Taitaa kakkonen jo hetkenaikaa polttanut myös öljyä. Ei nimittäin räjähdyksessä pala karsta ihan tuollamallilla tulppaan kiinni...
Veivi notkahtanut, mäntä poikittain, pari kierrosta puuhamaata ja veivi poikki?
Öljyn polttamisesta en sano mitään, mutta merkillepantavaa on se valkoinen rantu siinä eristimen ympärillä ja tulpan punainen väritys, sillä wiina tekee tietyissä tilanteissa tuollaista. Wiinasta kehittyy myös tuollaista mustaa "karstaa" tulpan metalliosiin mutta kun sitä tutkii tarpeeksi tarkasti se on tuollaista tumman ruskean punaista jäämää. Lisäksi nuo tulpat ovat nähneet myös bensaa, kun olen wiilannut joulun tietämissä bensapuolen kohdilleen.
Ovat olleet myös pitkä-ikäisimmät tulpat, kestäen n. 20tkm mutta kyllä niissä tuota kärkiväliäkin oli jo hitusen yli 0,8mm verran (0,7 laitettaessa). Tulpat olivat NGK:n 7:t.
Ainakin tulppa 3 on päässyt itsepuhdistumislämpötilaansa kun on noin pirskatin valkoinen.
Mutta tulpassa 2 on selkeitä nakutuksen jälkiä (punaiset nuolet) ja erityisen merkillepantava on sinisen nuolen piikki tulpan elektrodissa, mitä ei taatusti ollut asentamisen aikaan. Täytyy tutkia tarkemmin mikä ja mistä se on tullut.

Tuossa voisi olla syy siihen nakutus-herkkyyteen jos tuo piikki on ollut tulpassa pidempäänkin, sillä kyllähän tuollainen piikki helposti säilyttää 363C lämpötilan jolloin etanoli syttyy itsekseen.