RallyBaron  Samppasport

EGR.n tulppaus V70 D5 -02

  • 71 Vastauksia
  • 40043 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #30 : 03.08.2013, 21:06:37 »
Minulle ei 2001 D5 V70:ssa tullut mitään muuta "ongelmaa" kuin että vikakoodi "ECM-4406 EGR Valve Flow too low, Permanent fault" ilmestyy aina muistiin. Siis mitään ohjelmointia tai lastusta ei ole tehty. Häiriövaloja tai muitakaan ongelmia en ole havainnut. Kulutuksen mahdollisesta muutoksesta en vielä osaa sanoa parin viikon kokemuksella, ainakin muutokset ovat hyvin pieniä. Sen verran päälle 320 000 ajetussa tuo imupuoli vaikutti liikaantuneen, että kyllä tämä EGR:n eliminointi varmaan kreivin aikaan tuli. Mielestäni tehot olivat vielä ennen tulppaamista suurin piirtein tallella ja auto kulki hyvin niin ennen tulppaamista kuin sen jälkeenkin. Itse en osaa sanoa minkään mitenkään huonontuneen tai parantuneen. Puhdistin imuputket mutta imusarjaa olen yrittänyt vain liuotella.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #31 : 04.08.2013, 16:25:25 »
Mihin se kulutuksen nousu perustuu?

Kiinnostaa aihe, kannattaako tulpata vai ei?
Auto S60 2002 280tkm ja softalla ei ole vielä käyty.

Minäkin vähän ihmettelen, miksi kulutuksen pitäisi nousta. Itse en aikoinaan huomannut mitään ja kesäisin sekalaisessa ajossa tankatessa kulutus lähellä 5.5 ja talvella n. 6.2. Talvella ardicin käyttöä pakkasella päivittäin ja se näkyy tuossa kulutuksessa.

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #32 : 04.08.2013, 19:18:59 »
Onko moottorilämmöt nousseet normaalisti kovillakin pakkasilla?
Pitäsköhän se EGR sitte laittaa umpeen ja putsata kanavat ennen softalle menoa.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #33 : 04.08.2013, 20:12:36 »
Kovilla pakkasilla ainoastaan Ardicin avulla saa lämmöt normaaliksi.
Eikös EGR avaudu ainoastaan tyhjäkäynnillä, joten ei pitäisi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?

Omassani oli tulpattuna ja liikkeelle lähtö oli huomattavasti helpompaa.
Muutaman kerran teki, liikkeelle lähtiessäni jos oli liian pienet kierrokset niin sammui vaikka ehdin painaa kytkimen uudelleen pohjaan, tämä ongelma poistui tulppauksen myötä.

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #34 : 04.08.2013, 20:53:50 »
Kovilla pakkasilla ainoastaan Ardicin avulla saa lämmöt normaaliksi.
Jep, näin se on mullakin vaikka EGR on käytössä (oletettavasti ainakin, en ole tarkistanut). Paitsi jos vetää kärryä tai ajaa vähän sporttisemmalla ajotyylillä, niin lämmötkin jaksaa nousta.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #35 : 04.08.2013, 22:35:22 »

Eikös EGR avaudu ainoastaan tyhjäkäynnillä, joten ei pitäisi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?


Väärin, EGR on auki aina kunnes painetaan kaasu pohjaan! Eli on vaikutusta polttoaineen kulutukseen osakaasulla. Kulutus pienenee hieman kun EGR eliminoidaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #36 : 06.08.2013, 22:05:35 »
Tuosta lämpeemisestä vielä. ehkä sitä eroa ei huomaa niin hyvin jos on ardic automaattisella käynnistyksellä. Itsellä on erillinen lämmitin mikä käynnistyy vain omasta tahdosta ja sen kanssa kyllä huomaa hyvin tuon lämpeämisen pakkasilla. Duunimatkalla maantietä 20km kone ei saa termarilämmöstä kiinni enään -10c pakkasella jos EGR on tulpattu. Jos taas EGR pelissä normaalisti termarilämpö saavutetaan helposti ilman lisälämmitintä.

Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #37 : 06.08.2013, 22:50:24 »
Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.

Noin periaatteellisesti EGR:n kautta kulkee osa pakokaasuista ja ne jäähdytetään siinä EGR:n jäähdyttimessä, joka siis lämmittää moottoria. Tuo EGR:n virtaus vain lienee melko pieni kokonaisvirtaamaan nähden.

Nyt en sitten osaa ihan varmaksi sanoa, saako moottori enemmän ilmaa, kun EGR on tulpattuna. Jos systeemi on niin viisas että ilmaa päästetään ilmamassamittarin kautta vain haluttu määrä ahdinta säätämällä, savutukseen tai tehoon ei ole mitään vaikutusta. Arvelisin kuitenkin että kun pakokaasuja ei tule, moottori saa vedettyä enemmän ilmaa ja siis happea sisäänsä, pakoputkesta tulee enemmän pakokaasuja ulos ja happitaso olisi tällöin myös korkeampi. Tällöin savutuksen pitäisi myös entisestään pienentyä EGR ollessa pois pelistä. Suurempi happipitoisuus edesauttaa ja nopeuttaa palamista, mikä voi sitten olla moottorin toiminnalle joko eduksi tai haitaksi, sillä tehdasasetuksissa tietty on oletus, että siellä olisi niitä pakokaasuja ilmaa laimentamassa ja ruiskutusennakot sen mukaiset. Tehot ei varmaan suuresti muutu, sillä polttoainetta ei vissiin määräänsä enempää annetta. Ärhäkämpi palaminen lisää typen oksidien muodostumista moottorissa. Teoriassa voisi kuvitella käyvän myös vähän äänekkäämmin ja aavistuksen verran paremmalla hyötysuhteella.

Sen EGR:n jäähdyttimen kun putkittaisi niin että sen kautta menisi pakokaasut suoraan pakoputkeen tai jos tekisi pienen pakokaasu lämmönvaihtimen, jonka läpi pakokaasut menisivät kokonaan (esim. kaksoisvaipallista pakoputkea metrin pätkä) niin jo tulisi lämpöä koneeseen.

Nämä ovat vain pohdintoja tieteelliseltä kannalta, kun en tiedä kuinka moottori ohjaus todellisuudessa toimii. Periaatteellisesti pakokaasujen kierrätys ei dieselmoottorin toimintaa kyllä voi parantaa.

Eikös pakkasella voi keulaa hiukan peittää ;)

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #38 : 07.08.2013, 00:45:11 »
Niin, moottorinohjaus huomaa tuon egr:n tulppaamisen juuri sillä, että kun egr on auki niin imetyn ilman määrän pitäisi pienentyä. Jos se ei sitä tee niin tulee vikakoodi. Ruiskutus säätyy toki imetyn ilman mukaan jos maf on kunnossa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #39 : 09.08.2013, 15:14:59 »
mistä sen muuten helposti saisi selville onko tuonikäisen D5:n EGR tulpattu vai ei?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #40 : 09.08.2013, 15:20:18 »
mistä sen muuten helposti saisi selville onko tuonikäisen D5:n EGR tulpattu vai ei?

Ottamalla sen alumiinikäyrän pois ja katsomalla. Paitsi jos on pelkästään ohjelmalla poistettu niin sitten ei varmaan mitenkään..?
Mulla on poistettu softalla ja varmistettu mekaanisesti peltilätkällä.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #41 : 09.08.2013, 20:00:04 »
Mulla on 2005:sta poistettu egr peltilätkällä ja varmistus siitä peltilätkästä lukee kokoajan mittaristossa :D  (Herjaa liikaa päästöjä :) )

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #42 : 09.08.2013, 23:08:15 »
Mulla on 2005:sta poistettu egr peltilätkällä ja varmistus siitä peltilätkästä lukee kokoajan mittaristossa :D  (Herjaa liikaa päästöjä :) )
Sori OT, mitä Teillä maksaa vikakoodin luku, ja käykö odottaessa, ilman ajanvarausta. ps. vaikka yv:nä, jos ei tänne voi vastata, moi
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 23:16:32 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #43 : 10.08.2013, 06:05:52 »
Tuosta lämpeemisestä vielä. ehkä sitä eroa ei huomaa niin hyvin jos on ardic automaattisella käynnistyksellä. Itsellä on erillinen lämmitin mikä käynnistyy vain omasta tahdosta ja sen kanssa kyllä huomaa hyvin tuon lämpeämisen pakkasilla. Duunimatkalla maantietä 20km kone ei saa termarilämmöstä kiinni enään -10c pakkasella jos EGR on tulpattu. Jos taas EGR pelissä normaalisti termarilämpö saavutetaan helposti ilman lisälämmitintä.

Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.

Minulla oli aikanaan automaattikäynnnistys, eikä Ardic ollut tulpattu, eikä ollut lastua jne. siis ihan vakio. Ardic meni kerran talvella vikatilaan eikä lämmöt noussut kuin 1/4 kun pakkasta oli reilut -20C. Olisin sitä mieltä, että kone pysyy pidempään kunnossa kun EGR on tulpattuna ja Ardic ei tarvitse rassausta kun ottaa automaattikäynnistyksen pois. Normaalisti lämmitän koneen etukäteen Ardicilla ja ajastimella jos on pakkasta -10 C tai enemmän. Polttoaineen kulutus on paljon vähäisempää jos koneen saa nopeasti lämpöiseksi eli lämmitän koneen Ardicilla aina pakkasella. Kun kone on lämmin, lämmöt pysyy ilman Ardic jos pakkasta on max -15- 18 C. Sitä kylmemmässä lämmöt ei pysy puolessa väliä mittaria. Kun Ardic oli vielä automaatilla, se kävi koko ajan kun pakkasta oli yli -20C.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2013, 06:09:54 kirjoittanut Jorma »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
« Vastaus #44 : 10.08.2013, 08:46:52 »
Kun Ardic oli vielä automaatilla, se kävi koko ajan kun pakkasta oli yli -20C.

Mistä tuo näki että kävi ? Itse kokeilin viime talvena laittaa puhalluksen täysille ja kuinka ollakaan noin neulanpaksuuden lämpömittari tuli alaspäin. En tiedä kävikö lämmitin silloin vai ei mutta sitten  normaalipuhallusmäärällä lämpö nousi takaisin parissa minuutissa. Keula oli auki enkä edes muista varmasti paljonko pakkasta oli mutta muistelisin että jotain kymmenkunta asetetta. Aika tehokas tuo Vollen lämpäri kuitenkin on ja kovallakaan pakkasella sitä ei tarvitse lähellekään täysillä pitää.

 

KL-varaosat  Race.fi