Kopioin tähän pari kysymyspostaustani koska ne oli tuolla
yleinen keskustelu-osiossa S60/v60-ketjussa eikä oikein ottanut vauhtia kys. kysymykset. Omalla kohdalla vaihtoehdot saattaa olla myös S80, V70 sen sijaan ei tällä hetkellä kiinnosta koska se on vähän kartanomaisempi lookiltaan.
Jatketaan tässä ketjussa, unohtakaa yleisen alueen viestit.
------
Vanhan viestin lainausta kun olen autonvaihtoaikeissani innostunut nimenomaan S60-mallista.
Minusta nimen omaan S60 on hieno tai ainakin kiinnostava kori. V60:ssa on hieno takalisto, mutta muuten keula ja perä ovat kuin eri paria ja kori on litattu. Pidän enemmän sedaneista ja farmareista jotka ovat perinteisempiä. V70 uusi on yksi parhaista farkuista. S60:ssa perän viistous on yhtä luiskan keulan kanssa.
Jotenkin S60 kiinnostaa siksi kun se erottuu jopa huonolla tavalla massasta. Onhan toki uudet vaikka Mazda 6 tai Skoda Octavia ihan "hienoja" koreja ilman erityisiä virheitä, mutta niin ovat tylsiä. Jos ei uskalla yrittää muotoilussa, ei voi koskaan saavuttaa jotain uutta.
Minusta S60:sta tulee hieman mieleen vanhempi Passat CC ja MB CLS mk1. Ei S60 toki niin coupe ole, mutta jotain mielleyhtymää saan niihin.
2002 vuoden Passat 463 tkm ajettu diesel olisi minulla auto josta nyt pitäisi ylöspäin ja uudempaan ponnistaa. ~2008 vuoden VW/Audi tekniikkaa en jotenkin uskalla, niin paljon 2.0TDI + DSG on saanut pelkoja aikaan. S60:n hinnalla saisi uusimman about 2013-2014 TDI+DSG Passatin, mutta enpä tiedä onko se yhtään parempi muutakuin vähän uudempi kuin S60 saman hintaisena?
Millaiset tilat S60:ssa on takana vs. vanhempi Passat? Lapset ovat 3v ja 5v joten siellä ei käy aikuisia usein, mutta tavalliset nykyaikaiset isohkot turvaistuimet sinne pitää mahtua.
Kulkupuoli D3:ssa varmasti riittää ja AWD:hen ei riitä paukut. 1.6D ja 2.0D ei kiinnosta koska Volvo saisi olla 5-sylinterinen

S60 myös siksi, että niitä saa merkittävästi vähemmän ajettuja samoilla euroilla kuin V70 tai S80. Sinänsä S80 kiinnostaisi, mutta kun niissä on lähes aina mittarissa vaikka mitä. S60:n löytyy helposti 150tkm ajettuna ja reilusti alle 20k€ miinus tinkaukset.
Huolloista ja korjaamisesta. Mitä tällaisessä ~2011 Vollessa on sellaista mitä ei itse tule tehtyä kun tähän asti olen perushuoltanut vanhan passatin raadon? Moottoriin oletan, että 150tkm kilsoilla pääsisi ilman hommia. Varsinaisen huoltokirjan pitämisen (korjaamohuoltaminen) ehkä lopettaisin sillä autolla olisi tarkoitus ajaa väh. 5 vuotta, ehkä 7-8 vuotta (200 tkm lisää) enkä näe etua onko auto vuosien päästä huollettu liikkeessä vai itse kuittien kanssa.
------
Vähän nostellaan ja kysynpä mitä mieltä olette D3 ja D5 eroista noin vuoden 2011 malleissa?
Ymmärrykseni mukaan 2010-2014 D3 on 5-pyttyinen, uudemmat taas nelosia? Ja D5 on aina 5-pyttyinen pl. aivan uusimmat koneet ovat 4-pyttyisiä.
Tehomielessä uskosin pärjääväni D3:lla vaikka sen suoritusarvot 136hp/320Nm ovat aika lähellä nykyisen 1.9TDI Passatin 130hp/310Nm arvoja. Jotenkin sitä ajattelee, että saisihan tuollainen nykyaikainen ja vajaa 20k€ maksava S60 liikahtaa kuin raketti

Eli sinänsä D5 on ilmeisesti kuin eri planeetalta?
Kuinka paljon eri planeetalta on kulutus käytännössä ja äänimaailma? (joo joo, en ole vielä edes liikeeseen asti päässyt, kartoittelen vain mistä ylipäätään aion kiinnostua) 5-pyttyisen äänimaailma kiinnostaa, onko D3 2.0 5-pyttyisessä vastaavat soundit kuin isommassa?
Ja tosiaan, meneekö D3 paljonkin pienemmällä kulutuksella kun D5? Edelleen puhun noin 2011 vuoden koneista.
------
Ilmeisesti puhtaasti kustannustehokkuus ja päästöt/kulutus syynä miksi 5-koneista luovuttiin? Enää ei ole ollenkaan 5-sylinteriä koneita, ei sitten missään muodossa. V90:n kaikki bensakoneetkin ovat T8:ia myöden nelosia.
Eipä 5-sylinterisessä mitään järjellä perusteltua paremmuutta kai ole? Kalliimpi valmistaa ja vie löpöä enemmän kuin suurinpiirtein vastaava vähempi sylinterinen. Mutta soundit on erilaiset ja onko jotain sanottavaa esimerkiksi koneen mekaanisissa äänissä / värinöissä?
------
Kommentteja S60/V60 (miksei myös S80/XC60) istuimista ja alkuperäisistä hifipaketeista.
Yksi auton oston kriteerini on karvalakkia paremmat ja kauniimmat istuimet sekä mielellään hyvälaatuinen äänentoisto. Nahkaa on istuimet aika monessa, lisäksi välillä mainitaan "urheiluistuimet". Vastaavanlaisia sportteja ei näytä olevan kuin esim. BMW M-sport-istuimet, mutta onko noissa erikseen tavalliset lättyistuimet ja sitten erilaiset urheilullisemmat?
Entä äänentoistosta, millaiset äänen vakio vs. hifipaketilliset? Lähes 8 vuotta vatuloin -02 Passatin kaiuttimien kanssa kun piti parempaa ääntä saada, aina vaan jäi tekemättä

Miten, onko jollakin puhelin/tabletti telakalla kiinni autossa ja Spotify Premium "käyttiksenä" musiikin kuuntelussa?