Viime postaus on kesältä, kun olin juuri saanut auton leimattua. Tällä välin on kuitenkin tapahtunut monenlaista ja auto on ollut käyttiksenä syyskuusta lähin. Jäänyt kirjoittelematta, kun en saanut ensin autoa pelaamaan kunnolla. Megasquirtin kanssa esiintyi niitä hyvin tyypillisiä reset-ongelmia, eli prosessorin resettejä. Ajamaan pystyi jotenkuten, mutta ei sietänyt ahtoja ja välillä saattoi sammahdella tyhjäkäynnilläkin. Niiden syytä metsästin sitkeästi, mutta en meinannut aiheuttajaa löytää millään. Vasta joskus loka-marraskuun vaihteessa löytyi vika sytkäpuolan sijainnista. Sillä aikaa kerkesin kyllä vaikka mitä kokeilemaan ja nettiä koluamaan aiheeseen liittyen. Maadotuksia ja virtapuolta tuli muuteltua, suuttimet meni vaihtoon (muistakin syistä), tulpanjohtojen vastuksia kasvatettiin, kampuran asentoanturi vaihtui E36 316 M43 nokan anturiin, megan levylle tehtiin useampia modeja häiriöitä vähentämään jne. ei tule kaikkea mieleenkään. Prosessorin vaihdoin samoihin aikoihin MS2-versioon.
Kun vihdoinkin sain auton pelaamaan, niin viikon päästä saikin kannen nostaa pois, kun teki jäähdyttimeen painetta. Tämä hämmensi, sillä konetta rakentaessa oli nakutusherkkyyttä pidetty mielessä ja valintoja tehty sitä ajatellen, eivätkä ennakotkaan olleet mahdottomia. Syy oli todennäköisesti kuitenkin onneksi kannen tasopinnasta löytynyt koneistusvirhe: Matala ura melkein koko kannen matkalla liekkirenkaiden kohdalla. Silmällä sitä ei tahtonut havaita, mutta tuli ilmi, kun kannesta päätettiin ottaa varmuuden vuoksi siivu pois.
Kun kannesta kerran oli venttiilit irti, siistin samalla hieman kanavia. Koitin oikeastaan parannella jonkun aikasempia viilauksia. Ei se hyvä varmasti ole, mutta välttää. Laitoin kannen kiinni Victor-Reinzin pahvilla, 12.9 pulteilla venyvien sijaan ja vaihdoin nokaksi Y:n. K oli ärsyttävän hengetön alakierroksilla. Y:ssä on nostot aika laimeat, lähinnä kiinnosti se, että pakoajoitus on imua pidempi ja overlap pienehkö. Koneen luonne muuttuikin paljon kivammaksi. Lähinnä alipainealueen kiihtyvyys parani. Yläkierroksilla teho tulee aika yht'äkkisesti melko suuren turbon takia, mutta saa tullakin.
Nostin ahtopainetta hukkiksen vastapaineohjauksella kompressorin painesäätimellä. Sen säätöalue on ihan väärä, mutta vaikuttais, että sitä pystyy kuitenkin käyttämään. Nyt talvella on vähän huono testailla, kun on pito-ongelmia. Tuntui vähän siltä, että puolasta alkaa voima loppua. Kärkiväliä kun pudotti 0,7mm -> 0,5mm, niin jaksaa sytyttää taas. Dwell on nyt 3,9ms, en tiedä sietääkö Bosch -407 paljoa enempää.
Taka-akselin isot puslat vaihoin Powerflexin mustiin, kun olin tuntevinani välystä, mutta syynä olikin toisen alatukivarren etumainen pultti, joka oli löystynyt/jäänyt löysälle. Puslatkin vaikutti kuitenkin ajotuntumaan ihan huomattavasti. Esim. hidastetöyssyihin ajaminen tuntuu jämptimmältä, ei kuitenkaa kivirekimäiseltä. Ehkä iskut välittyvät iskareihin paremmin.
Etutolppien alapäihin oon rakennellut omatekoiset korvikkeet Kaplhenkenkin myymille Roll correction/ Fast steering palikoille. Pitää laittaa niistä kuvaa ja lisätietoa jossain vaiheessa. Kuitenkin niillä saa madalletussa autossa tukivarsien kulman järkevämmäksi ja etupyörät kääntymään enemmän.
Vakiomittaristosta luovuin ja sen tilalla on nykyään Chuwi VI8 windows-tabletti. Ohjelmana käytän Tunerstudiota, eli sillä on helppo muutella säätöjäkin tarvittaessa. Teen kyllä mittaristopaneelista vielä uuden version tässä jossain vaiheessa, jossa tabletista tulee entistä integroidumpi, sitten ehkä kuvaa.
Takakonttiin tahto ensin vuotaa vettä jostain. Tiivisteltyäni takalamput viimesen päälle, ihmettelin kun silti jostain tulee vielä, mutta sehän tulikin takalasin ja tiivisteen välistä lasin alareunasta ja valui hattuhyllyn läpi konttiin. Ihmettelinkin vettä hattuhyllyn alareunassa, mutta ajattelin sen tiivistyneen vain sinne. Lämppärin hanan oon kans joutunut vaihtamaan sekä lämppärin moottorin, kun se hajosi tossa pakkasten tullessa. Lämpöä ei hyttiin silti oikein tule. En ole tosin varma mikä termostaatti siellä on, pitäisi vaihtaa varmuudeksi. Megasquirtin mukaan moottorin lämmöt on kesällä ~87°C, talvella muutaman asteen vähemmän. Jouluna tuli eka vähän pidempi reissu tällä ajettua eli Turku-Helsinki-Turku. Menomatkalla laskeskelin kulutukseksi ~11L/100km RE85, muutettuna bensiinin kulutukseksi se olisi ~8-8,5L/100km. Ei mahdottoman paha, mutta sittemmin olen ainakin muuttanut polttoaineen suihkutuksen semi-sekventiaaliseksi, joten hiukan voidaan tuosta vielä saada pois. Kylmäkäynnistysrikastuksia on tässä myös välillä saanut säädellä, kun on ollut -20°C pakkasiakin. Kyllä sen noissa keleissä saa lähtemään vielä, onneks ei täällä etelässä usein kylmempää olekaan. Vaihteisto on kyllä niin kankea ens alkuun kylmällä, ettei tahdo saada vaihteita päälle. Pitäis laittaa jotkut paremmat öljyt sinne.
Laitan tähän muutamia kuvia satunnaisista jutuista, mitä on tällä aikaa tapahtunut. Pitäisi ottaa kuvia kaikennäköisestä, mistä ei ole tullut vielä otettua.

Tässä on etsitty vikaa kampiakselin anturista. LH 2.4 vakioanturi, Peugeot 405 anturi ja Bemarin nokka-anturi. Kaikki näistä pelasi megan kanssa, 405:sen anturin signaali tuntui heikoimmalta ja Bemarin parhaalta.

Tuollainen adapteri piti tehdä nostamaan Bmw:n anturia.

Kerran syksyllä kävi tälleen, tulpan eristeestä murtu pala pois Ei käynyt kovin hyvin sen jälkeen. Oli vanhat tulpat, niin on saattanut saada jonkun osuman, minkä takia toi oli irronnut. Ei näkynyt aiheuttavan kummempia vaurioita onneksi.


Lämpimäksi käyttöä kansirempan jälkeen. Tunti käyttelyä pihalla ja sitten kannen jälkikiristys kovien pulttien takia. Kiristin tosin varmuudeksi vielä kolmannenkin kerran, kun auto oli ajettu kunnolla kuumaksi.



Talvilookkia