Samppasport  Futurez

940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232

  • 30 Vastauksia
  • 19291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« : 18.03.2011, 20:41:47 »
Kertokaapa onko jotain vialla kun volvo 940 b200f kokoonpanon tyhjäkäynti vaeltaa hieman. Autolla ajettu 328tkm.

Kierrosmittarin viisarista katsottuna vaeltamista ei ole kuin max viisarin leveys. Tämä ei ole ongelma vaan tyhjäkäynnillä tuntuva nykäys tai tärähdys. Ensimmäinen volvo itselläni, niin paha sanoa onko normaalia vai ei. Tuntuu vähän samalta kuin välillä jäisi pytty syttymättä.

Olen vaihtanut tulpat, ilmansuodattimen ja sytkäkiven. Ilmamassamittarin putsasin ja sanoin tyhjäkäyntimoottorin. Pari haperoa letkuakin vaihdoin. Jossain saattaa olla vielä vuoto tai joku muu vika.

Heittäkää jotain ehdotuksia mistä lähtisin "vikaa" etsimään vai unohdanko koko jutun ja kovaa ajoa? Aikaisemmin oli sellainen vika että saattoi tyhjäkäynniltä sammua. Mittaristossa on myös joku kosketusvika kun varoitusvalot eivät joka startissa pala.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011, 21:40:09 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 940 tyhjäkäynti.
« Vastaus #1 : 18.03.2011, 20:48:20 »
Veikkaan virtalukonpohjassa vikaa jos kerran aina ei syty valot.
Kokeile avainta renkkaamalla saatko valot syttymään.
Jos ei vaikuta niin sitten se vika on mittaristossa.

Onko tulpan johdot kunnossa, liittyen tuohon pätkimiseen ?

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.
« Vastaus #2 : 18.03.2011, 22:02:50 »
Tulpanjohdot on kuittien mukaan vaihdettu juuri. Puolan johtokin näyttää uudelta.

Varoitusvalot syttyvät kun ajovalojen nappia kääntää. Tuo palaneen polttimon valo palaa kokoajan. Välillä se sammuu ajossa. Silloin kun kääntää valot pois ja takaisin päälle niin auto nykäisee ja valo syttyy taas. Epäilen että tuossa on kyseessä joku maadoitusvika tjs. Huomenna analysoin lisää.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.
« Vastaus #3 : 19.03.2011, 11:31:44 »
Antaa vikakoodia 2-3-2 eli polttoaineen säätö, joutokäynti laiha/rikas. Mistäs tällaista vikaa lähtisi etsimään? Lambdan voisi kuvitella toimivan kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 940 tyhjäkäynti.
« Vastaus #4 : 19.03.2011, 12:21:50 »
Antaa vikakoodia 2-3-2 eli polttoaineen säätö, joutokäynti laiha/rikas. Mistäs tällaista vikaa lähtisi etsimään? Lambdan voisi kuvitella toimivan kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä.

Rikkinäisen lambdan takia se joutuu säätelemään liikaakin, mittaappa konehuoneesta lambdan liittimestä mitä jännitettä ajossa näkyy.
Se ei saa jäädä "makaamaan" mihinkään jännitteeseen vaan sen kuuluu seilata välillä +0,3-0,7VDC ja moottorijarrutuksessa on jossain 0,2VDC ja täyskaasukiihdytyksessä 0,8VDC.
Taitaa olla bensakulutuskin normalia suurempi?

----------------
edit.
Jaa niin siis tyhjäkäynnillä, kierroksilla sit pelaisi normaalisti?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.
« Vastaus #5 : 19.03.2011, 12:45:08 »
Kierroksilla pelaa ihan normaalisti. Bensaa menee joku 10l/100km sekalaisessa ajossa. Matkassa oli jotain 9l luokkaa. Kuulostaa omaan korvaan suht normaalilta.

Ajossa ei pätki mitenkään. Vedoista en osaa sanoa muuta kuin 81kW corolla tuntuu ripeämmältä, mutta on painossa ja koossakin toki eroa.

Voi olla että tuo vikakoodi jäi muistiin kun putsasin sytkäkiven liittimen. Jäi huono kontakti ja käynnistyksessä syttyi lambdan valo ja tyhjäkäynti nousi -->2000rpm. Liitin kiinni ja lambdan valo sammui ja tyhjäkäynti normalisoitui.

Nyt aamulla luin vikakoodit jolloin antoi tuon 232 koodin. Nollasin ne samalla. Pitää katsoa uusiiko. Ainut vika on nyt tuo tyhjäkäynnillä "pätkiminen"

Edit: kävin kolvilla mittariston tinaukset läpi.


Edit2: Ajelin 6km ja katsoin vikakoodit. Taas oli ilmestynyt koodi 232.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011, 13:50:37 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #6 : 20.03.2011, 15:41:07 »
Taisin ratkaista ongelman. Polttimot ovat eriparia joten niiden vaihdolla varmaan palaneen polttimon varoitusvalo sammuu.

Tuo tyhjäkäynnin rykiminen varmaan paranee virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdolla. Putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän. Olivat aivan älyttömässä karstassa. Kävin heittämässä saman 6km lenkin eikä vikakoodia enää tullut. Tyhjäkäyntikin parani.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #7 : 20.03.2011, 17:50:08 »
En kyllä tajua millä tuon polttimorikon valon saa sammumaan. Mitä kaikkia valoja tuo tarkkailee? Kohta kyllästyn ja otan varoitusvalon polttimon irti.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #8 : 20.03.2011, 18:56:41 »
Kannattaa tarkistella kaikki takavalopolttimot ja pyöritellä niitä vähän kannoissaan. Oma 740 sedan on ainakin todella tarkka polttimoiden oikeasta asennosta  ;D sain valon sammumaan kun oli virta ja valot päällä ja pyörittelin jokaista polttimoa vuoroperään kunnes valo sammui  :buck2:

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #9 : 20.03.2011, 19:15:36 »
Juu pitää pyöritellä vielä läpi. Pitää irroitella polttimoita pareittain ja katsella milloin valo sammuu. Vaihdoin tänään kaikki valot samanlaisiin. Edellinen omistaja on ilmeisesti rikkonut joskus toisen takavalon. Toisessa takavalossa menee johdot sellaisiin metalliliuskoihin. Toisessa johdot menee suoraan polttimon kantoihin koska nämä liuskat puuttuvat. Tiedä sitten tuleeko tästä jotain jännite-eroa.

Tietääkö joku minkälaista elektroniikkaa tuohon palaneen polttimon tarkkailuun liittyy? Tiedän että tuossa vertailaan polttimoille menevää jännite-eroa tjs. Onko tuossa jotain poksia tjs. joka voisi mennä rikki?
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #10 : 20.03.2011, 19:22:48 »
Onhan siellä se valovikavahti-rele joka voi itsekin mennä rikki.


Tuo pyöreä oranssi, voi olla väriltään myös valkoinen tai vihreä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #11 : 21.03.2011, 11:37:06 »
Valovikavahdin kunnon voi testata, muistat ensin polkaista kerran jarrua koneen käydessä ja nypit kaikki polttimot irti, tällöin sen kuuluu sammua. Jos ei, on joko itse valovikavahti rikki tai jossakin johtosarjassa vuoto maihin...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tiedemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #12 : 21.03.2011, 16:26:09 »
Joko on tyhjäkäyntiongelma ratkennut? Mulla on nimittäin vähän samanlaista vikaa omassa kulkineessa, mutta vikakoodeja se ei anna.

Auto on sis -95 940 B230FK automaatilla, ajettu 350tkm ja huollettu tunnollisesti. Tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltaa ja kone ravistaa juuri ketjun aloittajan kuvaamalla tavalla. Ongelma tuntuu alkavan vasta koneen lämmettyä hieman, ja vaihteenvalitsimen asennolla ei ole mitään vaikutusta. Tämän lisäksi moottorijarrutuksessa kierrokset humppaa joskus noin 1200-1500 välillä. Tätä ilmenee lähinnä 60km/h ja sitä kovemmissa vauhdeissa.

Pisteenä i:n päälle auto ei oikein tahtonut eilen lähteä käyntiin. Piti kolme kertaa yrittää pitkään, ennen kuin lähti kone tulille. Tätä ennen on aina lähtenyt käyntiin ekalla, ja tänään auto taas starttasi ihan normaalisti.

Olen seuraavat osat vaihtanut:
- tulpat
- ilmansuodattimen
- imusarjan tiivisteen
- kaasuläppäkotelon tiivisteen
- kaikki 4mm alipaineletkut ja kiristimet
- akun
- laturin liukurenkaat ja jännitteensäätimen

puhdistanut kliinisen puhtaaksi:
- kaasuläppäkotelon ja mikrokytkimen liittimet
- tyhjäkäyntiventtiilin ja sen liittimet
- IMM:n langan ja liittimet
- kaikki löytämät maajohdot ja akun navat
- käyttänyt pullollisen suutintenpuhdistusainetta

tarkistanut/mitannut:
- käy kaikilla sylintereillä
- irroittanut IMM:n liittimen koneen käydessä, jolloin kone sammui
- kaikki isot alipaineletkut/putket ja niiden kiristimet
- imuvuodot starttispraylla ja tukkimalla jarrutehostimen ym. alipaineletkut
- huohotin ei ole tukossa
- kaasuläppä tukevasti kiinni akselissa ja mikrokytkin naksahtaa silloin, kun pitääkin
- tulpan ja puolan johdot ovat Volvon originaalit, ulkoisesti ehjät ja resistanssi normaali kaikissa johdoissa
- jakajan kansi ja pyörijä Boschin originaalit, ehjät ja puhtaat

Puolan resistansseja mitatessani sain ensiökäämin arvoksi kahdella eri halpismittarilla 0,9 ohmia ja vähän hienommalla Fluken mittarilla 1,1 ohmia. Ohjearvo on 0,6-0,8 ohmia. Kertooko tuo jotain vai onko ihan merkityksetön seikka? Toisiokäämin arvoksi sain 7,10 kilo-ohmia, mikä on ohjearvon mukainen.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 16:27:47 kirjoittanut Tiedemies »

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #13 : 21.03.2011, 21:57:32 »
Ei ole vielä tullut tuohon vikaan oikein varmaan selkoa. Vikakoodia ei ole nyt puskenut mutta tyhjäkäynnillä välillä "pätkii". Täysin kylmällä koneella minullakin käy normaalisti. Itsekkin mietin puolaa. Välillä mulla tippuu kierrosmittari n. 500 kierroksen kohdalle tyhjäkäynnillä vaikka kierrokset eivät putoa. 

Samat palikat putsattu kuin sinullakin ja letkut käyty läpi. Unohdin mainita että mulla on laturikin uusi. Yritin itsekkin mitata puolaa mutta oma halpismittari antaa tuloksia laidasta laitaan.

Ajattelin viikonloppuna pistää suutintenpuhdistusaineen ja vaihdan uuden virranjakajan kannen ja pyörijän. Itselläni on muuten manuaalivaihteinen volvo.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 tyhjäkäynti.-->vikakoodi 232
« Vastaus #14 : 21.03.2011, 22:02:31 »
Kierrosmittarin putoilu on normaalia, laatutyötä oleva mittari näet.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron