Uuden polttoainepumpun vaihto oli taas sitä pirskatin motorsporttia!

Tätä raavittiin rystyset verillä sinne tankin sisälle:

Aika rutiinilla tuo tankkivarusteen irroitus sujui näin kolmannella kerralla. Vähään samaan tapaan kuin ilmastoidun merikontin lämppärinkennon vaihto!

Ensimmäisenä pesin koko hässäkän ulkopinnat painesumupullolla ja vedellä, pölystä yms. puhtaaksi (kokemus).
Ja putket/kautta letkut/klemmarithan aukesivat helposti, koska kaikki olivat vaihdettu rosterisiksi tammikuussa.
Kokemusta saaneena en enää irroittanut mitään muita klemmareita kuin täyttöputken, ylivuodon, paluuletkun ja sen stanan volvo-quick connektorilla liitetyn paineputken. Sähköistäkin vedin vain tavaratilan puolelta piuhaa sen verran löysälle, että tankkivarustetta pystyy käsittelemään piuhat kiinni.
Vaatiihan se vähän veivaamista, koska gynekologillakin on enemmän työtiloja kuin merikontin pumpun vaihtajalla. Sillä se täyttöputken kumi osa yrittää pontevasti pyrkiä kohti sopivaa aukkoaan ja haittaa siten hommaa, mutta sen irroittaminen on työläämpää kuin sen pois pitäminen, joten laiskana valintani oli selvä!
Tankkihan oli täynnä tietysti typeryyden seurauksena, joten sekin piti vajentaa hommaa varten ja koska tankissa oleva pumppu toimi, niin otin pumpulle sähköt tieltä takasivuikkunoiden puhaltimia varten vedetyistä sähköistä ja pumppailin tankista sen 15L Wiinaksia pihalle. Jolloin tankki vajeni riittävän paljon.
Siinä läpinäkyvillä putkilla pumppaillessani huomasin sen seikan, että putkessa virtasi kaasukuplia jonkin verran. Joten pumppu joko kipinöi kunnolla (odotettavissa) tai sitten jostakin vuotaa kaasua (tankin) sisällä, mikä on mielestäni mahdotonta painepuolella.
Tästä päättelin, että se voi olla viime viikolla ilmenneen nykimisen syy, koska tulppien vaihto ei sitä parantanut. Nykiminen esiintyy vain ahdoilla ja yli 3000rpm. Bensalla sitä ei ajoittain esiintynyt lainkaan tai se oli hyvin heikkoa. Sekuntikello sen kyllä näki ja selvästi! No, sitä selvitellään vielä, sillä se ei kadonnut pumpun vaihdolla lainkaan.
Sorvasin koko systeemin rutiinilla ulos ja koko tankkivaruste oli irti ja takalattialla alle 30 minuutin kuluessa homman aloittamisesta, jolloin tuumasin, että nopea remontti. Olin ajoittanut sen vielä illaksi, ettei olisi niin pirun kuuma ja olisi hitusen tuulista räjähdysvaaran vuoksi.
Juu, Wiina on Waarallista, sillä sen räjähdyskelpoinen alue on 0,7-19% ja bensalla vain 1-6%, joten bensan kassa hommassa voi melkein röökata pumpun vaihdossa ja viinalla tuo päättyisi tömändykseen!
Tosin tupakit yms. kipinälähteet pysykööt aina kaukana kun näiden haihtuvien polttoaineiden kanssa puljataan!

Uusi pumppu paikalleen lievästi muoveja modaten ja puhtautta noudattaen esisuodattimen asennuksessa.
Kaikki paikallaan ja sitten sähköhommiin. Pumpussa tulee pelkät piuha, joten pakista esiin kripattavat jatkoliittimet, jotka on liimasukalla. Krimpit puristellen piuhoihin ja siinähän se.

Sitten katselin, että piuhat ovat pirun pitkät, joten orkkis piuhoja pätkimään ja irroittamaan tankin läpiviennin juotoksista. Ja koska juottimena käytin wellerin pyropeniä, niin odottelin hetken että tulisi sopiva tuulen puuska puhaltamaan wiinan höyryt pois ja sitten hommiin....
Lyhennys onnistui ja kaikki muukin meni putkeen (tai niin luulin).

Sitten tankkivarustetta äheltämään paikalleen! Kiroillein ja hikoillen se meni paikailleen, vaikka välillä tuntui, etteivät kaksi kättäni riitä! Ja kuumuuskin oli armotonta vielä ennen rajua ukkoskuuroa!
Sain tankkivarusteen paikalleen ja kiristettyä käytettyäni putkimiehen liukkaria siihen tiivisteeseen, mikä on käytännössä ehdoton edellytys sen kivuttomaan paikoilleen saantiin ja mahdolliseen irroittamiseen.
Sitten viisi kertaa virrat päälle ja kuudennellä kerralla startti!
Ei edes lupausta! Ja tästä se motorsportti alkoi!

Volvon Quick-connector irti ja letku paikalle (kirkas) virrat päälle! MITÄ?! Ei polttoainetta putkeen! Seuraavaksi jännitemittari piuhoihin kiinni, jospa uuden pumpun tuotto onkin vähäinen isomman virrantarpeen vuoksi?
12,2V pumpun liittimeltä akkujännitteellä ja pumpun kuulee käyvän korvilla!
Perskutta!

Tankkivaruste irti ja tutkimiaan missä vika on!
Aikani hämmästelin ja vikahan oli täysin ilmiselvä vaikka sen tajuaminen kesti minuutteja!

(näkyy kuvassa oikein selvästi).
Siitä sitten miettimään, pistänkö piuhat poikki ja laitan uudet jatkot tai liittimet? Uusia krimpattavia liittimiä ei pakista sattunut näkymään, liitinrunkoon asennettavia, vaikka tavallisia oli läjäpäin. Uusia jatkojakaan en halunnut asennella, koska ne ovat juuttaan kallita ja lisäksi pilviäkin alkoi kohota taivaalle ja kauempaa välkkyi jo hienosti!
Siitä sitten tuumasin, että vaihdetaan piuhat päittäin liittimessä! No, sitä sitten ähelsin seuraavat 15 minuuttia kädet ruvella!
Lopulta sain sorvattua kaiken paikoilleen verisillä käsillä, sillä tosimies
tm ei käytä asennushansikkaita!

Lopulta virrat päälle ja polttoaineen painemittari reagoi heti nostaen LH:n 1,5s pumpun käynnillä painetta hitusen, joten homma siltä osin selvä.
Viisi kertaa virrat päälle/pois ja systeemissä oli painetta sen 3 baaria. Startti! Ja tulille heti!
Hitusen räkimistä kierroksia annettaessa muutama sekunti (systeemissä kaasua) ja normaalia käyntiä sen jälkeen!
Siitä sitten kaikki kasaan minuuteissa, sillä pilvet tummenivat kovaa vauhtia ja tein rempan ulkona lämpötilan ja ilmanvaihdon vuoksi.
Testi lenkki meni hienosti ja sain videolle hienoja pilvi salamoita!
Pätkimistä esiintyy edelleen +3000rpm ahdoilla, oli sopat miten paksulla tahansa tai oli ennakkokippuraa modifioitu miten tahansa. Pätkiminen kasvaa ahtojen myötä, joten epäin syttyromuja taas!
Jakajalla/pyörijällä on ajettuja maileja takana vasta 30tkm. Piuhoilla hitusen enemmän, mutta ne eivät aiheuttaneet mitään häiriöitä, vaikka maapiuhalla hivelin niiden pintoja lähes eroottisellä tarkkuudella. Jakajan kansikaan ei hivelystä ollut moksiskaan. Kynttillät ovat uusia (300km ajettuja) ja niiden vaihto ei ongelmaan vaikuttanut.
Seuraavaksi avaan jakajan kannen ja mittaan piuhat ja pyörijän. Samaten tutkin skoopilla pumpun ottamaa virtaa, jotta näen mahdolliset bensareleen/piuhojen häiriöt!
Puolakin on nähnyt elämää yli 50tkm, joten sekin on ollut kovilla, sillä avosandaalia
tm kone on saanut reippaasti yli 500 vartin stripin verrran säätösession aikana!
Täytyy tässä taas hämmästellä tätä motorsportin määrää yhdessä pumpun vaihdossa!
Tosin tämä pumpun vaihto oli puhdas "performance" muutos, IMMun ja suuttimien lisäksi. Cooleri on itsestään selvä asia ahtojen nostajalle vakion ominausuuksien vuoksi.
Ps. Wiina kirvelee vittumaisesti käsien avohaavoissa!
