Race.fi  Puotilan autokorjaamo

855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii" ¤KUVALINKKI LISÄTTY¤

  • 22 Vastauksia
  • 5684 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Tämä nyt ei varsinaisesti ole projekti, vaan pikemminkin käyttöauton ylläpitotarinaa :).

Asiaan, farkku TDi volvoja etsin jo talvella ja muutamia kävin koeajamassa mutta sopivia ei oikein löytynyt.
Kesäkuussa myyntiin tuli hopea 855 tomaatti Tdi johon oli kilometrejä kertynyt 396tkm ja hinta oli pienen tinkimisen jälkeen aivan sopiva. Varusteina volvossa on ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukitus, hälytin, webasto kellolla ja 2xsähkölasit.
Auto on myyty vuonna -97 Raumalta Eurajoelle (n.20km), Eurajoelta auto on tullut takaisin Raumalle jossa volvo oli yhden perheen omistuksessa n.10 vuotta, ja nyt kesällä auto sitten tuli mulle..olen siis autossa 4 omistaja. Kaikki huollot tehty volvolla ja hanskalokerossa olikin huolloista/korjauksista nippu merkkiliikkeen kuitteja.

Ulkonäköä ehostetaan mustalla konepellillä, katolla ja takakopan luukulla. Mitään linttaa tästä ei tule..koska volvo hommattiin vetoautoksi, pitäisi ainakin takajousissa olla kantavuutta enemmän mitä vakiojouissa sekä madallusta saisi olla -20-40mm. Vanteiksi meinasin jotain 16".

Tulevia huoltoja:
-jakopää+pumpunremmi (tehty)
-laatikkö öljyt
-moottoriöljyt
-naftasuodatin
-moottorin+vaihteiston tukikumit
-joitain niveliä ja puslia
-jarrulevyt+palat

"Vireinä" volvossa on tällähetkellä foorumilaisen tekemä (ilmottautuu jos haluaa :) ) evry+ahtomodit ja 2,5" suora putki tyhjällä katilla. Takakopassa odottaa asennusta BMC kartio suodatin. Ahtimen vaihdan joskus hiukan virkeämpään, mikäli vakiohyrrä antautuu uusilla paineilla :).
Tehotavoitetta en sen paremmin ole miettinyt mutta joku 190hp ja 350-400NM vois olla ihan ok..mikäli tomaatti tuon kestää.

Tuonne laittelen kuvia:
http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/library/volvo%20855%20TDi%20-96?sort=3&page=1
« Viimeksi muokattu: 02.08.2013, 19:28:05 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #1 : 22.07.2013, 11:21:35 »
Eilen sain jakopään tehtyä, samalla vaihtui luonnollisesti vesipumppu, naftapumpunremmi ja kiristinrullat, tänään testerissä vielä pumpun hienosäätö.
Rempan ohessa tein työkalut kuningaspultin kiristykseen, sekä nokkapyörälle pidätin työkalun.
Lisäremonttia paljastui öp-tiiviste, venakopan tiiviste, kampuran stefa, moniuraremmin kiristin-ja ohjairullat.

Tänään selviää koska pääsee volvoa ajamaan rullille, jotta saadaan syöttö ja paineet kohilleen.

Kysyn nyt täälläkin vielä tuon tomaatin kestävyyttä, eli peruskuntonen laatikko joka vaihtaa hienosti eikä pidä ylimääräsiä ääniä.
Jos vaihdan 4bar mapin tuohon, pystyykö paineita nostamaan pelkän ahtomodin kanssa esim.1,8bar? (Tyhmä kysymys :) )
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3621
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #2 : 22.07.2013, 12:05:30 »
3 bar mappiki riittää.. Katoppa 2.5tdi virityskeskustelu-topic, en muista suoraan miten meni mutta 3bar map itessään jo bleedaa olikoha 0,2-0,3 bar.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #3 : 23.07.2013, 01:05:39 »
Ok..pitääpä tutkia topicci läpi.

Hiukan takapakkia volvon kanssa, jakopää tehty ja sen jälkeen ilmaantui raju öljyn kulutus..siispä jakopää auki >:( vielä en tiedä pysyykö öljyt sisällä mutta jakopäärempasta jäi sellanen tavallinen M6x30-40mm pultti pois, sen ruuvailin kiinni ja nyt toivotaan parasta :-[
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • Against Greenpeace with D5252T
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #4 : 23.07.2013, 02:06:16 »
oliko pakoputki tehty kokonaan uusiksi vai oliko pelkästään katti tyhjennetty ja äänenvaimennin poistettu?

ja onnea öljynkulutuksen selvittämiseen... Olitko itse tehnyt jakopään remontin?

Epävirallinen EVRY-mies 
--> V70 MK2 2.5D -01
ex:  850 TDI -96, V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #5 : 23.07.2013, 08:18:42 »
oliko pakoputki tehty kokonaan uusiksi vai oliko pelkästään katti tyhjennetty ja äänenvaimennin poistettu?

ja onnea öljynkulutuksen selvittämiseen... Olitko itse tehnyt jakopään remontin?
katista taaksepäin tein uuden putken.

Juu jakopää tuli itte tehtyä. Ei tossa paljoa ole vaihtoehtoja...1 pultti jäi pois ja sen jälkeen öljyn tiputus alkoi.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #6 : 23.07.2013, 09:35:04 »
...Jos vaihdan 4bar mapin tuohon, pystyykö paineita nostamaan pelkän ahtomodin kanssa esim.1,8bar? (Tyhmä kysymys :) )
Jos laitat 4bar mapin, niin ahdot menee taivaisiin ilman modejakin.
Testatusti 3bar map nostaa jo itsessään ahdot tuonne 1,2-1,3 välille, eli juuri sen verran kuin vakio ahdinta kannattaa kiusata.
1,8 barin ahdoilla mahtaa olla pakopaineita jo about 4 kiloo  ;D

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #7 : 23.07.2013, 10:31:01 »
Jos laitat 4bar mapin, niin ahdot menee taivaisiin ilman modejakin.
Testatusti 3bar map nostaa jo itsessään ahdot tuonne 1,2-1,3 välille, eli juuri sen verran kuin vakio ahdinta kannattaa kiusata.
1,8 barin ahdoilla mahtaa olla pakopaineita jo about 4 kiloo  ;D
ok. Kiitos tiedosta.
Tarkotus 2viikon sisällä mennä penkittämään volvo ja meinasin että saisi paineet pysymään siinä 1,5bar tuntumassa, koska kuitenkin paineet piikkaa jonkun verran korkeemmalle.
Voihan sen mapin jarrussa vaihtaa ja kokeilla kumpi mappi on parempi.
Ilmansuodattimellakin meinattiin kokeilla kumpi on parempi...BMC kartio vai vakio.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3621
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #8 : 23.07.2013, 10:32:50 »
Tuota bmc:n kartiota saa olla vähän väliä pesemässä. Kai se siis jotai suodattaaki :)
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #9 : 23.07.2013, 10:46:52 »
Juu no meinasin sillee että tolla testataan diisselissä vakion ja kartion ero dynossa ja jos ei merkittävää eroa ole, pidetään vakio suodatin..mutta jos ero on huomattava, ostan jonkun uuden ja hieman paremman.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDi aut. -96 "sutii, savuttaa ja keulii"
« Vastaus #10 : 23.07.2013, 21:57:22 »
Öljyvuoto saatu kuriin..vuodon syy oli yks pultti jakopään puolelta, mikä ilmeisesti kiristää öljypumpun.

Naftapumppua yritettiin ajoittaa tänään mutta asteet huitelivat pilvissä, -4,7ast. (Laskennallinen -0,4ast.) Rullien kiristys toi vaan lisää ennakkoa. Vedot tuntui parantuvan entisestään kun ennakko on yli -5.0ast.
Luulenpa että seuraava säätö tapahtuu korjaamolla..etten sekota ajoitusta enempää :)

Tuolla muutama kuva:
http://m1139.photobucket.com/albums/kadett_c_turbo/volvo%20855%20TDi%20-96/
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Naftapumppu ajoitettu Volvolla, sen verran edullinen oli tuo ajoitus että eipä tuota kannata paljon itte räpeltää..varsinkaan kun ei ole testeriä.

Seuraavaksi pitää ruveta suunnittelemaan kulutusosien vaihtoa (moottorin kannakkeita, palloja, jarruja ja taka-akselin poikittaistankoa) kunhan saan emännän 854 pois työn alta :) ja pakko laittaa tarkennus..siis näissähän ei ole vikoja vaan vaihdan madallusjouset ja säädän aurauskulmat :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
Naftapumppu ajoitettu Volvolla, sen verran edullinen oli tuo ajoitus että eipä tuota kannata paljon itte räpeltää..varsinkaan kun ei ole testeriä.)

Mitäs tuo ajoitus maksoi?
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Mitäs tuo ajoitus maksoi?
56,50€..en pitänyt kalliina, työhön kuitenkin tuli jonkunlainen takuu..ainakin semmosen lapun antoivat :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
56,50€..en pitänyt kalliina, työhön kuitenkin tuli jonkunlainen takuu..ainakin semmosen lapun antoivat :)

No ei ole pahan hintainen, kun pelkkä vikakoodien luku maksaa 50€. :idiot2:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Carcom Oy  Elekma