Jos minulta kysytään, niin XC70 P2 on varmaan paras auto mitä Maa päällänsä kantaa. Tämä puolueellinen kommentti johtunee tosin siitä, että noita autoja löytyy kaksi kappaletta pihasta.

Toimiessaan nämä ovat todella mukavia matkakumppaneja, kyyti on pehmeää ja vakaata, peittoaa heittämällä monen "sporttisen" nykykulkineen. Ikävä tosiasia on se, että nämäkin alkaa olla jo niin paljon aikaa nähneitä vehkeitä, että aidosti hyväkuntoisen auton löytäminen voi olla haastavaa, jos kätensä upottaa kyseenalaisella historialla olevaan yksilöön, niin toki rahaa saa menemään. Tuota nelivedon korjausta/huoltoa monet tuntuvat säikkyvän ihan turhaan mielestäni, toki kaiken saa rikki huonolla pidolla, mutta jos neliveto toimii ostohetkellä, niin tuskin se siitä kuolee pois ihan heti. Toki ennakoivana huoltona kannattaa tehdä voimansiirron öljyjen vaihto, jos viimekerrasta ei ole tietoa. Suositus on 60 000-80 000km välein. Myös booriholkin vaihtoa kannattaa harkita ennakoivana huoltona, jos autoa on tarkoitus pitää pidempään. Booriholkki vahvistettiin samalla kun moottori vaihtui harmaakoppaseen, joten siinä tuo toimenpide ei ole ehkä niin välttämätön kuin mustakoppasen yhteydessä. Samalla vaihteisto ja Haldex muuttuivat uudempaan versioon. Tuo kuusivaihteinen loota ei välttämättä ole se kaikista pomminvarmoin tapaus, ja kaiken rehellisyyden nimissä, taitaa tuo vanhempi 5-lovinen olla varmempi toiminnaltaan. Kokonaiskuvaa katsoen, kääntäisin silti itse katseeni harmaakoppaseen yksilöön, toki nelivedon toimivuus on hyvä varmistaa ja vikakoodit lukaista varmuuden vuoksi. Ja se vaihteiston toiminta kannattaa käydä suurennuslasin kanssa lävitse.