Elekma  Autoracing

SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta

  • 29 Vastauksia
  • 9398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« : 03.07.2013, 00:24:23 »
Menee nyt vähän ohi alkuperäisen aiheen tämä, mutta menkööt. Tänään sain koneen kasaan ja savutkin sieltä tuli ulos, ihan ärjy kone. 030 ylikoko kevennetyllä alakerralla, kantena kg steg6 mittoja lähellä oleva kansi (40/46, tuplajouset, 84mm), SU:t tn neuloilla ja imutorvilla, R nokka, peltisarja ja 2" putki.

Sitten kysymysliuta: kone kuolee ihan kokonaan kun koittaa kaasuttaa, ajaessa se kiihtyy huonosti ja vain  hiljaa kaasua lisäämällä saa vauhtia, en tiedä onko se liikaa vai liian vähän bensaa ?? Kun mikään ei tunnu auttavan.
Sitten kaasu jää päälle kokoajan, kun nostaa kaasupolkimen, kone käy hiljaa keräämään kierroksia pikkusen, ja sitten vasta laskee tyhjäkäynnille, kaasareissa on sellaset jousiviritykset ettei varmasti pitäisi tehdä tuollaista ?

Jossain kohtaa kierroksia kun kiihdyttää niin kone vetää rajusti, sen pienen hetken vaan, muuten ei vetoja ole yhtään, muuta kun ankaran epätasaista käyntiä kokoajan, kierroksista riippumatta.

Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä kertoa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #1 : 03.07.2013, 08:36:44 »
Äkkiseltään sanoisin että SU.t ja vivusto ovat huollon tarpeessa. Varsin tyypilliset oireet.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #2 : 03.07.2013, 10:10:43 »
Tossa on yks , mikä vaan pistettiin käyntiin , mitenkään ei oo säädetty  :P
Ja kuulemma on vetojakin http://www.youtube.com/watch?v=C0eeqV9txzc&feature=youtu.be  ;)
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #3 : 03.07.2013, 13:53:50 »
Kaasarit on kunnossa, ne on ihan hiljattain holkitettu ja suutinputket ja neulat uusittu. Ja oon vivustoa säädellyt kyllä tarkasti, ainakin näyttäisi olevan synkassa, kun kurkuista kattoo alipaine mäntien liikettä.

Tossa selvitin vikaa niin testasin että otin ilmanputsarit pois, niin johan alkoi kone ottamaan kierrosta, ja kiertää varmaan 8000rpm ihan kevyesti, en uskaltanut ihan täysillä huudattaa. ja vetojakin alkoi löytyä, kakkonen veti kevyesti 120kmh johon piti jo hellittää kaasua. Mutta tosiaan kuten tossa m41 d type topikissa mainitsin niin kardaani hakkaa rankasti, ja jostain luistaa vedot poikki, tosin ei enää niin pahasti.

Pitää vaan säätää vielä, ja tuo kardaaniongelma ratkaista äkkiä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #4 : 03.07.2013, 14:40:47 »
Niinpä . Tuossa linkissä ei näyttänyt olevan mitään perussäätöä pielessä kun kone käynnistettiin. Eli asia on hyvin yksinkertainen kun kerran käynti parani ilman putsareita niin se sai hieman liikaa ainetta. Putsarit eivät saa kyllä vaikuttaa niin paljon perussäätöön että tällainen ilmiö tapahtuisi.  Seos/kautta virtausmittari olisi oiva apuväline. Ei synkronointia ja vaimennusmäntien liikettä oikein silmällä pysty säätämään tarkasti. Seosta voi joutua mahdollisesti rukkaamaan vielä.

Tämä poljinvivusto vain on senverran herkkä aiheuttamaan käynnin muutoksia että sen täytyy olla kunnossa, eikä vain niin että sitä poljinta jaksaa jalalla käyttää, vaan sen pitää tosiaan toimia herkästi myös sormin painamalla. Onko nyt uniballit uusittu ja sen vivuston suoruus ja kulumattomuus varmasti tarkistettu.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013, 14:46:19 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #5 : 03.07.2013, 15:34:22 »
Ei se vivusto niin hyvässä kunnossa ole, ja joo kaasupoljin on aika jäykkä nyt. Ostin kyllä sellaset lukkopalikat joilla se kaasarien läppäakselit saadaan lukittua kiinteäksi, mutta se ahdisti liikettä niin paljon että otin pois, pitää vielä kokeilla laittaa se takasin kiinnija  säätää sitä paremmin jos se lähtisi toimimaan, saattaisi helpottaa asioita.  Sitten sellanen vika että kone on jo kaksi kertaa kaasarin iskunvaimentimen ampunut pihalle kierteiltä, molemmilla kerroilla se on peräpään puoleinen ollut. Vaikuttaisi että 3. Ja 4. Pytyt toimisi paljon paremmin.. ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #6 : 03.07.2013, 18:28:34 »
kaasarin iskunvaimennin..  ??? Meinaakko nää siis niitä vaimenninmäntiä siinä päällä?

Ne lukkopalikat kyllä itsessään ei aiheuta mitään vikaa- joko sulla on läppäakselit
toisiinsa nähen vinossa, kaasarit eri tasossa tai jotai muuta, mulla ne ei ainakaa kanita yhtään.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #7 : 03.07.2013, 20:09:46 »
Kaasarit oli kiinni imusarjassa, löysällä, kiinni, löysällä, toinen löysällä, vaikka miten mutta ei ne vaan kulkenut, jos löysäsin niitä niin se kulki paremmin, mutta sitten ne taas kävi luistamaan eikä säätö kestä. En tiedä onko sitten läppäakselien holkitus mennyt vinoon. Kyllä ne erillään toimii nätisti ja herkästi ja sulkeutuu ihan täydellisesti. En sitte tiedä :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Luigi81

  • Vieras
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #8 : 03.07.2013, 20:50:29 »
huhut kertoo että kyseinen motti olisi löytynyt kouvolan suunnilta,vinks vinks ;)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #9 : 03.07.2013, 23:53:07 »
huhut kertoo että kyseinen motti olisi löytynyt kouvolan suunnilta,vinks vinks ;)

:) Kiitoksia vaan vielä. Leveän hymyn kera ajellaan !
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #10 : 04.07.2013, 04:01:31 »
Kaasarit oli kiinni imusarjassa, löysällä, kiinni, löysällä, toinen löysällä, vaikka miten mutta ei ne vaan kulkenut, jos löysäsin niitä niin se kulki paremmin, mutta sitten ne taas kävi luistamaan eikä säätö kestä. En tiedä onko sitten läppäakselien holkitus mennyt vinoon. Kyllä ne erillään toimii nätisti ja herkästi ja sulkeutuu ihan täydellisesti. En sitte tiedä :idiot2:

Niin se jäykkä vivusto juuri vääntää kaasuttimia kun ne on asennettu paikoilleen ilman imuvuotoja. Eivät ne saa noin elää ei se synkka ole silloin kohdallaan vaan vaihtelee jatkuvasti. Läppäakselien holkitus voi kyllä epäonnistua ja on niitä haljennut runkojakin sen myötä. Eikä se vaimennusmäntä päällä saa "ampua" pois paikoiltaan, kyllä sen pitää olla kiinni tiiviisti. Tyhjäkäynnillähän ne voi olla vaikka pois kokonaan mutta ei kaasutettaessa. Liikkuuko itse männät hyvin paikoillaan, etteivät takertele sormin nostaessa neulaa suuttimesta ja laskeutuvat nätisti paikoilleen?
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #11 : 04.07.2013, 04:09:23 »
kaasarin iskunvaimennin..  ??? Meinaakko nää siis niitä vaimenninmäntiä siinä päällä?

Ne lukkopalikat kyllä itsessään ei aiheuta mitään vikaa- joko sulla on läppäakselit
toisiinsa nähen vinossa, kaasarit eri tasossa tai jotai muuta, mulla ne ei ainakaa kanita yhtään.

Juurikin näin. Kun se kiinnityskään ei aina ole ollut symmetrinen ja jos pultit ovat hivenenkään vinossa sarjassa ei homma toimi. Kun niitä asentaa ja irroittaa eivät ne saa takerrella mistään niin että pitäisi voimaa käyttää, muuten on mittaheittoja.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #12 : 04.07.2013, 23:21:16 »
Siellä taitaa olla vinossa vähän yksi sun toinen asia kaasareissa. Nyt on paikallaa ne vakio vivusto palikat kaasarien välissä, ne oon kattonut niin hyvin ku pystyy että on synkassa. Sillä nyt ajelee ihan mukavasti, tyhjäkäynti kuullostaa siltä että kävisi vaan yhdellä kaasarilla, mutta kun saa pari kolme tonnia kierroksia rupeaa käynti tasottumaan, voi johtua nokastakin kyllä. kyllä ne tasasesti ne alipainemännät liikkuu toisiinsa nähden, tosin, kun keulan puoleisen männän nopstaa ylös, se välillä jumittuu ylös. mutta kun se "iskarimäntä" on ruuvattu pois, ei takeltele missään, nätisti ne kilahtaa  takasin kiinni pohjaan. Ja talvella jo testasin niiden tiiviyden niin samaa vauhtia ne laskeutuu.

Nyt kun sai nuo vaihteisto- ja kardaaniongelmat korjattua, voi keskittyä moottoriin enemmin. Sytkästäkään ei ole tietoa ollenkaan missä säädössä se on, käänsin vaan jakajaa silleen että otti eniten kierroksia, tasaisimmin, ja kaasusta ottaa hyvin kierrokset. Siitä vielä vähän ennakkoa pois ettei ala nakuttamaan. kyllä se ihan kivasti lähtee vetämään kun kierrokset tapaa sen jonkun 3000 luokkaa, ja käynti tasoittuu heti, kuulee pakoputken äänistä hyvin.

Mitä nyt olen ymmärtänyt niin eikö nuo käyntiongelmat tyhjäkäynnin ja ekat pari tonnia kierrosalue mene tuon R nokan piikkiin aika paljolti ? kyllä se alle tonnia käy tyhjäkäyntiä nytkin tosin, välillä vaan meinaa sammua, apukaasun näpäytyksellä se nostaa takasin ja yleensä kestää sitte taas hyvin käynnissä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #13 : 07.07.2013, 11:39:11 »
Ei sen männän kuulu jäädä jumiin ylös missään tilanteessa.
Kanittaa jostain nytte, mää sanoisin kokemuksesta että suutinputken keskitys nyt kusee siinä kaasarissa.
Tekee justiinsa ton jos suutinputki ei o ihan suorassa -> neula ottaa suutinputken seinämään kii, vääntää
ne vähäsetki väljät männän ja kupin väliltä toiseen reunaan, ja sillon se vaimenninmäntä puraseeki kiinni.
Ja sit just ruuvaamalla se korkki irti ni se mäntä tippuu ales.

Mä sanoisin, keskitä mielellään molempien, tai ainaki takertelevan kaasarin suutinputki uudestaan.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
« Vastaus #14 : 07.07.2013, 12:25:53 »
Ei kuulu ei, mutta se neula ei missään tilanteessa ole kanittanu yhtään, ja aina se alipainemäntä on kilahtanut nätisti pohjaan. Nyt öljyjen kanssa se tahtoo ottaa ylhäällä kiinni. en tiedä onko sitten nuo vaimentimienkin korkin ja sen varren liitos vino ?

Koitin keskittää vanhoissa kaasareissa suutinta useestikin, niin joka kerta kiristäessä se meni vielä pahemmaksi mitä oli. Eikö siihen tarvii sen jonkun nipukan mikä kierretään neulan paikalle ? en kehtaisi rikkoa/ pilata noita kaasareita kun ei se tahdo jäädä koskaan hollille. Kyllähän ne pikkusen hiertää vissiin. kuinka tiukalle se suuttimen iso mutteri pitää laittaa, kestääkö se ihan kevyellä kiristyksellä sitte ollenkaan ?

Ja noista öljyistä, oon kokeillu vähän kaikkea siellä, koneöljy oli liian jäykkää sillä se ampui koko kokorkin veke. Nyt on testissä jotain yleisöljyä, jolla toimii edes vähän, mutta aina kun alkaa kiihdyttämään, kuuluu kauhea kalkatus kun ilmeisesti toinen alipainemäntä kolkuttaa pohjaa vasten ennen kun lähtee sitten aukeemaan, eli se on vissiin liian löysää taas..

Eikä nuo kaasarit taida olla synkassa taas ollenkaan, pikkukierroksilla käy samalla tavalla röpöttäen kun ennen kävi jos toinen kaasari ei saanut bensaa (esim sillon jos bensa oli loppumassa ja kävi enää vaan toisella kaasarilla(bensamittari vaeltelee omiaan)).
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autoracing  KL-varaosat