0
Juha233 ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Onko nuo ongelmat dieselissä vai myös bensan puolella? Itsellä ajot juuri siinä rajalla että oikeastaan ihan sama kummalla ajaa, semmoinen 20tkm vuoteen.
Tekisi mieli sanoa että nykyaikaisen dieselmoottorin rakentaminen on niin hankala laji että bensa parempi olipa merkki mikä hyvänsä. Lisää soppaan valmistajan vaatimattomat resurssit niin kellojen pitäisi soida. Kovaa.
Ei nyt ihan noinkaan. Tällä kulutushysterian aikakaudella ei vain ole enää järkevää valmistaa moottoria, jolla pääsee puoli miljoonaa. Autojen vaihtosykli tihentyy kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa, jonne laivataan ne muun maailman loppuunajetut dieselit.
2l ja 2.4l on aivan eri moottoreita. 2l on uusi nelisylinterinen jota en missään nimessä itse halunnut ja päätös osoittautui oikeaksi. Lähipiirissä meni kyseinen moottori vaihtoon ihan hiljattain 4v ikäisestä autosta. Volvo ei osallistunut latin vertaa. Suosittelen välttämään kyseistä moottoria. Googleta Volvo VEA hieman niin huomaat. Ei savua ilman tulta..
D4 (tai nelisylinteriset dieselit ylipäätään) ja etuveto = laatikko hyvä, kone huono.
D4/D5 ja AWD = laatikko huono, kone hyvä, voimansiirto vähän niin ja näin.
Omat murheensa ne on kaikissa moottoreissa. En silti panettelisi volvon uusia moottoreita edellistä sukupolvea huonommaksi. Vai mitä olet mieltä siitä, kun 5-mukiselle voi tulla kansivaurio hetkenä minä hyvänsä apulaitehihnan katkettua? Silti se on hyvän moottorin maineessa monen mielestä. Venttiilinnostimia vaihdellaan jo ennen 300 tkm, jos on käynyt niin hyvä tuuri, ettei kantta ole tarvinnut kokonaan uusia tuosta ensimmäisestä syystä.Päästö(huijaus/vähennys)laitteet toki toimivat vanhoissa paremmin, kun ei niissä niitä juurikaan ole.
Monetkohan nykyiset turbomoottoriongelmat johtuvat ylipitkistä huoltoväleistä? Ennenvanhaan (30 vuotta sitten) tuplaturbolla varustetun suht matalaviritteisen V6-moottorin suositeltu öljynvaihtoväli oli alle 7000km. Nyt runtataan menemään 30tkm samoilla öljyillä korkeaviritteisemmillä moteilla Uskallan veikata, että jos öljyt vaihdetaan 10tkm välein, säästytään monelta murheelta.
Kyllä se vaan vaikuttaa. Ei ne vauriot ole räks pum tyyppisiä vaan väljiä vvt pyöriä, turboja, venttiilinnostajia tai jumivia männänrenkaita. Lisäksi kun öljyt menee litkummiksi ja likaisiksi, tulee enemmän öljyä huohotuksen kautta ja tämä tukkii sitten enemmän imusarjaa ja turbon säätöä.Tottakai voi päästellä 30tkm samoilla öljyillä jos ajetaan jatkuvasti pitkää matkaa mutta mikäli pysytään taajamassa paljon niin en minä yli 15tkm ajaisi millään öljyllä.
Kyllä ne auton valmistajat on testanneet, että mikä on turvallinen vaihtoväli öljyillekin ja missä km -lukemassa öljyt menettää voitelutehonsa.