Futurez  Kulkukoira

850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta

  • 669 Vastauksia
  • 287557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #285 : 19.03.2012, 08:54:50 »
Se kolina ei vieläkään johdu mistään pumpun kulumisesta vaan öljystä, joka on väärässä paikassa.
Miten ohivuoto lisääntyy kun kannen avaa ja putsaa pumpun?
 Pitäisi jostain saada tietoon mitä sen pumpun pitäisi tuottaa alipainetta, että voisi mitata.

Kyllä, siinä männän käyttöakselilla kuuluu olla öljyä, mutta ei pumpun sisällä.

Siis mäntäpumpussako  ei kuulu olla öljyä, pumpussa, joka hakkaa keskimäärin 1400 iskua/minuutti ja elinaikanaan (n. 200 000 km) noin 330 000 000 iskua? Ei sellaista pumppua olekaan! Kun avaa pari kuukautta käytössä olleen pumpun, on siellä öljyä, vaikka se ei pidä hakkaavaa ääntä!

Kun pumppaa jarrupoljinta, kuluneen pumpun kalina loppuu äkisti. Miten se on mahdollista, jos kalinan loppumiseksi se pitää avata ja poistaa öljy? Minne se öljy jarrua painamalla hävisi?

Pumpun väsyessä ja kalinan alkaessa kalina on ajoittaista, silloin tällöin kalisee pari sekuntia. Vähitellen kalinajaksot pidentyvät. Minne öljy pumpusta välillä katoaa?

Jos kulunut pumppu kalisee ja sitten jarrutehostiman kalvo alkaa vuotaa, pumpun kalina loppuu siihen. Loppuiko pumpusta silloin öljy? Ei loppunut, vaan heikentynytkin pumpun palautusjousi jaksaa tällöin pitää käyttötapin kiinni nokka-akselissa.

Kun pumpun kannen avaa ja putsaa öljyn, siis putsaa sylinterin seinämän kuivaksi, on se ilman voitelua ensimmäiset 100 000 iskua. Kyllä se siinä väljistyy. Toivottavasti on tunnettua, että sylinterin seinämä on voideltava ennen kasausta niin moottorissa kuin muissakin mäntäpumpuissa.

Kunnossa oleva pumppu imee paineen alle 0.1 bar absoluuttista painetta.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012, 09:02:40 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa gogo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #286 : 19.03.2012, 11:33:54 »
Tuohon voisit perustella että miten se männän voitelu sitten tapahtuu?
Luulis että olis jotkut öljykanavat kun ei se voi oikein venttilien kautta kulkea?
Jämäkät öljyt tekee varmaan hyvää noille venttiileille?
Jos sinne on tarkoitus mennä öljyä niin miksi akseli on tiivistetty?
Käyttö akseli saa voitelun ja myös se jousi, mutta ei sitä öljyä pitäisi päästä toiselle puolelle jos pumppu kunnossa.
850 2,3 T5

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #287 : 19.03.2012, 16:44:57 »
Öljykanavina toimivat pumpun männänvarren tiivisteessä olevat urat, kuten jo aiemmin kerroin. Pura vanha pumppusi, kaiva sieltä akselitiiviste irti, niin siitä se kyllä selviää. Öljy menee pumppuun sisään näitä tosi tarkoituksella tehtyjä uria pitkin ja tulee takaisin kampikammioon pumpatun ilman mukana.

Hennoilla jousilla varustetut reilun kokoiset läppäventtiilit ovat aivan tunteettomia öljyn jäykkyydelle. Koska pumppu toimii sekä vedolla että työnnöllä, pitää jonkinmoinen tiiviste olla. Muuten työntötahti olisi viraton, kun suuri ilmamääräkin ehtisi mennä akselireiästä.

Kyllä öljyä kuuluu mennä, muuten ei voitelu pelaa ja pumppu on susi hetkessä. Ilman öljyä pumppu ei pysty kehittämään yli 0,9 barin alipainetta.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #288 : 19.03.2012, 17:48:42 »
Katos vaan, tästä kalkattimestahan kehkeytyikin melekonen selonteko :).

Hyviä ja rahanarvoisia vinkkejä monelle saitin selaajalle uskoisin.

Minä ainakin kiitän moisesta paneutumisesta asiaan!

Hmm.... tomiva peli tuokin, kun oppii korjaamaan :pomo:?

Poissa gogo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #289 : 19.03.2012, 23:57:26 »
Öljykanavina toimivat pumpun männänvarren tiivisteessä olevat urat, kuten jo aiemmin kerroin. Pura vanha pumppusi, kaiva sieltä akselitiiviste irti, niin siitä se kyllä selviää. Öljy menee pumppuun sisään näitä tosi tarkoituksella tehtyjä uria pitkin ja tulee takaisin kampikammioon pumpatun ilman mukana.

Hennoilla jousilla varustetut reilun kokoiset läppäventtiilit ovat aivan tunteettomia öljyn jäykkyydelle. Koska pumppu toimii sekä vedolla että työnnöllä, pitää jonkinmoinen tiiviste olla. Muuten työntötahti olisi viraton, kun suuri ilmamääräkin ehtisi mennä akselireiästä.

Kyllä öljyä kuuluu mennä, muuten ei voitelu pelaa ja pumppu on susi hetkessä. Ilman öljyä pumppu ei pysty kehittämään yli 0,9 barin alipainetta.

Khyllä, nytten olen taas viisastunut  :) Mutta kyllä jotenkin tuntuu että tuolla öljyllä olisi vaikutusta tuohon ääneen koska ei se purkaminen sitä jousta eloon herätä... Vois aiheuttaa tuon äänen jos öljy pääsee männän väärälle puolelle?
850 2,3 T5

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #290 : 20.03.2012, 04:12:58 »
Ensiapuna useimmiten toiminut brakecleanerin suihkutus pumpun imuputkeen auton käydessä... Jolloin jää aika monta työvaihetta pois...  :hello:

Sellainen parin sekunnin suihku riittänee...

Poissa gogo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #291 : 22.03.2012, 11:47:05 »
Tuli ihan varta vasten testattua tätä hommaa kahdella alipaine pumpulla.

1. Ja osia ristiin laittamalla en saanut kolisemaan vaikka poisti yhden kierroksen jousesta, joten en usko tuohon jousen kuoleentumis teoriaan.

2. Mutta heti kun valelit kepeän öljy hunnun "sylinteriin" niin 1min starttauksesta naputus alkoi. Ja purettaessa huomasin että kaikki öljyt oli kasaantunut männän väärälle puolelle.

3. Muuten sama kun edellisessä mutta laitoin tasotiivistettä sen akselin ja männän molemmin puolin tuleviin prikkoihin ja kolinaa ei ilmestynyt ja purettaessa öljyt eivät olleet kasaantuneet väärälle puolelle.

Väärällä puolella tarkoitan sitä puolta mikä näkyy kun kannen irroittaa.
850 2,3 T5

Poissa romu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #292 : 22.03.2012, 18:16:38 »
Jakopäähuolto tehdään 90 tkm:n välein jä syöttöpumpun remmi 45 tkm:n välein.Tuolla omalla s seitenkympillä on on nyt ajettu 543 675 km ja vaihetin just eilen ko.osat. eli jakoremmi,ohjainrullat ( 2 kpl ),vesipumppu,syöttöpumpun remmi ja sen ohjainrullat ( 2 kpl ).Makso tarvikeliikkeessä 220 € koko kasa.Ei todellakaan tarvi mitään erikoistyökaluja ja jaon saa kyllä sevon jos yrittää merkkejä kohdalleen ennen kun se kiristinrulla (vasemmanpuoleinen) on oikeassa asennossa.Eli toisin sanoen nokka-akseli on hampaan verran edellä ennen kiristinrullan tiukkaamista.Kannattaa tehä oma selkeä merkki kampiakselin päähän ennen vanhan remmin irroitusta.Nokka-akselin käyttöpyörällä on selkeä merkki.Kannatta merkitä myös syöttöpumpun käyttöpyörien asento suhteessa runkoon niin pysyy ajoitus kohdallaan.Kampiakselin keskipultti on tiukassa mutta kunnon pulttipyssyllä lähtee kyllä ja menee takasi kiinnikin.Sitte siinä on vielä ne 4 kpl M6 kuusiokolopultteja jotka irtuaa ihan kohtuuvoimalla.Lujan tuntonen kone,ei syö öljyä eikä katoa nesteet.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #293 : 23.03.2012, 13:33:41 »
Kampiakselin keskipultti on tiukassa mutta kunnon pulttipyssyllä lähtee kyllä ja menee takasi kiinnikin.

Jaa meinaakko, että venyvän "kuningaspultin" vedät vaan pulttipyssyllä kiinni. Siihen taitaa olla olemassa ihan oikee kiristysohjekin olemassa. Jos olisin maksava asiakas ja saisin tietää tuon pultin kiristyksen tehdyn noin kuin kerrot niin jäisi auto korjaamolle uusinta remonttiin...

Jokainen tietty korjaa autonsa niinkuin parhaaksi näkee, mutta tuossa en ainakaan minä menisi siitä missä aita on matalin.

Vaihtoväli on muuten 90 tai 120tkm ;)

Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #294 : 23.03.2012, 13:46:10 »
Kyllä sen voi pyssyllä kiristää, muttei lopullisesti.   ;)
Viimesissä on hihnanvaihtoväli tosiaan 120 ja pumpunhihnalla 60.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #295 : 23.03.2012, 15:17:37 »
Jep, ei millään pulttipyssyllä saa sitä kampiakselin pulttia kiristää. Tai siis alkuunsa, mutta loppukiristykseen on erikseen ilmoitettu sekä momentti että vielä asteet päälle.

En nyt muista mitä ne on enkä pääse tarkistamaan, joku ehkä voi laittaa tähän. Aivan prkeleen kireälle kuitenkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa romu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #296 : 23.03.2012, 18:53:38 »
Eipä nuo ole ikinä irti pyöriny ja jokunen kappale on kuitenki vaihtoja takana eikä pelkästään vw myllyjä.Pulttipyssyjäkin on sitte monentasoisia...

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #297 : 23.03.2012, 19:42:47 »
Varmaan niitä on monentasoisia. Kerroin vain oman mielipiteeni siitä, miten suhtaudun näihin "pielavetisiin" korjaajiin jotka eivät tee asennuksia virallisten ohjeiden mukaan.

Viimeksi kun käytin TDI myllyllä olevaa Volvoa jakopään huollossa kysyin miten kyseinen korjaamo suorittaa tuon pultin kiristyksen.

Jos itse askartelee ja tieten tahtoen haluaa riskeerata niin oman autonsa kanssa saa tehä minun puolesta mitä haluaa. Ostovaiheessa jos tuommonen tulisi selville niin jäisi auto kauppaan tai yksityisen myyjän ongelmaksi.

Maksavana asiakkaana minulla on vara vaatia, että työ tehdään niin kuin pitääkin. Ei riitä, että tehdään vähän sinnepäin.

Alfamerin opasta kahtelin aikani kuluksi, siellä oli bensamoottorin kiristysmomentti, mutta dieselin ei. Opashan ei kyllä edes käsittele diesel moottoreita.

Nykyisiin Volvoihin on jakopäät huollettu papereiden mukaan asianmukaisesti (toiseen teki merkkiliike ja toiseen tunnettu & luotettu korjaamo).

 :)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #298 : 23.03.2012, 22:27:20 »
Mulla oli joku ratkaissu tuon momentti ongelman laittamalla kuningaspultin kiinni kovalla liimalla. Ei meinannu ihan helpolla lähtee irti, onneks en ite ruvennu vaihtaa, kun ei ollu työkaluja, ja korjaamon kanssa sovin hinnan etukäteen...

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 Tdi vikalista?
« Vastaus #299 : 23.03.2012, 23:13:00 »
Pielavetisista puheen ollen, aika tiukassa tuossa D24 mallissakin tuntui olevan>ei ollu pulttipysyy aukasuun vaan kunnon hylsy ja jämäkkä varsi löytyi>Startilla rykäsin auki ei hypänny volga ilmaan tai maapallo siirtyny paikaltaan.... ei ns. hyvän asennustavan kriteereitä täyttänyt vaikka aukesikin ruuvi :nohnoh.

Toisaalta noissa vitosissa se konekkin toisin päin joten se siitä ja sen kestävyydestä.


 

 

Proturbo  Autodiagnoosi