Se kolina ei vieläkään johdu mistään pumpun kulumisesta vaan öljystä, joka on väärässä paikassa.
Miten ohivuoto lisääntyy kun kannen avaa ja putsaa pumpun?
Pitäisi jostain saada tietoon mitä sen pumpun pitäisi tuottaa alipainetta, että voisi mitata.
Kyllä, siinä männän käyttöakselilla kuuluu olla öljyä, mutta ei pumpun sisällä.
Siis mäntäpumpussako ei kuulu olla öljyä, pumpussa, joka hakkaa keskimäärin 1400 iskua/minuutti ja elinaikanaan (n. 200 000 km) noin 330 000 000 iskua? Ei sellaista pumppua olekaan! Kun avaa pari kuukautta käytössä olleen pumpun, on siellä öljyä, vaikka se ei pidä hakkaavaa ääntä!
Kun pumppaa jarrupoljinta, kuluneen pumpun kalina loppuu äkisti. Miten se on mahdollista, jos kalinan loppumiseksi se pitää avata ja poistaa öljy? Minne se öljy jarrua painamalla hävisi?
Pumpun väsyessä ja kalinan alkaessa kalina on ajoittaista, silloin tällöin kalisee pari sekuntia. Vähitellen kalinajaksot pidentyvät. Minne öljy pumpusta välillä katoaa?
Jos kulunut pumppu kalisee ja sitten jarrutehostiman kalvo alkaa vuotaa, pumpun kalina loppuu siihen. Loppuiko pumpusta silloin öljy? Ei loppunut, vaan heikentynytkin pumpun palautusjousi jaksaa tällöin pitää käyttötapin kiinni nokka-akselissa.
Kun pumpun kannen avaa ja putsaa öljyn, siis putsaa sylinterin seinämän kuivaksi, on se ilman voitelua ensimmäiset 100 000 iskua. Kyllä se siinä väljistyy. Toivottavasti on tunnettua, että sylinterin seinämä on voideltava ennen kasausta niin moottorissa kuin muissakin mäntäpumpuissa.
Kunnossa oleva pumppu imee paineen alle 0.1 bar absoluuttista painetta.