Elekma  Autoracing

Volvo nukkuu, Webasto ei käynnisty kauko-ohjaimesta, muyta herätyksen jälkeen

  • 16 Vastauksia
  • 11111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Volvo XC70 vm 2010, jossa vakiona Webasto kellolla (käynnistyy viiksestä)
Asennettiin Volvon oma Webaston kaukokäynnistyssarja ja sarja ohjelmoitiin merkkiliikkeessä. Asentaja ei kuitenkaan saanut webastoa käyntiin ja asia jäi vaiheeseen.
Sattumalta huomasin, että:
- Yön jälkeen webasto ei todellakaan käynnisty (koska minun volvoni on "syvässä unessa" :)).
- Kun herätätän ensin autoni esimerkiksi avaamalla ovien lukot, tai jos auto on ollut auki - avaamalla jonkun oven niin sen jälkeen webasto käynnistyy aina ja varmasti kaukosäätimestä.
- Kaukosäädin toimii myös uudestaan esim kahden tunnin päästä, mutta seuraavana aamuna eli jonkun, riittävän, ajan jälkeen ? Kaukokäynnistin ei käynnistä webastoa ennen kuin auton järjestelmät herätetään
Olen kokeillut toiminnan myös toisella webaston kauko-ohjaimella ja kauko-ohjauksen ohjausyksiköllä ja toiminta on täsmälleen sama, siis laite tai kytkentäviasta ei varmaankaan voi olla kyse.
- Kerroin havaintoni merkkiliikkeen töiden vastaanottajalle, joka katsoi minua kuin vähä-älyistä ja kehoitti laittamaan antennin varmasti näkyvälle paikalle... ja ... ja...
Onko kenellekkään tuttua, joku muisti tyhjenee tai joku "hereilläpitävä" vastus puuttu jostakin, vai jäikö ruksi ohjelmoinnista....

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kumma juttu...
Ehkä kaukokäynnistimen ohjausyksikön virran saannissa voisi olla ongelma? Senhän pitäisi saada jatkuvasti virtaa.. samoin webaston.

Toimiiko webasto ajastimella normaalisti? Josko vika ei olekkaan kauko-ohjauksessa.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Webaston kauko-ohjauksen ohjausyksikkö on kiinnitetty volvon omilla kaapeleilla eli jatkuva virta pitäisi tulla ja kolmantena on sitten dataväylän piuha. Lämmitin toimii kuin junan vessa käytettäessä ajastin kellolla tai suorakäynnistyksellä auton viiksestä. Ja kuten sanoin kokeiltu on kahdella kauko-ohjaimen ohjausyksiköllä.
Juttelin yksityisen webastoasentajan kanssa ja hänelle oli tuttua, että auto "uinuu" oli törmännyt tähän Mersun kanssa mikä ei ottanut sisäpuhallinta päälle yön uinuttuaan, muuten toimi aina,mutta ei osannut sanoa mitä uinuminen vaatisi korjaamiseksi.
Viime yönä jätin kännykän laturiin peräkontin jatkuvan virran tupakansytyttimeen ja mielestäni webasto käynnistyi aamulla suoraan eli autollani oli juttukaveri yön aikana niin ei ennättänyt nukkua (tämän koetan ensi yönä uudestaan).
Olen kokeillut kaukosäätimen Info-painikkeen painamista ja se ei riitä herättämään autoa, vaan oven avaus tai lukkojen käyttö herättää (silloinhan myös mittaristo herää) Tämä on mielenkiintoista, jos tämä on näin harvinaista.
Kokeilen ens yönä kännykkää peräkontin virranotossa ja seuraavaksi, että jätän tyhjän kännykkälaturin peräkontin pistokkeeseen niin onkohan se yksin riittävä juttuseuran autoni dataverkolle... hauskaa

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Siitä w-bus kaapelista, eli keltainen johto, joka menee webastolle, voisi tietenkin mitata skoopilla, että kulkeeko sielä mitään silloin, kun kaukosta painaa, mutta se ei toimi.
Ohjausyksiköt menee unitilaan minuutissa parissa siitä, kun ovet pistää lukkoon

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
- Jätin viimeyöksi kännykän auton peräkontin jatkuvan virran tupakansytytinpistokkeeseen ja näinhän siinä kävi, että koska Volvollani oli juttukaveri yön ajan oli auto virkeänä ja Webasto lähti käyntiin normaalisti. Minun päätelmä on, että kun sähköverkossa on joku toiminta auto ei tee totaalista itsensä sammuttamista.
- Olen haarukoinut myös "Auton pimenemisaikaa" ja kahden tunnin päästä edellisestä Webaston käytöstä (auton seisottua paikallaan) Webasto käynnistyy normaalisti, mutta auton seisottua kuusi tuntia Webasto ei käynnisty eli tällä aikavälillä auto tekee totaalisen "kuoleman".
- Itse päättelisin, että tämä ominaisuus riippuu nyt nimenomaan autosta ei Webastosta tai sen kaukokäytöstä, koska sähköverkkoon lataukseen kytketty kännykkä estää auton "totaalisen kuoleman ja Webasto käynnistyy ja sammuu vaikka useita kertoja peräkkäin, sitten kun auto on hereillä ja näin homma toimii kahdella eri kaukokäyttöyksiköllä"
Siis, onko Vida-ohjelmoinnissa mahdollisuus olla joku toiminta jossa tämä auton ehkä sähkön säästö-ominaisuus huomioidaan/poistetaan ?
Näyttää siltä, että minä saan homman toimimaan kytkemällä auton sähköihin esim digitaalikellon jolloin autolla on yöajan tekemistä (minun pitää vain löytää mahdollisimman pieni virrankuluttaja), mutta olenhan minä aika hämmästynyt jos minun alle satatuhatta ajettu suomivolvoni on ainoa näin toimiva auto?.
Huomen aamuna mittaan katkaiseeko auto Webastokaapeliin tulevan virran, itse epäilen, luulen, että data/ohjelmointi-kysymys tämä on.



Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ei oo mitään tuolaista ohjelmointia, webaston kyllä pitäisi auto herätellä, kun käynnistyskäsky käy, kun se kauko-ohjauksen softa on autoon asennettu.
Tuon kännykän latauksen vaikutus on vähän outo, mutta se mitä siitä tulee mieleen, on auton lepovirran mittauspiiri, mutta miksi tuo vaikuttaa.. en tiedä.
Voisit koittaa laittaa akkulaturin autoon yöksi, kytke + kaapeli siihen "klipareeseen" mikä sieltä tulee ja - auton runkoon, Jos tässä nyt vaan oli, niin + navassa pikku mokkula, johon tulee 1 johto, se mittaa auton virran kulkua ja voisi vaikuttaa jotenkin tuohon asiaan..  (laturia ei saa kytkeä tai virran ottoa ei saa ottaa suoraan navasta, jos tuo mokkula siellä on, vaan se täytyy tehdä ennen sitä napaa, muutten virran mittaus ei toimi)
Jos tuossa tuo virranmittauspiiri on, niin sen järjestelmän voisi nollata vidalla josko olisi vaikutusta.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Jostakin piiristähän tässä on oltava kyse.
Auton akkuun tulee edestä katsoen oikealta +kaapeli jossa ennen akkukenkää musta suorakaiteen muotoinen "mokkula" jossa teksti PPS(GF40-MD25K) tässä mustassa mokkulassa on kiinni harmaa sokeripalan näköinen "mokkula jossa sama teksti ja 5 E,
Samasta liitoksesta lähtee vasemmalle alas kohti moottoria ja rintapeltiä +kaapeli jossa samanlaiset mokkulat ainoa ero, että harmaassa on 8 E. Muita johtoja, kuin punaiset kaapelijohdot ei ole.
Tämän aamun kokeilu jossa takakontin jatkuvan virran tupakan sytyttimessä oli pelkkä nokialaisen laturikaapeli ei riittänyt autolle juttukaveriksi eikä Webasto käynnistynyt (jos laturissa puhelin kiinni niin käynnistyi) ja sitten kun avasi oven niin Webasto lähti käyntiin kaukosäätimestä jälleen, kuin 6 kertaa on aiemminkin tehnyt...
Huomen aamuna kytken laturin noiden molempien mokkuloiden (kaapeleiden) eteen niin katsotaan taas.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Myös akun napajännitteen voisi mitata kahdessa eri tapauksessa, eli silloin, kun on kännykän lataus käytössä ja sitten tilanteessa, jossa ei ole mitään kuormaa akulle.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Ettei homma menisi aivan yksinkertaiseksi hämmästyksekseni käynnistyi auton Webasto eilen illalla ja tänä aamuna normaalisti kaukosäätimestä (auto"levolla" yli 8 tuntia) . Ainoa tehty asia tähän liittyen oli eilen kun irrotin akun +kengän tutkiakseni akkukaapelissa olevia "mokkuloita". Auto oli ilman akkua useita (arvio n 10) minuuttia. Virrattomuus varmaan poistaa jännitteen jostakin, mutta jos tällä korjautui niin nöyräksi vetää nykyisen autotekniikan edessä. Mutta Kiitos Miksu tähän astisesta kannustuksesta ja jos vielä viitsit seurata niin huomen aamuna kokeilen seuraavan kerran ja jos nyt pelaa normaalisti esim seuraavan viikon aamut, laitan senkin tänne palstalle päättäkseni tämän keskustelun

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mielenkiinnolla näitä aina seuraan :I)

Ei taida olla tuossa akkuvahtia, koska siihen tulee yksi johto, ne mokkulat, mitä siitä bongasit, taitaa olla sulakkeita.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Eihän se näinkään mennyt. Jälleen aamulla Webasto ei käynnistynyt. Avasin lukot ja sitten käynnistyi. Miksi edellisenä aamuna käynnisyi niin jaaha, konepelti oli raollaan ja lukot auki, mutta eihän noilla pitäisi merkitystä olla. Taitaa olla aika luovuttaa ja tyytyä kelloajastukseen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Voi vitsi mitä höpöä mä kirjoitin, se akkuvahti on aina - kaapelissa..
Itseasiassa hieman ihmettelin, että miksi mä moistin toisinpäin tuon kohdalla, mutta se johtui siitä, että muistin + kaapelin näissä aina olevan taempana ja - etummaisena, mutta näissähän ne on juuri eri päin.

Akun valvonta-anturin tiedot voisi kyllä testerillä nollata, se voisi jotain vaikuttaa...

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Jokin poikkeama Volvo minulla nyt on ja syy varmasti löytyy
Mittasin vielä auton ollessa syvässä unessa Webastolle ja kauko-ohjaimen ohjainyksikköön tulevan virran ja vaikka Webasto ei käynnisty tulee jatkuva virta näihin kahteen johtoon eli kolmantena oleva data-kaapeli nyt on hiljainen ja saa "voimaa" vasta kun auton joku sähköinen toiminto tehdään. Jostakin syystä katse kääntyy Webaston ohjelmointiin/Webaston ohjausyksikön toimintaan
Itseasiassa jos tyytyy tilanteeseen niin ei sekää huono ole, koska auton herättää kaukosäätimen leaving/coming home nappula joka kytkee parkit se nimittäin toimii tosi kaukaa jonka jälkeen toimii myös Webaston käynnistys, konstit on monet :D
Ajatus on käydä vielä merkkiliikkeessä tutkituttamassa asia, mutta tuo menee nyt ainakin kuukauden päähän - Kerron kun tiedän ratkaisun
Keskustelun aloittaneena minä kiitän Miksu kommenteista ja päätän tämän pohdinnan tähän - vähän ratkaisemattomaan, mutta toivottavasti saan vielä lopullisen ratkaisunkin esille
Kiitos.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Mukavahan tätä oli seurata, jatkoa, kun jotain selviää. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Putte

  • Vieras
Yksi tarkastuksen paikka on tuon Telestartin kytkentä. Esimerkiksi Webastossa kytkettäessä Telestart, valitaan käytetäänkö analogista ohjausta vai W-Bus ohjausta. Ja jos auton lämmitintä ohjataan tuolla W-Bussilla ja autosa on useampi käyttölaite, niin kello ohjaa lämmitintä W-Bus väylällä ja muut lisäohjaimet liitetään analogisella ohjauksella tuohon kelloon.
Webastossa tuo väylän valinta tehdään asennettaessa liittämällä oikeat johtimet käyttölaitteen liittimeen. Nyt saattaa olla käynyt sellainen fiba, että tuo Telestarttisi on kytketty W-Bus väyläiseksi. Koska on käytetty Volvon omia komponentteja, niin sitä tuskin on kytketty väärään sähkönsyöttöön.
Ja aina on olemassa myös se vaihtoehto, että laite on viallinen.

 

Carcom Oy  Ateho