Samaa kommentointia turbobricksien sivuilla, manaavat että se säätö vaan menee siihen lamda ykköseen vaikka mitä säätäisi. Yhtenä päivänä kaikki ok, ja seuraavana päivänä taas ei.
Varmaan muutkin ovat kironnett tuo purkin lambda-rakkauden alinpaan syöveriin.
Saan minä sen pysymään alle 3500rpm kierroksilla laihalla jatkuvasti kikkailemalla koodin kanssa, mutta ongelmani onkin lähinnä niiden viiden suutinvakion kanssa, jolla pitäisi saada skaalattua kartta sopivaksi. Kyllä
viiden suutinvakion kanssa, eikä neljän kuten yleisesti luullaan. Tai ainakin luulen sitä vakioksi, sillä se käyttäytyy vastaavalla tavalla.
Yksi vakio ainakin skaalaa kartan yläpäätä, yksi sitten lienen alapäätä ja kolme muuta sekoittaa koko pakan.
Mutta kyllä sen pystyy skaalaamaan, koska samaa purkkia käytetään mm. 5,4L 8V koneessa, joka on hauskasti 2,3L vinokonetta suurempi.
Suuttimien skaalamiseksi ei toimi se #1 vakion muuttaminen sillä yksinkertaisella kaavalla Wiinan kanssa tai toimii, kun jättää loput lambda-säädön hoteisiin. Tähän vielä sekaantuu se sekasikiö PID-säädin, niin soppa on sellainen keitos, että oksat pois!

Tuolloin se mielellään vetää paksulle siellä kiihdytyksissä, koska pääkorjauskartta skaalautuu jotenkin omituisesti. Bensallahan tuo menee ilman ongelmia, mutta Wiinalla poistutaan voimapaksulta ylipaksulle ja veto kärsii liikaa.
Lisäksi kun Wiina tarvitsee aivan eriluokan käynnistysrikastukset, niin sepä siitä haasteen tekeekin. Tai oikeastaan käynnistysrikastukset saa riittäviksi, mutta se pirun siirtymä sinne kylmärikastus sopille tyssää sitten ja kone sammahtaa hörätämisen jälkeen.
Täytyy suorittaa kriittisiä eläinkokeita seuraavaksi sen lambda "ei päällä" ajastimen kanssa.
Tuossa säätämisessä sen haitan tekee se, että kun vakioita välppää, niin purkki tallentaa muistiinsa niitä arvoja. Kun seuraavan arvon muuttaa liian isolla askeleella, tulee heti vikakoodit 3-2-2 ja 1-1-2 (IMMun lanka poikki ja purkki viduillaan). Sen seurauksena mennään osittaiseen "nilkuta himaan"-moodiin. Siitä pääsee kyllä eroon nollaamalla koodit ja starttaamalla uudelleen. Mutta se tekee hommasta pirun hidasta&työlästä.
Toisaalta voisihan sitä puljata 937 binäärin kanssa, mutta se on niin pirun karkea verrattuna 954:seen.
Eli homman nimi on se, että melkein vakio kartta skaalataan liki kohdilleen koko alueensa puolesta kuormatiedon osalta. Eli tyhjäkäynti alimmalle tai toiseksi alimmalle riville maksimissaan ja täysahdot sinne ylimmälle riville, siten, ettei siitä juurikaan nousta ylöspäin, koska muutoin säädettävyys katoaa sinne jonnekkin sen mystisen soppien laskentakaavan uumeniin ja sopat ovat mitä sattuu.
En puutu kierroslukualueeseen lainkaan, koska minun ei tarvi sitä skaalta automaatin vuoksi.
Tämän jälkeen käydään vasta kieromaan sitä pääkarttaa kunnolla, vaikka ne isoimmat muutokset olen jo tehnyt sinne ahdoille nousun nurkille.
Tähän asti olen löytänyt kolme kiihdytyskartaa, joita välppään kunnolla vasta sitten kun pääkartta on periaatteessa kuosissaan.
Alustavasti näyttää myös sille, että kiihdytysrikastukset ovat kolmessa kerroksessa sen mukaan, mikä on kuormatiedon muutoksen suuruus ja nopeus.
Ja vaikka säätäisin lambdan tippumaan pois päältä 1000rpm kohdilla, se kummittelee siellä taustalla sen perskeleen korjausalgoritmin avulla ja tekee ainakin LTFT korjausta siellä taustalla, mikä se murheen kryyni onkin, koska perussäätö vaeltaa hitaasti kokoajan.
Kun saisi purkin alkuperäisiltä suunnittelijoilta edes tiedon niistä 512 vakiosta, mikä he ovat piilottaneet niille kahdelle AREA 51:lle. Osa niistä on vikakoodeihin liittyviä rajaparametrejä ja osa taasen tekemisissä soppien laskennan kanssa.