Joko on tyhjäkäyntiongelma ratkennut? Mulla on nimittäin vähän samanlaista vikaa omassa kulkineessa, mutta vikakoodeja se ei anna.
Auto on sis -95 940 B230FK automaatilla, ajettu 350tkm ja huollettu tunnollisesti. Tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltaa ja kone ravistaa juuri ketjun aloittajan kuvaamalla tavalla. Ongelma tuntuu alkavan vasta koneen lämmettyä hieman, ja vaihteenvalitsimen asennolla ei ole mitään vaikutusta. Tämän lisäksi moottorijarrutuksessa kierrokset humppaa joskus noin 1200-1500 välillä. Tätä ilmenee lähinnä 60km/h ja sitä kovemmissa vauhdeissa.
Pisteenä i:n päälle auto ei oikein tahtonut eilen lähteä käyntiin. Piti kolme kertaa yrittää pitkään, ennen kuin lähti kone tulille. Tätä ennen on aina lähtenyt käyntiin ekalla, ja tänään auto taas starttasi ihan normaalisti.
Olen seuraavat osat vaihtanut:
- tulpat
- ilmansuodattimen
- imusarjan tiivisteen
- kaasuläppäkotelon tiivisteen
- kaikki 4mm alipaineletkut ja kiristimet
- akun
- laturin liukurenkaat ja jännitteensäätimen
puhdistanut kliinisen puhtaaksi:
- kaasuläppäkotelon ja mikrokytkimen liittimet
- tyhjäkäyntiventtiilin ja sen liittimet
- IMM:n langan ja liittimet
- kaikki löytämät maajohdot ja akun navat
- käyttänyt pullollisen suutintenpuhdistusainetta
tarkistanut/mitannut:
- käy kaikilla sylintereillä
- irroittanut IMM:n liittimen koneen käydessä, jolloin kone sammui
- kaikki isot alipaineletkut/putket ja niiden kiristimet
- imuvuodot starttispraylla ja tukkimalla jarrutehostimen ym. alipaineletkut
- huohotin ei ole tukossa
- kaasuläppä tukevasti kiinni akselissa ja mikrokytkin naksahtaa silloin, kun pitääkin
- tulpan ja puolan johdot ovat Volvon originaalit, ulkoisesti ehjät ja resistanssi normaali kaikissa johdoissa
- jakajan kansi ja pyörijä Boschin originaalit, ehjät ja puhtaat
Puolan resistansseja mitatessani sain ensiökäämin arvoksi kahdella eri halpismittarilla 0,9 ohmia ja vähän hienommalla Fluken mittarilla 1,1 ohmia. Ohjearvo on 0,6-0,8 ohmia. Kertooko tuo jotain vai onko ihan merkityksetön seikka? Toisiokäämin arvoksi sain 7,10 kilo-ohmia, mikä on ohjearvon mukainen.