
Ostokuntoa.
Pari viikkoa sitten huomasin paikallisen jobbarin pihassa ja kävin iltamyöhällä katsomassa. B230F, M47, +400tkm ja laatikkovaivainen. Vitosella vedetty isoa kuormaa ja rikottu kytkinakselilta sivuakselille välittävät rattaat. Seuraavana päivänä valoisalla näytti kelvolliselta ja tehtiin kaupat. Nelosella ~20km työpaikalle, onneksi ei tarvinnut yksissäkään neljistä liikennevaloista pysähtyä. Vähän aikaa sai seistä pihassa kunnes vaihdoin 142:een laatikon ja siirsin siitä vanhan tähän. Koriin kaipaa pari pientä lappua ja vasemman akkukotelon ulkosyrjään vähän isompaa. Muuten konehuoneen ruosteita lukuunottamatta yllättävän terve. Mittarissa vajaa 400tkm, mutta nopeus/matkamittarin toiminta perinteisesti vajaata. Miten paljon yli sitten onkaan ei voi tietää, terveen oloinen kone perustaltaan kuitenkin. Laturi aika uusi, etuvalot, etujarrukilvet ja takaiskarit myös.
Kaikenlaista perusjuttua toissa ja viime viikolla tuli suoritettua.
- Jakohihna, MaxLife 10W-40 +suod., tulpat, huono tulpanjohto ehjään, ilmansuodattimen tarkastus, apulaitehihnat, melkein puhkiruostunut bensansuodatin uuteen
- Peräöljyn tarkastus, oikea alapallo, tuulilasinpyyhkijänsulat, etupöntön ja akselinylityksen vaihto ehjiin, etujarrujen rassausta ja paremmat palat, yms..
- Etujousista 1,75 kierrosta pois ja 240 etuiskarit vakioiden lutkujen tilalle, taakse uudet 240 farkun kuormajouset joista 1,75 kierrosta pois myös, 142:sta Geminit alle.
Lisäksi paineensäätimeltä lähtevä lyhyt paluuletkunpätkä oli vaihdettu ja tehty liian pitkä. Letkun normaalisti loiva mutka oli rutussa. Bensansuodattimen vaihdon yhteydessä pumpun ja sudin välinen kova muoviletku alkoi vuotamaan(oli hieman mutkalla aiemmin), korvasin sen normi letkulla. Suodattimen ja tuon letkun vaihdon jälkeen nyhtäminen isommalla kaasulla poistui. Tankkipumppu vissiin vielä risa.
Lisäpitkät oli laitettava keulille jotta näkee ajella ja ajovalot releytän. Matkalle hukkuu akkujännitteeseen verrattuna 1,8V. Akun ja laturin välillä häviötä on 0,13V. Jos paisarinkorkkia pitää kiinni, tulee sisälle mieton jäähdytysnesteen haju. En ole jaksanut katsoa, mutta koska haju häipyi korkin löysälle jättämällä, epäilisin normikohdetta eli lämppärinhanaa.
Kaksi edellistä katsastuslappua oli paperien seassa myös ja kummassakaan ei oltu merkitty päästöjä kierroksilla. Tästäpä heräsi epäilys auton vähäpäästöisyydestä. Kysyin asiaa katsastuskonttorilta, eikä auton tiedoissa ole merkintöjä kolmitoimikatista, vähäpäästöisyydestä, saati edes katalysaattorista. Huoltokirjakin oli auton matkassa, merkintöjä viimeisen 15v ajalta oli aika vähän, mutta kahdelta ensimmäiseltä vuodelta merkinnät olivat Englannista Cambridgen Volvohuollosta. Joko on tilattu normi vasemmankätisellä ohjauksella sinne uutena tai sitten ostettu jostain muualta sinne. Rekisteröintitiedoissa ei lue mitään muuttoautosta tai edellisestä rekisteritunnuksesta, ainoastaan rekisteröinti -92. Konttorin mukaan aikoinaan tuoduista aika monesta puuttuu muuttoautomerkintä. Se kuitenkin selittää sen, ettei auto ole vähäpäästöinen. Heti lisääntyi oma mielenkiinto pidempää käyttöä ajatellen

Viikonlopulla tuli heitettyä reilu 900km lenkki länsirannikolle ja takaisin. Kulutus 9,3l tuntumassa, sais ainakin sen 0,5l pienempi olla tuolla ajolla kun vertaa 6-oviseen samalla tekniikalla. Tosin paluumatkalla kyydissä oli ~230kg laminaattia ja 3hlö istuttava sohvasänky ja vähän muuta. Ei olleet 240 farkun kuormajouset huono valinta, helmalinja aika suorassa kuormattuna. Ai että kun "kulki"

Yllättävän vähän suhinoita, vaimennusta kaipaa kumminkin reippaasti.
Semmoinen se nyt on. Näyttää puhtaalta vaikka on pesty milloin lie viimeksi.
Muut kuvat.