Elekma  Autoracing

apua: V70 D5 v02 kuskinpuolen vetoakseli irtosi sisemmästä nivelestä

  • 31 Vastauksia
  • 42151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa velsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Alapalloniveltä vaihtaessa ahtaassa autotallissa tapahtui sitten eilen onnettomuus ja vetäisin kuskinpuolen vetoakselin sisemmän nivelen irti. Eli vetoakseli ei tainnut lähteä vaihdelaatikosta, vaan ihan nivelestä. Suojakumista havaitsin, että liian pitkälle vedin ja vetoakseli irtosi sisemmästä nivelestä siten, että akseli ei ottanut kiinni enää.

Sain laitettua akselin kerran paikalleen koko etupyörän "asetelmaa" vääntelemällä, mutta en sitä sellaisena uskaltanut kootta ja lähteä ajamaan. Kai siellä sisemmässäkin "piituusjoustokohdassa" on jonkinlainen lukkosokka?

Mahtoikohan tuossa tee-se-itse mies nyt hajoittaa sisemmän akselin, vai riittääkö, että revin napamutterin irti, alapallonivelen irti, jarrussatulan irti, abs yms johdot ja kaapelit irti, koiranluun toisenpään irti ja koetan irroittaa vetoakselin pyöränpuolelta kokonaan pois.

Ja sitten käsin painamalla varmistaa, että akseli uppoaa sisempään niveleen, jonne se ei nyt tuntunut enää uppoavan.  (no, klo 01:30 ja työpäivä tänään, niin loppui sinni viimeyöltä korjata)

Eli kannattaako haaveilla kohtuu helposta korjauksesta vai todeta, että hinattava ammattihoitoon...

Jos tuohon nyt joutuu vetoakselia uusimaan tai korjaamolla käyttämään, niin halvemmaksi varmaan olisi tullut viedä korjaamolle vaihdettavaksi alapallonivel, joka nyt sinäänsä ei ole mikään iso homma ja ennenkin tullut tuohon tehtyä... Mutta vahinkoja aina joskus sattuu, kun voimalla pitää vääntää alatukivartta alas ja samanaikaisesti vääntää alapallonivelen pulttia paikoilleen. --> lipsahdus ja sorkkaraudalla saavutettavat voimat pelissä johtaa tällaiseen...

Niin ja nyt tiedän jälkikäteen, miten se alatukivarsi kannattaa rautakankea ja ruuvipuristinta/kettinkiä tjsp. apuna käyttäen vain kammeta/painaa alas, jonka jälkeen alapallonivelen pultti on huomattavasti helpompi asettaa paikalleen. Hyvähän nämä on näin jälkikäteen oppia.


« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 10:15:46 kirjoittanut velsku »

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Moi
Sieltä lienee kuulat pudonnut pois paikaltaan ota koko akseli pöydälle ja sisä suojakumi pois paikaltaan.Putsaa rasvat pois aseta kuulat takasin ja uudet rasvat sisään.Jossakin oli vallan ohjeetkin kyseiseen toimen piteeseen ainakin vanhalla foorumilla lieneekö tänne laitettu? ::)Akselihan irtoaa aikahelposti ulko päästä muuta kun keski ruuvi pois ja alapallo auki niin lähtee.Sisä päässä on sokka ainakin manuaalissa jollakin raudalla vääntöä nivelen ja laatikon välistä niin irtoaa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Sisänivelessä on rengas ja 6 kuulaa. Nyt ne kuulat ovat sen kumin pohjalla. Kasaus on ainakin pienellä harjoittelulla varsin helppoa. Toiset kiskaisevat sen sisäosankin irti ja kasaavat nivelen muualla. Hiukan haasteellisempaa on sen kasaaminen paikoillaan. Rengas ja kuulat täytyy kaikki pitää aivan nivelrungon reunalla, kun siihen työnnetään akseli suorassa. Paksu vaseliini auttaa kuulien pitämisessä. Jos nivel ei taitu, niin sisäosaa pitää laittaa yhden loven eri kohtaan. Vahingonilohymiö varmaan kuuluisi tähän.

Palloniveltä vaihdettaessa pitäisi se pultti akselin päästä avata ja irroittaa akseli pyörännavasta.

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Kerran homman tehneenä en kyllä suosittele edes yrittämään paikallaan kasausta, on sen verran sotkusta ja haastavaa  :-[

Joten ei muuta kun koko vetari irti ja kasaus pöydällä ja sitten varoen takaisin ettei käy sama uudelleen. Ja se napaan tuleva pultti sitten pitää uusia kun vetarin pään käyttää irti. On edukas ihan sinisen tiskilläkin. Itse ostin niitä nipun kerralla ihan tulevaisuutta ajatellen  :D

Poissa velsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kiitos nopeista vastauksista!
Alapallonivelpaketissa tuli tuo pultti ja aluslevy mukaan, onneksi. Ja nyt, kun kerroitte tiedän jopa syynkin...  :-\
Jostain nettiohjeista luin aikaisemmin (oliskohan vanhan forumin puolelta), että sitä ei tarvitse välttämättä irroittaa. Olispa kuitenkin pitänyt.

Hyvä, että toivoa on selvitä säikähdyksellä ja ylimääräisellä työllä.

Pitääkö tuonne kumin sisään käydä ostamassa jotain erikoisvaseliinia? Minkäänlaista vaseliinia ei mulla tallissa taida olla.

Osaako joku kertoa, minkäkokoiset/laiset kiinnikkeet käyn motonetista hakemassa sisäkumille samalla, kun haen tuota vaseliinia, entisethän taitaa olla "entiset" irroituksen jälkeen?

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Moi
Kyllähän se rasva on omanlaista kannattaa hakea tavallinen vaseliini ei toimi välttämättä kovin pitkään.
Alkuperäiset kiinikkeet ovat entiset irroituksen jälkeen. Minulla on itselläni semmoiset pihdit ja niihin vannetta jolla voi tehdä nuo kiinikkeet.Kysäseppä sieltä mistä haet rasvan niin samalla suojakumin kiinitys vehkeitä.
Kun haet rasvan pyydä semmoista mikä sopii vetoakselille ;)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 12:03:42 kirjoittanut kalkatin »

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Kannattaa melkeempä ostaa uusi vetonivelen suojakumi... tulee sitten mukana ne mössöt ja kiinnityshilppeet. Sitten on ainakin uusi kumi joka kestää taas pitkään ja se hintakaan ei mätänetissä paha ollut  ;)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Jos manuaalilaatikko, niin vetoakselia irroitettaessa vaihteistosta, tulee vaihteistosta öljyä, joten kippo alle.  (Tosin, jos toinen puoli on reilustikkin korkeammalla, kuin toinen, niin voi öljyn pinta olla siten, että ei sieltä juurikaan öljyä tule)

Poissa velsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Eilen illalla irroitin vetoakselin. Tänään kokoamaan...
Manuaalista kyse ja öljyä ei juuri lainkaan tullut... Hirveän paljoa ylempänä ei kyllä ollut kuskinpuoli, josta irrotin.
Mahtoikohan öljyt olla sitten valuneet jo pois  :-[

Alkoi sen verran pelottamaan, että pitääpä käydä ostamassa vaihteistoöljytkin samalla ja uusi stefa jos sellainen on.
Näytti siinä vaihelaatikon alaosassa olevan öljyä laatikon ulkopuolella, eli liekö stefa vuotanut.

Poissa velsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Linkitänpä tämän : http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=134.0
Jotenkin lohduttava oli eilen löytää tuollainen ketju, enää en tunne itseäni ainutlaatuisen hölmöksi. Muutkin ovat epäonnistuneet samalla tavalla...

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Moi
Eipä tuo ole kovin harvinaista että noin käy.
Laatikkoon menee muistaakseni 2.1litraa öljyä itse laitoin tasan 2 litraa koska pohjalle jää aina hieman kun vaihtaa koti konstein.

Poissa velsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kiitos kaikille avusta.
Nyt on autolla jo koeajot tehty.
Kuulien laittaminen paikoilleen oli tosiaankin ihan vaseliinista.  ;D
Itselläni onnistui siten parhaiten, että laitoin akselin päät vastakkain ja yhden kuulan yläpuolelle oikeaan kohtaan.
Pyöräytin akselia vähäsen ja raotin rautaa, jonka "aukkoihin" kuulat tulevat, sen verran että sain lisättyä taas yhden.
Pyöräytin taas seuraavan kuulan paikan ja raottamalla juuri sen verran, että yhden kuulan sain lisättyä jne.
Kunnes olin laittanut kaikki kuulat.

Kesti varmaan tunnin yrittää muillakeinoin ja heikoin tuloksin. Noin onnistui eka yrittämällä.

On se ihme nivel piti todeta, kun kuulat sai paikoilleen. Melkoinen insinöörityön taidonnäyte!
Toimii siis ihan nivelenä ja pituusjoustona sama värkki.

Vaikeaa oli myös vetoakselin stefan irroitus, voimaa piti oikeasti käyttää ja muutamaa keinoa kokeilla ennenkuin 19mm kiintoavaimen toisen "kidan" laitoin stefan sisälle, vastinkappale avaimen ja laatikon väliin, jonka jälkeen vasaralla hakkasin kiintoavaimea kampeamaan stefa irti. Sai muuten noinkin brutaalilla keinolla ihan hakata...
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 00:06:02 kirjoittanut velsku »

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Moi
Hienoa että homma onnistui ;D

Kiitos kaikille avusta.
Nyt on autolla jo koeajot tehty.
Kuulien laittaminen paikoilleen oli tosiaankin ihan vaseliinista.  ;D
Itselläni onnistui siten parhaiten, että laitoin akselin päät vastakkain ja yhden kuulan yläpuolelle oikeaan kohtaan.
Pyöräytin akselia vähäsen ja raotin rautaa, jonka "aukkoihin" kuulat tulevat, sen verran että sain lisättyä taas yhden.
Pyöräytin taas seuraavan kuulan paikan ja raottamalla juuri sen verran, että yhden kuulan sain lisättyä jne.
Kunnes olin laittanut kaikki kuulat.

Kesti varmaan tunnin yrittää muillakeinoin ja heikoin tuloksin. Noin onnistui eka yrittämällä.

On se ihme nivel piti todeta, kun kuulat sai paikoilleen. Melkoinen insinöörityön taidonnäyte!
Toimii siis ihan nivelenä ja pituusjoustona sama värkki.

Vaikeaa oli myös vetoakselin stefan irroitus, voimaa piti oikeasti käyttää ja muutamaa keinoa kokeilla ennenkuin 19mm kiintoavaimen toisen "kidan" laitoin stefan sisälle, vastinkappale avaimen ja laatikon väliin, jonka jälkeen vasaralla hakkasin kiintoavaimea kampeamaan stefa irti. Sai muuten noinkin brutaalilla keinolla ihan hakata...
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 20:01:24 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa postmanbat

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Tein saman virheen ja kuulat tippuivat sisänivelestä. Laitoin sen uudelleen kasaan purkamisen jälkeen, nivel muuttui ihan jäykäksi mitä ihmettä??

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Olisiko vaikka väärin kasassa?

 

Kulkukoira  Proturbo