tuota, eikö käsiteltävyyden kannalta olis parempi paikka taka-akselin etupuolella? kun kilpavehkeissä tavotellaan painopisteen siirtoa mahdollisimmanalas ja keskelle autoa? tietenni tuo malmimöykky keulalla painaa paljo mutta...
tässä nimenomaan haen painopisteen siirtoa taaksepäin.
periaatteessa painopisteen siirtäminen keskemmäksi tapahtuu juurikin polttoaine tankin siirtämällä taka-akselin takapuolelle.
tankki kun on akseleiden välissä kantaa myös etuakseli tankin ja sen sisällön painoa.
taka-akselin taka puolelle kun siirtää sen tulee koko tankin ja tankin sisällön paino ainoastaan taka akselille. juurinkin sinne missä painoa tarvitaan joka olosuhteissa. paino luo pintapainetta ja pintapaine pitoa.
tällä muutoksella ei auton paino juuri muutu mutta taka nakeille saa periaatteessa pitoa.
Riippuu lajista, äkkilähtöhommaan kun mielummin painoa taakse ja vähän ylemmäs..
ei ylemmäs yhtään enempää ku laki sallii.
Polttoaine tankin saa valmistaa itse, kunhan kaikki tankin liitokset ovat tiiviitä, ja tankki on kiinnitetty kunnollisesti.
Henkilöautoissa itsetehdyille/muutetuille polttoainetankeille pitää suorittaa painetesti, että tankki kestää vähintään 0,3 bar painetta. Tästä tietenkin virallinen todistus, jonka voi esittää konttorilla.
Jos tästä olisi apua. 
PS. Niin, ja kannattaahan sitä asiaa kysäistä vaikka ihan konttorilta, jos halajaa sen täyden varmuuden.
tuo 0.3 bar ei ole ongelma.
Trafilta saatua sähköpostia polttoainetankin vaihtoon liittyen..
1. Auton polttoainesäiliön ja sähkölaitteiden on oltava sellaiset ja siten sijoitetut, että vaara palon syttymiseen auton käytön tai liikennevahingon johdosta on mahdollisimman vähäinen. Polttoainesäiliön läheisyydessä ei saa olla teräväsärmäistä tai leikkaavaa rakenneosaa, joka edestä tai takaa tapahtuvassa törmäyksessä saattaisi rikkoa säiliön.
2. Polttoainesäiliössä tulee olla sopivat laitteet, jolla estetään säiliötä vahingoittavan yli tai alipaineen syntyminen normaaleissa käyttöolosuhteissa. Polttoainetta ei saa vähäistä tippumista lukuun ottamatta valua säiliöstä paineentasauslaitteiston kautta säiliön ollessa ylösalaisin. Paineentasauslaitteisto ei saa olla siten rakennettu eikä sijoitettu, että se aiheuttaa palovaaraa.
Jos auton polttoainesäiliö on hyväksytty direktiivin 70/211/EY mukaan niin se käy sellaisenaan. Jos vaihtosäiliö on siis peräisin tällaisesta niin sen pitäisi olla ainakin käypä. Tällaisia autoja ovat varmuudella ainakin kaikki 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöönotetut. Itse tehty säiliö on sitten hankalampi, koska siitä pitäisi käytännössä osoittaa testiraportilla että se täyttää kaikki direktiivin vaatimukset. Auto tulee esittää muutoskatsastukseen muutoksen jälkeen.
kiitos tiedosta.
ilta meni opetellessa tekeen pään mentävään reikään sopivaa palasta. ei saanu vielä kiinni ku piti alkaa tekkeen semmonen poikamiehen kiveksen kokoinen pirullisen mallinen paikka ensin.
ei nuitakaan ois perus leimaukseen tarvinu ku vähä räkiä pikku paikkoja sinne tänne mutta isompi palanen on mukavampi laittaa paikalleen.