Elekma  Autoracing

Ihmettelyä ja kysymyksiä kaasareista.. (b230k)

• 6 Vastauksia
  • 5575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa outonaapuri

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Alkuun tiivistys adhd-kansanosalle: Missä vehkeissä on ollut pierburg 2b7 kaasareita?

Eli jotta tuota, isännälle olen tässä kovasti koettanut kaasaria metsästää -88 740:seen, kuulemma koneena b230k. Sen verran ukon jorinoista (välimatkaa meillä n. 600km eli ihan ukon puheitten varassa olen :) ) selvyyttä sain että ompi kuulemma pierburg 2b7 hakusessa.

Noitahan ei sitten tietenkään löydä enää kivienkään alta. Noh, otimpa tästä sitten kuningasidean jotta ruottistahan sellainen hankitaan. Ainoaksi ongelmaksi muodostuu tässä vaiheessa sellainen puoli, ettei sieltä ihan tähän hätään juuri tuosta koneesta revittyä näyttäisi löytyvän. Koneella b230a sitten olisi pilvin pimein. Onko noissa nyt eri kamppeet vai miten?

Jotain villiä huhua aakkosbaarin kahvilinjastolta kuulin että joissain ukkelinaikaisissa mersuissa tai audeissa noita samoja kaasareita olisi joskus ollut, pitääköhän tämä miten paikkansa? Samoilla roiskeilla puhuttiin myös joidenkin muunnoksia weberiin tehneen.

Itse ongelmanahan kuulemma on sitten tälläinen: Auto oli hyytyillyt ja ryskytellyt paikallaan ollessaan ja automaatti D-asennossa. Tätä olivat sitten ukot kovasti pähkäilleet paikallisessa aakkosbaarissa ja hieman huoltamonkin puolella ja keksineet tutkia ja availla kaasaria vähän tarkemminkin. Ilmeisesti jotain muoviroippeita sieltä oli vaurioituneessa kunnossa ollut ja imu ei toiminut oikein. Myös kaasari osittain hirvittävässä karstassa. Nyt imu tapettunna ja kaasari putsattuna normilämpösenä toimii kuin unelma.

Tästä sitten ruvettiin suunnittelemaan joko uutta kaasaria tai entisen korjuuta. Myöskään "käsi-imu" viritys ei ole mahdoton ajatus. Mikäli joku on näitä enemmän ropannut ja mahdollisesti jopa käsi-imua värkännyt niin ohjeita ja neuvoja otetaan vastaan..

ps, mikäli tätä tuolla "vanhalla volovo foorumilla" on käsitelty, niin linkata saa. En voinut siellä hakua käyttää kun ei ole tunnuksia.. Ja ei voi rekisteröityä..

Poissa skebazu

• Grand Luxe Touring
Vs: Ihmettelyä ja kysymyksiä kaasareista.. (b230k)
« Vastaus #1 : 18.03.2011, 08:07:38 »
varmistakaa vielä että onko b230A vai b230K -itse en tiedä noitten eroa..

mutta mulla poistui juuri liikennekäytöstä talliin projektiksi b230A suoraan ajosta, josta voisin tuon Pierburgin myydä 50e hintaan ?
jos kiinnostaa otta yhteyttä vaikka yv.

Poissa Fileman

• Grand Luxe Touring
  • högbacken garage
« Vastaus #2 : 18.03.2011, 09:15:20 »
varmistakaa vielä että onko b230A vai b230K -itse en tiedä noitten eroa..

mutta mulla poistui juuri liikennekäytöstä talliin projektiksi b230A suoraan ajosta, josta voisin tuon Pierburgin myydä 50e hintaan ?
jos kiinnostaa otta yhteyttä vaikka yv.

[img width=640 height=480]http://skebazu.1g.fi/kuvat/Volvo%20740%20B230%20960facelift/20110219_011.jpg/_medium.jpg[/img

Toistamiseen http://www.volvo-club.net/Tunnista%20740.htm.  Eikun tunniste kilpeä tiirailemaan :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa pikatraktori

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 18.03.2011, 09:16:52 »
Tuota Pierburg 2B7 kaasutinta on tiettävästi ollut vain Volvo B230K moottorissa. Jos jostain löydät 2B5 kaasutinta, sen runko on täysin sama, vain joissakin suuttimissa on eroja. Tuota oli mm Audeissa. Vaikein homma on oppia tuon 2B7 kaasuttimen "kokonaissisältö ja säätäminen". Siinä on oheisosia ja alipainenelaitteita "yli oman tarpeen" eikä kaikkia pysty edes tunnistamaan mikä osa on kyseessä. Tuossa B230A -moottorissa on muuttuvakurkkuinen kaasutin ja mm imusarja on erilainen. Itse myin pari 2B5 kaasutita pari - kolme vuotta sitten jollekin Landialaiselle. Lisätietoa saattaa olla www.ruddies-berlin.de sivustoilla, jos ovat vielä toiminnassa.

Toinen vaihtoehto on käyttää korvauskaasutinta, mutta hinta voi muodostaa esteen. Vanhan auton korjaushan ei saa maksaa mitään ja osa täytyisi olla ns "bolt-on"  :). Olen itse asentanut Mitsun 2600 kuutioiseen moottoriin Weber 38 38 DGAS-kaasuttimen, jossa askartelua oli ihan riittävästi ::). Tähän moottoriin sopinee Weber 32 36 DGV kaasutin. Tarkempia tietoja on www.freetechnis.fi sivuilla. Kustannukset menevät 300 eurosta selvästi ylöspäin ;). Linkeissä saatta olla kirjoitusvirheitä :(.

Poissa outonaapuri

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 18.03.2011, 13:47:13 »
Noo ei sen osan tarvitse ihan ilmainen tai bolt-on olla, ohan tuossa puolittain harrastettsta kyse ;)

Kovasti ukolta koneen numeroita tivasin ja varmistui tuo b230k olevan. Itse en pääse varmistamaan välimatkan takia.

Onkohan noissa 2b5 ja 2b7 kaasareissa jotain eroa imun vivustossa? Periaatteessa sen uusimalla saisi täydellisen vehkeen. Ajokunnossa tuo kuulemma on nytkin, jonkun aikaa vaan tarvii aina kaasutella ennen pihasta lähtöä. Käyntiin yskii vielä hyvin. Ja kuulemma lämmittyään "kehrää paree kuin ikuna". Päästöt vaan ukkoa huolettaa, käypi maanantaina katastusta varten mittailemassa.. Jos ne siellä huoltamolla ukot saisi keskenään "soputuloksia"  ::)

Ja onko nuo b230a:t sitten ollut tuolla 2b5 kaasarilla :)

Hirveesti kymysyksiä mulla, koettakaa kestää  :idiot2:

Poissa pikatraktori

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 18.03.2011, 15:43:52 »
Eipä ole ollenkaan sama asia. 2B5 on päältäpäin ihan sama kaasutin kuin 2B7. Ainoastaan joissakin suuttimissa on eroja eli niissäkin vain siinä numerossa. Vanhemmissa B230K malleissa oli juuri tuota 2B5 kaasutinta ja muuttui myöhemmissä malleissa 2B7 malliksi. Niisä alipainelaitteissa on sitten suurempia eroja. Eli on kaksikurkkuinen vaiheittain aukeava pystykaasutin. Taas B230A mallissa on tuo mm mopedeissa tavattava kaasutintyppi, jossa kaasuttimen kurkussa oleva luisti säätelee tässä tapauksessa alipaineella kurkun kokoa. Samalla luistissa oleva loivan kartion muotoinen neula säätelee sitä polttoaineen tuloa. Näistä käytetään joskus lempinimeä "juuttuvakurkkuinen kaasutin" ;D. Tunnettuja merkkejä ovat esim SU ja Stromberg.

Lisäksi on hyvä tietää, että K-moottoreissa on nk Heron palotilat männissä. A-moottoreissa on kaiketi Volvon vakiotyyppi kannessa.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2011, 15:46:56 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa outonaapuri

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 13.06.2015, 16:42:31 »
Jaaha, nostellaampa vanhaa. Aikoinaan tosiaan pierburg saatiin vielä toimimaan, mutta nyt se alkais olla sitten sitä vailla että weberiä tilalle. Bongasin ihan kohtuu hintaan tälläsen setin maailmalta http://www.webcon.co.uk/shopexd.asp?id=841 mutta tuolta eivät osanneet sanoa meneekö tuo suoraan 2b7:kan tilalle. Eli onko noissa ollut muuten eroa koneissa eri kaasareiden välillä josta olisi asennuksessa haittaa sitten?

Tosiaan kaasareista en yhtään mitään tajua, kertaalleen tosin olen tuon 2b7:kan purkanut ja kasannut mutta muuten on ruiskuvehkeet tutumpia. Sillä ei ole väliä jos jotain pientä joutuu tuon kanssa askartelemaan paskartelemaan kuhan passais imusarjaan tuo setti tuolla adapteri-levyllä kiinni ja rokkais muuten.

Tuota weberiäkin ilmeisesti säädetään suuttimia vaihtelemalla (poislukien tyhjäkäynti) vai olenko jotain ymmärtänyt väärin?

Onkos kokemusta kellään tuosta setistä tai muuten neuvoa tollolle?

Kulkukoira  Proturbo