Auto menee Lohjalle ihmeteltäväksi parin viikon päästä. Samalla vaihdetaan rahisevat VVT-rattaat (650 euroa, kiitos). Ongelmaa selvittelin tänään hieman enemmän ja nämä ovat tarkemmat oireeet: kun lähtee esimerkiksi motarille kiihdyttämään "vedättämällä", auto tuppaa "nypyttämään" kiihdytettäessä. Ei kuitenkaan jos antaa kunnolla kenkää ja antaa kierrosten nousta reilusti. Sama kun lähtee rekkaa ohittamaan siten, että paina kick-downiin saakka kaasupoljinta, vaan vedättää.
Kaupunkiajossa vaihteet toimivat kuin unelma muuten paitsi paikallaan ollessa auto nytkähtää pari kertaa (vaikka neutral control pitäisi olla pois päältä), mutta yli 80 km/h nopeuksissa mielestäni myös "manuaaliasennon" 4-5 vaihteilla tuota "nypyttämistä" tapahtuu etenkin silloin kun turbiinin lukko pitäisi avautua. Laatikosta ei siis pauketta, mutta tuntuu kuin ajaisi mukulakivillä (auto tärisee). Mielestäni suuremmalla kuormalla ongelmaa on enemmän, mutta tänään oli yhdellä testikerralla myös sellainen ilmiö, että kun painoin kokeeksi Winter-asennon päälle, niin en saanut vikaa päälle millään. Tuon jälkeen myös normaali drive-asento toimi normaalisti.
Alunperin ongelmat alkoivat Volvon omassa huollossa jossa vaihdettiin laatikkoöljyt ja päivitettiin Service 2.0 mukaisesti softat. Luulin ensin, että kyse olisi vääristä öljyistä, koska öljynvaihtohinta oli poikkeavan halpa (yleensä ollut yli 300 euroa), mutta ilmeisesti öljyt ovat oikeat ja määrä oikea. Puhdasta öljy ainakin on.
Volvon teknikkojen mielestä rahiseva VVT ei voi olla tällainen ongelma. Sitten tuli mieleen kyllä sekin, että eräässä huollossa laittoivat rikkinäset sytytystylpat jolloin moottori pätki oikein kunnolla. Ehkä tässä voisi ollakin kyseessä jokin ihmeellinen sytytyspuolen ongelma, eikä vaihdelaatikko-ongelma? Mutta miksi vikakoodeja ei ole? Luulisi sylinterin pätkimisistä jäävän jotain vikamuistiinkin.