Tässä mun ex merikontin kiihtyvyyskäppyröitä.
Asiaa! Mitattua dataa
tm 
Lastulla paineet oli noin 0.7 bar
3" tarkoittaa putkistopäivitystä
sre 1.0 bar on kytkimen vaihdon jälkeen ja korotetuilla ahdoilla
Ihan asiallista liikkumista!
Meikäläisellä pakopuoli on vakiotavaraa takapönttöä lukuunottamatta. Orkkis-kattikin on paikoillaan vielä. Lähtee kyllä vuosikatsastuksen jälkeen, kunhan löydän sopivan E-hyväksytyn ja järkevän hintaisen.
Kytkin murheita ei öljynwatkaimen vuoksi ole!
Tästä alemmasta käppykästä, jossa kiihtyvyys on verrattuna matkaan huomaa hyvin, että ero on noin 50 m. Eli isommalla virilla sama nopeus saavutettiin huomattavasti lyhyemmällä matkalla.
Jep! Sitähän minä tuolla GPS:lläkin mittaan. LD-3W on sinällään hyvä purkki, mutta resoluutio on liian karkea ajallisesti.
Vartilla tuo meni muistaakseni 14.8 ja 150. ihan normi bensaa oli tankissa ja lastuja ei sen kummemmin hinkattu.
Minulla Wiinamäen miehenä soppien pitää olla todella tarkasti kohdillaan, sillä hitusenkin liian laiha/rikas-seos tiputtaa tehoa erittäin merkittävästi bensaan verrattuna.
Bensalla kone vetää ihan siedettävän hyvin vielä 10,5AFR:llä ja Wiinalla vastaavilla seoksilla meno ryytyy kuin kuski olisi vetäissyt euro-lekan kossua! Samaten jollain 13AFR:llä paukkua on bensa-miehellä liki maksimit ja Wiinamäen mies konttaa taas!

Mutta on siellä säätämisessäni takana paljon muutakin!
Wiinalla starttaaminen vaatii LH:ssa vähintään kolmen kartan säätämistä keskenään sopiviksi. Samaten tyhjäkäyntiä pitää ruuvata vaihdepäällä ja vapaalla. Samaten sen soppia P/D asennoissa (erillisissä kartoissa). Ja tämäkin vielä lämpötilan funktiona kaikissa.
Tässä purkin tyhjäkäynti osastoa. 21 karttaa, joista osa toimii ja osa ei. Osaa luetaan, vaikkeivat ne mitään teekkään. Mutta tämän vahvistaminen vaatii sitä aikaa ja tupakkia.

Kiihdytysparametrit ovat oma sekamelskansa! Siellä on ainakin kolme toimivaa karttaa, jotka sekaantuvat kiihdyttämiseen ja moottorijarrutukseen. Sitten "himaan nilkutus"-moodi tuo soppaan vielä omat sikuna-alkoholinsa!

Puhumattakaan purkin rakkaudesta lambda 1:n ja sen parametreistä. Niitäkin on parisen kymmentä erilaista. Ajastimia päälle lambda-säädön nopeudelle ja askeleille. Omassani painellaan lambda 1:ssä vielä ahtojenkin puolella vakiovauhdissa, kiihdytyksessä sitten aletaan kaataa Wiinaa koneeseen. Tässä taas joutuu säätelemään PID-säädintä, jotta homma pelaa oikein. Tosin PID:ssä on vain viisi karttaa!

Samaten olen hämmästellyt kuormatiedon modifiointia ja sen vaikutusta sytytysennakkoon, koska LH kertoo EZK:lle kuinka suurella kuormalla kone käy. Joten sieltäkin voi epäsuorasti modifioida syttykäppyrän käytännössä.
Skaalattujen suuttimien kanssa pitää osua tasan tontille, ettei LTFT-arvo ala vetää soppia johonkin suuntaan, jolloin homma kusaisee pääkorjauskartassa iloisesti ajan kanssa ja vedot katoavat.
Tässä kesän aikana meinaan tutkia tuota TPS-osiota ja ihmetellä mitä LH tykkää kun sille tarjoaakin tietoa oikeasta potikasta ja kaasupolkimen asennosta. Sillä alustavan hämmästelyn mukaan LH näyttäisi tajuavan sitäkin ainakin koodin osalta. Raudasta en osaa sanoa vielä varmaksi, kun en ole sitä siltä osin niin tarkasti hämmästellyt.
Että, sellaisessa suossa tarvon!

On tämä kyllä melkoista pontikan keittämistä ilman mitään käsikirjoja!
