Korjataan 365hv 
Ei meillä tarkkoja olla, mutta.....
, 
H-nokka ja kansi olivat minulle arvoitus, joten mielummin ylhäällä liian rikkaalla kuin moottori-remontti laihalla. Toki teho kasvaa ihan pers-dynolla havaittavasti kun sopitus on 12-13AFR lukemien välissä.
Tavallaan hauskaa palata säätämisen juurille uudessa setissä.
Joten tein tässä hitusen koti-läksyjä tämän päiväisen säätö-session jälkeen. Olen viitoittamallani tiellä myös tämän moottorin osalta.
Voisin väittää, että huomenissa kartta on liki pitäen "valmis", sillä jo tänään ilman lambda-säätöä kartalla pystyi ajamaan kaikki alle 0,5 baarin paine-alueet pelkällä kartalla, ilman lambdaa tai sopeutumia.
Yläpää on vielä paksulla, mutta huomenissa ohennan sen sinne 12,5 Bensan AFR-kohdille, kun kaikki muut kohdat on säädetty aikas nappiin.
Jos AFR arvot menevät pelkällä kartalla +/-0,2 AFR arvon sisällä tuonne 0,5 baarin ahtoihin asti, niin kaipa sitä on hierotu melkein riittävästi.
On tämä saatanallista säätämistä
tm, mutta minkäs mahdan luonteelleni ja kaverin moottoriahan ei räjäytetä.
Syttykartta bensalle lienen aikas tapissaan, kun sen sai tänään naksahtamaan muutamia kymminä kertoja kun ahtojen säätö-systeemi antaa ahtojen piikata 0,1 baaria. Yllätys, yllätys! Pikkaus tapahtuu siellä missä vääntö on saavuttanut suurimman arvonsa ja 19T ahdin on spoolannut hyvin (3750rpm).
Naksahdukset olivat kuitenkin yksittäisten sylinterien aiheuttamia, sillä nakurikastus meni päälle vain kerran, kun kikkailin EZK/LH vääntökäyrä asioiden kanssa.
Tässä kohden täytyy todeta, että aikoinaan itse valitsemani kaksois-nippainen hukkaportin kello on ylivoimaisesti tarkimmin ahdot säätävä ja pitävä ilman piikkauksia.
Parhaatkin bleedi/rajapaine-venttiili hässäkät häviävät käyttämälleni turbokineticsin kaksois-hukkikselle ja mekaaniselle paineen säätimelle.
Myös aidosta 012 IMMusta on sanottava, että se eroaa ihan hitusen tuosta minun ja useimpien käyttämästä "fefe" IMMusta, muttei niin paljoa, että hyvin tehty pääkorjauskartta ei sitä hanskaa. Sopitus voi mennä aidon ja "FEFE":n välillä jopa 0,5 AFR-yksikköä erilailla.
Mukavaa on myös se, että olen saanut omat säätöni viimeisteltyä kotimatkoillani, jossa LH:n kaikki sopeutumat ovat kadonneet ja käytännössä mennään pelkillä perussäädöillä, mutta kapeakaista lambda pysyy jopa stoikassa tai ainakin kapeakaistan näkemä alueella.
Yksi vartin veto tehtiin ja siinä huomasi hyvin 19T ja 13C heräämis eron, sillä minä kepitän 2000kg painoista 940:stä matkassa heti alusta, mutta sitten ero alkaa kutistumaan mutta pystyn pitämään sen 402m matkan verran yyber agressiivisilla wiina-säädöillä siten, että minulla on matka etu, mutta loppunopeudessa häviän 1700kg painolla 5km/h. Joten pilleri-mitsun nopea herääminen wiinalla tekee sen, että yllättävän paljon tehokkaammat bensa-autot jäävät käytännössä jälkeen (alussa). Wiina-vehkeiden kanssa en ala edes kisaamaan, sillä tunnustan tappion heti alkuun.
Kilsan vedossa otan pataan niin pahasti, etten kehtaa edes ajatella 19T vs. 13C tulosta.

Yli-painoa tuossa tämän kertaisessa säätöprojektissa on käytetty siksi, että sillä saadaan kiihtyvyyttä leikattua rajusti ja nakutus saadaan aikaiseksi sellaisessa tilanteessa, jossa normaalisti ei pystytä edes olemaan kuormien puolesta = moottorille turvallista.
Toki minulla on kevyehkö kokemus ja "hitusen" käytettyjä LH:n säätötyötunteja taustalla ja omat säätöni ovat käytännössä niin agressiiviset kuin itselleni uskallan tehdä.

Noista säädöistä on maksettu 1*AW71L + B230FT, joten ilmaiseksi tämä ei tule...

Aikaa tähän bensa-koneen säätämiseen on mennyt nyt 10h+kotiläksyt. Opiskeluun käytetystä ajasta en edes viitsi puhua tai edes laskea.
Joten saatanallinen säätäminen
tm tuottaa tulosta lopultakin!

Tässä täytyy muistaa vielä se, että lahjattomat treenaa ja kun olen täysin lahjaton, treenaan pirusti!

Ps. Wiinan aiheuttama turbon nopea herääminen on siitä kivaa märällä kelillä, että perän saa irti heti liikkeelle lähdössä.

Ja wiinalla saa saman tehon ~0,2 baaria pienemmillä ahdoilla.