Osan varmasti markkinointiosastao = pienemmällä koneella ei voi olla isompi vetopaino kuin isommalla. Eiköhän laatikon ja moottorin spekseissä ole jotakin, joista maksimipaino lasketaan. Siihen kun lisätään joku yleiisesti hyvksytty laskentamalli testauksineen niin saadaan lopputus x.
EDIT: Onhan tossa taulukossaD5 koneisen tomaatti ja manuaali XC70:n kohdissa 2100 kg..
Juu, yksi malli samoilla painoilla..

Kyllä tuossa on fysiikkaakin mukana noissa vetopainoissa. Jos tehontarve tuolla mustanlampaan mainitsemalla kopilla on 80km/h nopeudessa 40kW (54,4hv), niin suotavaahan olisi, että moottori pystyisi tuottamaan tuon tehon vaikkapa 80% kuormituksella.
Jatkuvalle 100% kuormitukselle harvan henkilökuljettimen mitoitukset ovat miltään osin. Puhumattakaan sitä, että onhan se naurettavaa huudattaa vapari bensakonetta +4000rpm kierrosluvuilla, että kopin saa raahattua perässään.

Käytin oman kotteroni laskennassa tuota samaa vaunua, joka on "hitusen" ylipainoinen Merikontille.

Car make and model Volvo 940 Estate - 2.3 aut. Polar
Year of issue september 1993 - july 1994
Power 211 hp (155 kW) at 4200 rpm
Torque 365 Nm at (or from) 2500 rpm (toim. huom. 2500-4000rpm välille, huippuarvoa ei käytetty)
Kerbweight (may differ in your country) 1530 kg and 'ballasted' with 400 kg
Tyres 195 / 65 R 15
Transmission Automatic with torque converter (4 speed)
Caravan Hobby Premium 720 UML
Actual laden caravan weight 2145 kg (car towing limit is 1600 kg)
The airflow is: very good (height = 2.60 m and width = 2.50 m)
Gross Train weight (car+caravan) 4075 kg
Tehot on otettu eräästä penkkilapusta ja pikkaisen down-shiftattu (muotia). Laskelmat ovat about tontilla, koska tietyt suoritusarvot ovat noin sielläpäin.
Acceleration and take over
Acceleration
0 - 80 km/h with caravan in 12.6 sec. (solo: 5.6 sec.)
0 - 100 km/h with caravan in 19.4 sec. (solo: 8.1 sec.)
0 - 120 km/h with caravan in 28.6 sec. (solo: 10.5 sec.)
Acceleration 70 - 90 km/h flexibility
As fast as possible (through the gears) 4.4 sec.
In 3rd gear 6.9 sec. Tractive power (pick-up) is good.
In 4th gear 13 sec. Tractive power (pick-up) is satisfactory.
Usability 4th gear at 80 km/h
Power at 80 km/h in 4th gear (1954 rpm) 92 kW
Power needed to drive 80 km/h 41 kW
Acceleration 80-90 km/h in 4th gear 6.7 sec
Maximum head wind in 4th gear at 80 km/h head wind force 8 (63 km/h)
Maximum gradient in the 4th gear at 80 km/h 4%
Minimum speed - at maximal torque - at 3360 rev - at max rev
in the 1st gear 23 km/h - 29 km/h - 39 km/h - 53 km/h
in the 2nd gear 39 km/h - 49 km/h - 65 km/h - 90 km/h
in the 3th gear 57 km/h - 71 km/h - 95 km/h - 131 km/h
in the 4th gear 82 km/h - 102 km/h - 138 km/h - 189 km/h
Olen hitusen erimieltä tuosta 4:n vaihteen käytettävyydestä, jossa laskuri laittaa viisi tähteä. Kolmonen menee kyllä, mutta nelonen ei! Ai miksikö? Siinä pyöritään koko ajan turbiinin tall-speedin nurkissa ja meno on siksi melkoisen rytkivää.
Tietty jos turbiinin saisi lukittua, niin se menisikin, vaikkakin se kuormittaa konetta jo turhaan sillä liki 50% kuormalla. Laskelma ei huomioi tietenkään laatikon luistamista, koska todelliset kierrokset pyörivät tuossa nopeudessa siellä 2200rpm.
Mutta saapahan sen momentinmuuntimen maksimin käyttöön noissa nopeuksissa ja laatikon pääakselilla on käytettävissä +700Nm.

Kolmosella tuokin koppi tulee niin vaivattomasti perässä, kuin se tuolla painojakaumalla yms. jutuilla voi ylipäätään tulla. Mutta vakiolla automaatilla ilman laatikkoöljynlisäjäähdytintä en edes haaveilisi tuollaista koppia vetäväni, ellei tarkoitukseni olisi laatikon paistaminen erittäin kypsäksi!