuitenkin tallessa, eli vakio kunnossa pystyi ~tehtaan ilmoittamiin kiihtyvyys aikoihin.
Ite ainakin oon sitä mieltä, että joko alkupään mallin (91-93) B6304F+AW30-4xLE tai sitten uudempi 2,5l+M90 960.
Jälkimmäisessä nivomatit huonompi juttu, kun on se lehtijousi.. mk1 multilinkkiin saa perinteiset iskarit ja jäykemmät jouset (240 kuormajouset toimii hyvin) = halpa korjata, ellei välttämättä halua nivomatteja.
Ainakin tuosta 3l koneesta saa ihan hyvin voimaa irti pelkästään polttoaineen vaihtamalla etanoliin ja samalla sitten isommat suuttimet (esim. t5 310cc/min).
Auton omilla suuttimilla tehoero +/-0, ellei jopa negatiivinen etanolilla kun suuttimissa ei riitä tuotto.
Silloin kulutus pyörii kaupunkiajossa siinä n. 14-15l/100km paikkeilla (automaatilla), polkemalla 20l/100km ylittyy herkästi.
Täysin vakio kunnossa on todella hitaan tuntuinen, etenkin jos ollut kauan kaupunkiajossa.
Kyllä sen huomaa jos on epänormaalin hidas.. reilusti kaasua (kierroksia) antamalla vedot paranee.
Alkupään mallin koneeseen kannattaa melkein heti vaihtaa 28x152mm jakohihna yms. hilppeet.. vaihtoväli n. 100-120tkm sitten.
Sähköviat on melko helposti ennustettavissa kun irroittaa puolien muovikannen..
Eli jos puolien liittimet, tai niiden johtojen eristeet halkeilleet tai ovat kovettuneet - ehdottomasti puolien johtosarja vaihtoon (maksaa n. 200€ skandixilta tilattuna), välttyy sitten niiltä ongelmilta jos aikoo pitää auton yhtään pidempään.
Tuo skandixin johtosarja myös paremmin eristetty mitä se alkuperäinen.
Lämmityslaitteen hana on suurella todennäköisyydellä pahasti hapettunut, ellei vaihdettu.
Jos on pilalle hapettunut, hajoaa jo kevyesti kädellä vääntämällä (tai kesken ajon..) - täysin muovinen palikka tilalle ja sekin ongelma korjattu (ei maksa paljoo).
Pakoputkisto on myös sellainen, mikä lähes aina huonossa kunnossa.. eli vuotaa.
Päästöistä menee varmasti läpi jos pakoputkisto riittävän tiivis (alle 0,5% O2) ja saa katalysaattorin kuumaksi (voi vaatia pitkäänkin 'huudatusta' +4000rpm).
Ja ne ajo-ominaisuudet.. jos tykkää ruotsin laivan ajo-ominaisuuksista, auto on ihan hyvä alustan puolesta siinä tapauksessa.
Kuitenkin, jos haluaa vähän pois sitä kallistelua;
- etu- ja takakallistuksenvakaajan puslat, koiranluiden puslat / koiranluut vaihtoon (pu -puslia saatavilla esim. retroturbolta, ero on yllättävän suuri 25v vanhoihin väljistyneisiin)
- jäykemmät jouset (mk2 multilinkissä vähän hankalampi juttu jos halvalla aikoo päästä kun tosiaan se lehtijousi..)
- taka-akselin tukivarsien puslat voi olla väljät > lisää epävakautta (ei suoraan ajettaessa oikeastaan), oem puslat kalliita.. helposti yli 1000€ saa menemään, pu -puslia saa halvemmalla (retroturbo esim.)
Semmosta.
Mutta
lyhyesti sanottuna; hyvä käyttöauto, etenkin matka-ajoon, letkeä ajaa ja ei väsy pidemmän ajon aikanakaan.
Vaatii kuitenkin hiukan tarkempaa huoltoa, eli ei siedä yhtä paljon huoltojen laiminlyöntiä.
Kestävä auto tekniikkansa puolesta jos hyvin huollettu (huoltokirja oltava ehdottomasti), mutta pahimmillaan voi olla hyvinkin epäluotettava tallin valloittaja.