Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.
Noin periaatteellisesti EGR:n kautta kulkee osa pakokaasuista ja ne jäähdytetään siinä EGR:n jäähdyttimessä, joka siis lämmittää moottoria. Tuo EGR:n virtaus vain lienee melko pieni kokonaisvirtaamaan nähden.
Nyt en sitten osaa ihan varmaksi sanoa, saako moottori enemmän ilmaa, kun EGR on tulpattuna. Jos systeemi on niin viisas että ilmaa päästetään ilmamassamittarin kautta vain haluttu määrä ahdinta säätämällä, savutukseen tai tehoon ei ole mitään vaikutusta. Arvelisin kuitenkin että kun pakokaasuja ei tule, moottori saa vedettyä enemmän ilmaa ja siis happea sisäänsä, pakoputkesta tulee enemmän pakokaasuja ulos ja happitaso olisi tällöin myös korkeampi. Tällöin savutuksen pitäisi myös entisestään pienentyä EGR ollessa pois pelistä. Suurempi happipitoisuus edesauttaa ja nopeuttaa palamista, mikä voi sitten olla moottorin toiminnalle joko eduksi tai haitaksi, sillä tehdasasetuksissa tietty on oletus, että siellä olisi niitä pakokaasuja ilmaa laimentamassa ja ruiskutusennakot sen mukaiset. Tehot ei varmaan suuresti muutu, sillä polttoainetta ei vissiin määräänsä enempää annetta. Ärhäkämpi palaminen lisää typen oksidien muodostumista moottorissa. Teoriassa voisi kuvitella käyvän myös vähän äänekkäämmin ja aavistuksen verran paremmalla hyötysuhteella.
Sen EGR:n jäähdyttimen kun putkittaisi niin että sen kautta menisi pakokaasut suoraan pakoputkeen tai jos tekisi pienen pakokaasu lämmönvaihtimen, jonka läpi pakokaasut menisivät kokonaan (esim. kaksoisvaipallista pakoputkea metrin pätkä) niin jo tulisi lämpöä koneeseen.
Nämä ovat vain pohdintoja tieteelliseltä kannalta, kun en tiedä kuinka moottori ohjaus todellisuudessa toimii. Periaatteellisesti pakokaasujen kierrätys ei dieselmoottorin toimintaa kyllä voi parantaa.
Eikös pakkasella voi keulaa hiukan peittää