Voisin väittää, että noilla samoilla mittareilla minunkin katiskani antaisi CO (häkä) päästöiksi nollan, sillä meikäläisen lapuissa on lukema kolmella desimaalilla. Ja kun mittalaitteiden maailmassa ollaan, niin siellä ei tunneta pyöristyssääntöä, vaan ainoastaan mittaustarkkuus, mikä näyttää konttorin koneissa olevan jossain 0,1 luokkissa vs. 0,001.
HC (hiilivedyt) minulla syntyvät väistämättä hoikalla olemisesta ja pienemmästä katalysaattorista.
Tosin tuo noin hoikalla meneminen ilman kuormaa johtuu taas ihan säätökikkailusta, jonka perimmäinen syy on kulutuksen pienentäminen ajokuormilla.
Mutta pointti johon minä olisin kiinnittänyt huomioni on se, että tyhjäkäynnin HC:t ovat ihan prosentuaalisestikkin isommat kuin kierrosten ja silti häkäpäästöt pienemmät.
Tässä nimittäin on se omituisuus jota takaa-ajoin. Eli nuo pirskatin suuttimet tulevat rajoilleen auki-oloaikansa minimin puolella. Toisin sanoen ne ovat hitaita ja siksi LH-parka joutuu tekemään ylimääräistä työtä kompensoidakseen suutinten heittelyä.
En edes kehtaa ajatella kuinka paljon vaikeampaa noilla 668cc dekoilla se on bensiinillä saada päästöt kohdilleen leimasetää varten. Tähän ovat nimittäin asiaan muutkin LH-säätäjät kirjaimellisesti törmänneet isoilla decoilla (+800cc).
Joten tässä täytyy todeta, että decat käyvät suurempi kokoiseen moottoriin hyvin, mutta pikko-lohkoisessa moottorissa (vinokone) ne ovat epätarkat pienillä aukioloajoilla.
Ainakin wiinalla toimiva setti +800cc sumuissa on Bosch EV14 sumut, joten ne luultavasti rokkaavat hyvin myös bensiinillä.
Mitkäs suuttimet sekokuvulla tuon A-nokan kanssa olivat?
Jos vakiot, niin ei mikään ameriikan temppu....

Jogiinilla on turbon vakiot ja päästölapun syyt tunnen kyllä oikein hyvin!

Yhdessä päästöasiassa oma lappuni nokittaa molemmat bensakoneet kunnolla ja se on se hirvittävä "ilmasto-tuholainen" Hiilidioksidi (CO
2), koska wiinassa sitä hiiltä ei vain ole!
