Terveeks,
Tuli haettua perjantaina oma V50 Classic DRIVe s/s, ja nyt on ajeltu pari sataa kilometriä. Muutos edelliseen kiesiin alkaa tuntumaan koko ajan isommalta ja isommalta (V70 -04 2,5T Geartronic). Melkein 100 heppaa lähti tehoa, ja sen kyllä huomaa. Totuttelemista on siihen että moottoritien ramppi ei riitä moottoritievauhteihin kiihdyttämiseen, mutta kaipa ajan kanssa tuon kanssa oppii elämään...
Mitä tulee itse nykyiseen autoon, siinä on Classic-varustelun lisäksi tekniikka 1 -paketti, metalliväri ja lisälämppäri. Tekniikkapaketti on mielestäni hyvinkin hintansa väärti, täällä jo lueteltukin moneen otteeseen mitä siihen kuuluu. Suosittelen. Kulutus tietokoneen mukaan nyt 5,2 l/100km, lähes ainoastaan kaupunkipyöritystä. Noita lukemia kun katselee niin muistaa miksi vaihtoi autoa, vaikka sillä bensaturbollakin pystyi pihistellen ajamaan yllättävän siististi (seka-ajossa 9,5 l/100km). Start/stop toimii mielestäni erinomaisesti, ei vaikuta etenemiseen millään lailla mutta kaupungissa varmasti pienentää keskikulutusta desin tai pari.
V70 jälkeen totuttelemista on (olemattoman) tehon lisäksi sisätiloissa ja niiden viimeistelyssä. Kävin juuri kokeilemassa kuinka meikäläisen rummut mahtuu takaloosteriin (penkit kaadettuna). Kyllähän ne sinne meni, mutta huomattavasti enemmän joutui miettimään että kuinka kukin kannu sinne tulee asettaa että kaikki menee. V70:ssä sai kasata kuinka päin vain ja silti jäi vielä runsaasti tilaa esim. kitara- ja/tai pianokamoille. No, onhan tuo kokoa tai kahta pienempikin tuo V50, joten tämä ei ollut valitusta vaan lähinnä huomio. Viimeistely V70 jälkeen tuntuu jotenkin, noh, halvalta ja muoviselta. Mutta taas kerran, autot kilpailevat aivan eri luokissa joten ei auta valittaa. Ainoa pelko tuon sisätilojen viimeistelyn suhteen on että koska paikat alkaa rämistä ja nitistä, koska materiaalit vaikuttavat juuri siltä että näin tulee ajan kanssa käymään. Lähes 200 tonnia ja 8 vuotta vanha V70 kun oli täysin hiljainen sisätilojen osalta.
Noh, kustannussyistä se auto tuli vaihdettua, ja veikkaan että tällä viiskymppisellä pystyy loppuviimein tekemään ihan samat päivittäiset ajot mitä seitenkymppiselläkin. Noin suuri hyppäys isommasta pienempään vaan tuntuu vielä, ja veikkaan että hetken aikaa...

Nähtäväksi vielä jää että mihin tuo kustannuspuoli sitten loppuviimein asettuu...
Onko muuten tuolta Volvon Bluetoothilta turha odottaakaan edes kohtuullista äänenlaatua musiikin toistossa vai kuvittelenko vain? Musiikki särkee ja napsuu, joten onneksi tuli hommattua tuo tekniikkapaketti niin voi käyttää USB-liitäntää. Poppisvehkeet muuten ovat mielestäni todella hyvät, löytyy jopa 4- vai 5-kanavainen eq:kin sieltä ulkoisen soittimen asetuksista.
Mikäs täällä on yleinen konsensus, kannattaako tällaiseen uuteen Volvoon hommata Volvo Sopimus? Sinisellä sitä tarjosivat, mutta en ole ihan vielä osannut muodostaa mielipidettä että kannattaako vai eikö...? Ymmärtääkseni alle 20000km/vuosi ajavalla käytännössä tulisi aika paljon kalliimmaksi kuin kahenkympin-/vuosihuolto muuten (540e versus se joku 350e mitä huolto maksaa). Kellään kokemuksia/mielipiteitä?
Tuli sitten avattua muutenkin pää tälle foorumille, paljon olen käynyt aikaisemmin lukemassa mutta aattelin nyt avautua tänne itsekin. Eli morjensta vaan pöytään!
[MUOKKAUS] Vielä lisäkyssäri mieleen: mitä muut ovat mieltä tuon vaihtovalon (vai mikä onkaan -avustin) toiminnasta? Tiedän kyllä että aina pitäisi ajaa isoimmalla mahdollisella vaihteella, mutta tuntuu että DRIVen vaihtoavustinta noudattamalla kierrokset on aina niin pienet että ei todellakaan olla parhaan väännön alueella, joka ainakin minun ymmärtääkseni olisi se optimaalisin kierrosalue?