Täytyy kuitekin muistaa että 2004 vuodesta alkaen mittarilukeman muuttaminen on Saksan lain mukaan rikos,
rangaistuksena sakkoja tai maksimissaan 2v vankeutta.
Sen jälkeen ruuvaaminen on reilusti vähentynyt. Koskee siis 2005 ja uudempia autoja,
vanhemmat voi olla ruuvattu jo aiemmin.
Jos ostaa Saksalaisesta liikkeestä auton ja myöhemmin selviää että mittarilukema on liian pieni (ts. ruuvattu),
se on aina selvä kaupan purkuperuste. Tosin eipä se paljon auta jos/kun auto on jo Suomessa.
Ja kun noita autoja tulee nykyisin tuotua työkseen,
valtaosaan ruuvatuista liittyy myös ongelma huotokirjasta,
se on joko vajaa tai puuttuu kokonaan.
Sellaista ei pidä mennä ostamaan ellei kyse ole muutaman tonnin vehkeestä.
Ja täytyy muistaa että asiakirjaväärennös on aina paljon merkittävämpi rikos kun
pelkän mittarilukeman rukkaaminen.
Tuollaisen 300 tkm ajetun ostaminen on jo sinällänsä arpapeliä,
noin paljon ajetun haetuttaminen ei kannata,
Saksassa kun hinta ei enää juurikaan tipu vaikka olisi ajettu 300 tkm 250 tkm sijaan.
Tuonne reilu 200 tkm asti hinta tippuu loogisesti ja sen jälkeen tuntuu vakiintuvan samalle tasolle
kilometreistä liki riippumatta...
Volvojen kohdalla uudemmista kilometrit voi kohtuu varmasti tarkistaa,
nimittäin takuuhuoltotiedot jää Volvon tietokantaan ja ne saa mm. valmistenumerolla.
Tämä vain vaatii hyviä suhteita merkkiliikkeeseen...
Vanhemmissa noista ei kauheasti ole iloa kun ei niitä enää takuuseen korjailla vanhempana.
Ja jälkikommenttina että Saksasta ei kannata mennä ostamaan
ns. re-importtia, eli autoa joka on roudattu sinne jostain muualta.
Riski mittarin ruuvaamisesta on kokemuksieni mukaan paljon suurempi.