Futurez  Kulkukoira

262C

  • 288 Vastauksia
  • 99473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #270 : 05.07.2016, 11:51:34 »
Kun tätä tuli viikonlopun aikana havainnoitua useaan kertaan, täytyy mainita, että auto on ilman muuta livenä vielä huomattavasti upeampi, kuin kuvissa. Ja se ilmastointi oli varmasti mukava eilispäivän aurinkoisissa kohdissa; olisi kelvannut minullekin, pelkkä ilmanvaihto ei oikein meinannut riittää.

Kiitokset. Osallistuimme siis Suur-Saimaan ympäriajoon ensimmäistä kertaa. Hyvinhän tuo pitkä matka meni: Joensuu-Lpr-Joensuu + Suur-Saimaan ympäriajo. Matkan aikana piti käydä tankkaamassa kolme kertaa, tosin viimeisen kerran jäljiltä tankki jäi melko täyteen. En havainnut moottorin öljyntason laskeneen yhtään, eikä öljyn väri ole vielä juurikaan tummunut. Lisäsin vaihdelaatikkoon kaiken varalta lurauksen ATF:ää jossain vaiheessa, vaikkei ulkoisia jälkiä vuodoista enää olekaan. Käyttöohjekirjassa kehotetaan muistaakseni tarkistamaan moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn taso jokaisen tankkauksen yhteydessä  :D .





Auto on parhaimmillaan pitkällä matkalla mukavien istuimien, ilmastoinnin, hiljaisen korin (äänieristys, nahkasisustus) ja vakionopeudensäätimen ansiosta. Borg-Warnerin vanhanaikainen vaihdelaatikko (BW-55) ei oikein sovi nopeampaan matka-ajoon ja hurruuttelimme koko matkan vakkarilla 80-90 km/h vauhtia. Vakkarin keskusyksikössä on säätöruuvi ohjauksen tarkkuutta varten ja se on nyt säädetty tappiin. Pitää säätää vähän alemmaksi, koska nyt ohjaus pyrkii seuraamaan vaijerilla ohjatun mittarin värinöitä vähän turhankin tarkasti.

Lopuksi täytyy vielä mainita, että erityisesti etappi Puumalasta Mikkeliin (menimme Heimariin) on yksi kauneimmista, joita olen Suomessa nähnyt. Esimerkiksi Pistohiekan jälkeen Mikkeliin päin kallioisten saarien läpi kiemurteleva reitti on häkellyttävä. Oli reitillä toki muitakin kauniita teitä, mieleen jäi vielä esimerkiksi Lappeenrannan pohjoispuolella reitti Savitaipale-Kirkkosaari-Lpr. Ensimmäisenä päivänä oli vietävän kuuma, ja autossa piti pyörittää ilmastointia täysillä jatkuvasti.

PS. Tuli vielä mieleen tuosta alemmasta kuvasta: kuvassa taka-alalla näkyvän BMW:n kuljettaja ajoi vahingossa erääseen hidasteeseen turhan kovaa. Jotkut hidasteet olivatkin todella teräviä tömpsyjä. Öljypohja oli tavoittanut maahan. Autokunta ajoi seuraavalle etapille aivan normaalisti, eikä kuljettaja huomannut öljyvalon syttyneen lainkaan. Öljypumpun imu piti ilmeisesti sopivaa alipainetta ajon aikana, koska öljyt valuivat sitten seuraavalle pysähdyspaikalle.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2016, 12:03:17 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #271 : 05.07.2016, 12:04:46 »
Kas, viimeinen kuva tuttu paikka. Siellähä laski joltain bemarilta öljyt torille jos kuulin puheita oikein.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #272 : 05.07.2016, 12:20:01 »
Kas, viimeinen kuva tuttu paikka. Siellähä laski joltain bemarilta öljyt torille jos kuulin puheita oikein.

Jep, niinhän siinä kävi. Uskomatonta, että autolla voi ajaa monta kilometria, ja kun pysähtyy, niin käy näin. Kuljettaja aikoi jo matkaa, kun huomasin öljyläikän koneen alla.



Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #273 : 30.07.2016, 22:12:22 »
Bertta on saanut loman aikana uudemman täysin ehjän konsolin. Yritin tehdä työn erityisen varovasti ja otin mm. kuvat kytkennöistä ennen niiden irroitusta. Siltikin sattui sellainen virhe, että koottuani koko hässäkän kasaan huomasin, että oli unohtanut kiinnittää valokatkaisijaan tulevan johtosarjan pään paikoilleen. No, mittaristohan piti irrottaa vielä kerran uudestaan. Siinä jäi kiinnittämättä myös kierroslukumittariin tuleva puna-valkoinen johto kiinnittämättä, jonka sain kytkettyä lopuksi ihan käsikopelolla.

Panin merkillä, että Volvo on jossain vaiheessa vuoden 1981 jälkeen vaihtanut valokytkimen liittimen eri malliseen. Irrotin kytkimen vanhasta konsolista ja siirsin uuteen. Kun tämän konsolin kanssa tuli taas kerran ährättyä, niin paransin samalla stereoiden liitossätöstä juottamalla liitokset kunnolla kiinni ja suojaamalla liitokset suojasukilla. Autoon oli asennettu joskus tarvikemankka, jonka korvasin itse toissa kesänä Volvon soittimella liittimineen. Kytkin myös joskus aiemmin löytyneen kaiuttimien painopisteen säätimen paikoilleen. Sillä saa säädettyä äänen keskipistettä takakaiuttimien ja etuovien kaiuttimien välillä.







Konsoli on nyt uudempaa mallia, josta ei löydy edestä keskeltä kaiuttimen tai lisämittariston reikää. Lieköhän ollut kuinka yleistä asennella siihen vanhemman mallin keskiaukkoon lisäkaiuttimia tai -mittareita? Itse en ole nähnyt koskaan sellaisia.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2016, 11:24:49 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #274 : 30.07.2016, 23:54:37 »
On siihen saanut konsolin 3:lle mittarille. Aika uber harvinaisia kyllä. Sit siihen on kai saanut sen keskikajarin, mut siitä ei oo varmaa tietoo.

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #275 : 31.07.2016, 09:44:05 »


Oisit nyt pistäny tuohon lokeroon edes "korruptiokynän"  ;)
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #276 : 31.07.2016, 10:14:39 »
On siihen saanut konsolin 3:lle mittarille. Aika uber harvinaisia kyllä. Sit siihen on kai saanut sen keskikajarin, mut siitä ei oo varmaa tietoo.

Tämmöinen se aukko on, noin 10cm x 22cm ovat tuon syvennyksen mitat. Tuossa kuvassa näkyy vähän viitteitä siitä, kuinka kehnossa kunnossa se alkuperäinen konsoli oli.



Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #277 : 31.07.2016, 11:33:12 »
Viime vuonna yhdestä 82 vuoden arabista purin pois tommosen alkuperäisen kojelaudan yläpuolisen 3 lisämittaritelineen mittareineen.
Oli kyllä äärimmäisen haluttua (harvinaista) tavaraa, kun myyntiin laitoin. Saamani hinta yllätti kyllä itsenikin.

Samalainen aukko jäi jäljelle. Silloin jostain vanhasta lisävarustekataloogista löytyi tuon lisävarustemittaritelineen kuva.

Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #278 : 31.07.2016, 23:52:57 »
Kolmen mittarin konsolien hinnat menee Ruotsin Traderassa yli 5000 sek. 3D printterit laulamaan ..
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #279 : 01.08.2016, 08:09:16 »
Kolmen mittarin konsolien hinnat menee Ruotsin Traderassa yli 5000 sek. 3D printterit laulamaan ..

Ei mikään mahdottomuus... Pitäisi vaan mallintaa osa ensin, eli tarvitaan jostain alkuperäinen kilke mistä ottaa mitat  ;)
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #280 : 01.08.2016, 10:31:30 »
Tämmöinen kuva löytyi netistä.



(http://www.240sidan.com/bilder/lyg10/inredn5.jpg)

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #281 : 01.08.2016, 12:46:52 »
Tämmöinen kuva löytyi netistä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(http://www.240sidan.com/bilder/lyg10/inredn5.jpg)

Kuvaa on vaan hiton hankala mitata. Mittarien halkaisijat on yleensä stanuja, tässä tapauksessa 52mm... Kaikki muut mitat joutuisi arvailemaan (mikä ei välttämättä ole hyvä juttu  :facepalm: ) Softahan meillä olis käytettävissä, varmaan 3D-printterikin  ;) Pitäs vaan yks "liuhuletti" (tiedät, ketä tarkoitan) puhua ympäri, että sais tuon tehdä sillä paremmalla koneella (minifactoryn pöydän koko ja koneen tarkkuus ei tuohon riitä  :'( )

Teoriassahan tuo osa olisi aika helppo tehdä, olettaisin että kahdesta osasta...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #282 : 01.08.2016, 13:23:14 »
Konsolin pohjan mitat saa siitä peiteritilästä, loput mitat on sit jo helppo arvioida.
Tommosia teet läjän, ni menee varmaan kaupaks aika herkästi.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #283 : 01.08.2016, 13:50:17 »
Kuvaa on vaan hiton hankala mitata. Mittarien halkaisijat on yleensä stanuja, tässä tapauksessa 52mm... Kaikki muut mitat joutuisi arvailemaan (mikä ei välttämättä ole hyvä juttu  :facepalm: ) Softahan meillä olis käytettävissä, varmaan 3D-printterikin  ;) Pitäs vaan yks "liuhuletti" (tiedät, ketä tarkoitan) puhua ympäri, että sais tuon tehdä sillä paremmalla koneella (minifactoryn pöydän koko ja koneen tarkkuus ei tuohon riitä  :'( )

Teoriassahan tuo osa olisi aika helppo tehdä, olettaisin että kahdesta osasta...

Joo, kahdesta (tai kolmesta) osasta sen täytyy olla: tuo päällä oleva kuori ja sitten mittareiden ympärille tuleva kehysosa, jossa saattaa olla kaksi päällekkäistä osaa, kun siinä on tuota kolmiulotteista muotoa.

Muutenhan tuo soveltuisi hyvin mallinnus- ja tulostusharjoitukseksi ja lopputuloksen voisi aivan hyvin ottaa todelliseen käyttöön. Osa ei ole myöskään alttiina fyysiselle kulumiselle, koska se sijaitsee hyvin suojassa konsolin päällä. Mittari on tämännäköinen takaapäin. Noiden kierretankoihin pujotetaan U:n muotoinen rauta, jolla mittari sitten kiristetään mittaritelineeseen. Mittarinäytön sisämitta on noin 45 mm.



Tässä kuvassa toisesta autosta näkynee se kiinnitystapa.


Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #284 : 01.08.2016, 14:34:26 »
Toi teline koostuu kolmesta osasta. Siinä pellistä väännetty runko joka 4 ruuvilla kiinni kojelaudassa. Toi musta kuori/ "sääsuoja" on metallikehyksessä kiinni pienillä ruuveilla. Kuori on semmoista pehmeähköä materiaalia, ei kova muovia. Etupaneelissa mittarien ympäröivä muovi oli pikkuruuveilla sisäpuolelta kiinni metallirungossa. Mittarit oli kiinni myös metallirungossa.




Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

 

Carcom Oy  Elekma