Terveppä teille foorumin väki! Käyttöautoa itselleni olen ostamassa ja haluaisin vähän kokemuksia tollasesta 940 2.3turbo volvosta. Ajoa tulee melko paljon ja ympäri vuoden. Aikasemmin tullut bemareilla ja mersuilla ajettua, joten on nämä volvot vähän uusia tuttavuuksia. Budjetti olisi max.6000e.
-onko 940 auttamatta vanhan aikainen verrarruna muihin ikäluokan autoihin? Esim. W124/w210 e34/e39?
-onko kovat sisämelut? Pitkääkin matkaa tulee ajettua ja arvostan hiljaisuutta.
-millaiset on ajo-ominaisuudet? talvella/liukkailla? Kesällä kuulemma kiva ajaa.
-kuinkas paljon ajettuja uskaltaa ostaa?
Mahdollisesti voi tarjotakkin autoa! Vakkari ja ilmastointi pitäisi löytyä ja auton tulisi olla kaikinpuolin hyväkuntoinen ja räpeltämätön. Mielellään alle -300tkm ajettu.
Tuohon budjettiinhan irtoaa jo tosi siistejä ja vähän ajettuja classiceja. (vm. 97-98)Sellaista lähtisin itse katselemaan jos bensakäyttistä hakisin. Viimeisissä vuosimalleissa yleensä hyvät herkut ja paremmat penkit kuin vanhoissa. -95 eteenpäin moottoreissa on öljysumut mäntien alle joten yli 400tkm ajettujakaan ei kannata säikähtää. Myös manuaalivaihteisto on -95 uudemmissa kestävämpi ja mukavampikäyttöinen M90. (Pakki oikealla alhaalla) Edelleen -95 uudemmissa on myös yleensä G80 liikkeellelähtölukko perässä, joka jeesaa etenemisessä talvella.
Ajo-ominaisuuksiin jäykkä taka-akseli tekee oman mausteensa. Ikäisekseen auttamatta vanhanaikainen, mutta toisaalta eipä ole puslaremonttiakaan samaan tahtiin kuin retkuperäisiin. Liukkaalla ainakin omasta mielestä tosi helppo ja ennalta-arvattava käytös jos vähänkin on kokemusta takavedolla ajamisesta. Etenemiskyky ei ihan huippuluokkaa ole, mutta hyvillä renkailla ja ennakoimalla ei itsellä ainakaan ole ollut mitään ongelmia.
Tällaisella minä ajaisin jos persaus kestäis ostaa niin paljon bensaa, mutta kun ei kestä niin ajan TDI:llä...