Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #60 : 21.12.2013, 14:26:51 »
Mä en usko että jakopäänremontille on mitään tarvetta, mutta käyttäjänimi Sawo teki B280 koneeseen remontin. Tuossa on projektipäiväkirja ja juttua osien metsästyksestä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5961.0

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #61 : 04.02.2014, 23:32:33 »
Mä en usko että jakopäänremontille on mitään tarvetta

Minäkin toivon sitä. Kun koneeseen laittaa vapaalla kierroksia, käynnissä on havaittavissa jonkinlaista resonanssia kierrosten laskiessa. Tulee pohtineeksi voisiko se johtua niistä ketjuista. Tuskin venttiilien jousetkaan ääntelevät noin. No, onhan sillä koneella jo ikää likipitäen 33 vuotta. Englantilaisten tekemässä osto-oppaassa (linkki aiemmassa viestissä) neuvotaan tarkistamaan nuo ketjut ensi tilassa, mikäli niiden huollosta ei ole tietoa.

PRV:ssä sylinteririvit ovat 90 asteen kulmassa. Kun kampiakselia pyöritetään sopivassa kohdassa 90 astetta, ryhmän 2 mäntää saavuttavat yläkuolokohtansa. Jos kolme 90 asteen kulmaa asettaa ympyrän kehälle kulma keskellä, kehälle ei saa tasajakoa millään. Volvon PRV on odd-fire, eli nämä yläkuolokohdat ja sytytys eivät ole tasavälein. Wikipedian (http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine) mukaan ensimäinen kaupallinen Turbo-PRV on Renaultin valmistama Renault 25 V6 Turbo vuodelta 1984. Siinä on taas even-fire, joka on saatu aikaiseksi monimutkaisemmalla kampiakselin rakenteella: sylinteriparien kiertokankien nivelet eivät ole samalla linjalla vaan siirretty vuorotellen 15 astetta eteen tai taaksepäin (split journals), jotta on saatu kuuden sylinterin sytytykselle tasajako 720 astetta / 6 = 120 astetta (akseli kiertää 720 astetta kun kaikki sylinterit käyvät neljä tahtia). Tästä löytyi netistä jopa kuva:



(Lähteet: http://ranwhenparked.net/2010/09/14/what-lies-beneath-the-controversial-prv-engine-part-3/, http://www.prv-concept.com/historique_et_genese.php?sid=3fd6c0d533f1845acd19b6806e30bbe9)

Mutta omalla erikoisella tavallaan mielenkiintoinen moottori. Tuossa videossa joku virittelee konetta DeLoreanin runkoon: http://www.youtube.com/watch?v=ErZFAPRyvpg
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 09:34:12 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #62 : 05.02.2014, 17:38:04 »
DeLoreanissahan oli juurikin Volvo 260:n moottori.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #63 : 15.02.2014, 16:08:58 »
DeLoreanissahan oli juurikin Volvo 260:n moottori.

260:t ovat kansainvälisen yhteistyön tulos. Moottorit ovat ranskalais-ruotsalaisia, vaihdelaatikot amerikkalaisia, elektroniikka pitkälti saksalaista, kokoonpano italialaista tai belgialaista ja niin edelleen. Olikohan ne 264:t koottu Belgiassa vai muistanko väärin?

Makoilen tässä flunssassa ja kun ei muuta jaksa tehdä niin kokeilin ilmaista Microsoftin MovieMaker 2012 -ohjelmaa, jolla leikkasin pienen pätkän syksyllä otetusta filmistä: http://s838.photobucket.com/user/Petri_Laitinen/media/Bertone_zpsacd26e15.mp4.html.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #64 : 15.02.2014, 16:23:06 »
260:t ovat kansainvälisen yhteistyön tulos. Moottorit ovat ranskalais-ruotsalaisia, vaihdelaatikot amerikkalaisia, elektroniikka pitkälti saksalaista, kokoonpano italialaista tai belgialaista ja niin edelleen. Olikohan ne 264:t koottu Belgiassa vai muistanko väärin?

No kyllähän se vähän väärin meni.

Bensamoottorit ovat kyllä ranskalais-ruotsalaisen yhteistyön hedelmä (diesel VAG:lta) mutta vain automaatti on jenkki (Borg-Warner), manuaali on saksalainen getrag tai volvon oma eli ruotsalainen. Elektroniikkaa tuossa ei ole oikeastaan kuin radiossa, joka kyllä tietysti voi olla saksalainen. Saksalaisen Boschin K-jet ruisku on mekaaninen, eikä sisällä muuta elektroniikkaa kuin bensapumpun releen. Kokoonpanoa on tehty kyllä Belgiassakin, mutta Italiassa ei tehty kuin 262C mallia, perus "korkea" 262 on tehty käsittääkseni aina Ruotsissa.

Mun 264 on Göteborgista

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #65 : 15.02.2014, 17:10:04 »
Hämmästelin itse joskus jossain 264:n myynti-ilmoituksessa tunnistuslaattaa, joka kertoi auton tehdyn Gentin tehtaassa Belgiassa. Se lukee laatassa ja jos 10:s merkki valmistusnumerossa "2", niin se on Belgia. Luulin aiemmin, että ne on kaikki tehty Göteborgissa. TE-malleja on tehty myös Italiassa.

Googlettamalla löysin tämän Italialaisen 264:lle omistetun sivun, mutta siinä ei kerrota kuinka suuri osa yksilöistä on koottu Gentissä (http://volvo264.it/index.php?funX=contenuto&pag=1121&lang=eng, http://volvo264.it/).

Produced at two establishments, Goteborg in Sweden and Gent in Belgium, with an overall production of approximately 132.390 vehicles for the model 264 and as follows for the derived models:

262: 3.329 (only for USA, produced from 1975 to 1977) – 262C: 6.622 – 265: 35.061


Gent on upea kaupunki muinaisen Flanderin sydämessä. Olen käynyt siellä muutamia kertoja työasioissa. Sieltä ei muuten ole kuin 98 km automatka Ranskaan Douvrin-nimiseen kaupunkiin, jossa yhteisyritys Compagnie Française de Méchanique (Ranskan mekaniikkayhtiö tms.) valmisti aikoinaan näitä PRV-moottoreita.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2014, 09:29:30 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #66 : 05.04.2014, 09:32:16 »
Ajoin vaunun viime viikolla talvivarastosta omaan talliin. Kone käynnistyi vajaan puolen vuoden seisomisen jälkeen ilman ongelmia. Pyöritin aluksi startilla muutaman kierroksen ilman bensiinipumppujen sulakkeita ja yritti siltikin hörähtää käyntiin vanhasta muistista. Ensi viikolla olisi ohjelmassa pientä huoltoa ja sitten yritän saada tämän suomalaisiin kilpiin. Edellinen rekkari oli Sveitsiläinen vuodelta 2010, GE 477 658. Omistaja silloin oli n. 60-vuotias pariskunta Grand-Lancysta.



Sain kiskottua öljyn avustuksella vanhan antennin ulos putkestaan. Tänään voisi paneutua Jubelta ostetun 4 Stereo -radion asennukseen.

« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 09:37:32 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #67 : 05.04.2014, 11:50:52 »
Ehdottomasti sitten vappupäivänä vanhojen autojen kulkueeseen. Netistä en vielä löytänyt tietoa mistä ja milloin lähtee letka liikkeelle. Viime vuonna lähti tuosta siltakadulta yliopiston edestä. Jokiasemalla kulkue päättyy jossa kahvitellaan ja ihaillaan kalustoa.

https://www.youtube.com/watch?v=F0CUuMDeJMY Tuossa viime vuoden taltio.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 11:52:29 kirjoittanut Panssarivaunu »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #68 : 05.04.2014, 14:07:23 »
Ehdottomasti sitten vappupäivänä vanhojen autojen kulkueeseen. Netistä en vielä löytänyt tietoa mistä ja milloin lähtee letka liikkeelle. Viime vuonna lähti tuosta siltakadulta yliopiston edestä. Jokiasemalla kulkue päättyy jossa kahvitellaan ja ihaillaan kalustoa.

Jos museoautoiästä puhutaan niin eikös panssarivaunukin ala olla jo siinä kategoriassa ainakin kohtapuolin. Yhdeksän vuoden päästä viimeisetkin kaksatkut täyttää 30 vuotta. Vappuna voisi kyllä ajella muutenkin. Sitä ennen meikäläisellä on vielä tämä kilpien saantiprojekti tehtävänä.

Takaluukusta vielä semmoinen merkillinen asia että se ei aukea ennen ovien avaamista, ei edes avaimella. Pikkuisen hankala yksityiskohta minun mielestäni. Esimerkiksi panssarivaunun DL:ssä tämä on tehty paljon kätevämmin kun siinä on painike lukkopesän lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 14:34:09 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1292
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #69 : 05.04.2014, 15:16:43 »
Tuon mallin takalukon tilalle saatavissa lisävarusteena lukko, jonka saa auki ilman avainta, kääntämällä. Jos takalukko ei aukea ennen ovia, niin sieltä löytynee sitten keskuslukko. Ei ole tullut koskaan tuon mallin luukussa vastaan. Tuohon lukkoon sai ilmeisesti systeemin, että luukun pystui avaamaan napista sisältä.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #70 : 09.04.2014, 19:26:09 »
Vietin tämän päivän huollossa ja katsastuksessa (loikkien vielä välillä töissä ja kotona ruokatunnilla). Koneesta vaihdettiin jäähdytysnesteet, ohjauksesta raidetanko ja alatukivarren takanivel yms. Päästömittauskin suoritettiin samalla ja saatiin rajojen alle mutta ei mitenkään reilusti. Katsastus oli loppujen lopuksi helpottava kokemus lukuunottamatta pientä yllättävää episodia jarruvalojen kanssa: ilmeisesti cruise control -varusteet on jossain vaiheessa purettu pois polkimista ja jarruvalon kytkin on jäänyt jotenkin väärään asentoon tai tilalle on vaihdettu väärä osa. Naapurin pikahuolto auttoi ja saatiin lopulta kilvet tässä samassa transaktiossa ilman uusintakäyntiä. Jarruvalon kytkinmekanismi pitää kuitenkin käydä vielä kerran läpi.


Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #71 : 09.04.2014, 20:31:59 »
Onko 26x-Volvon omistajilla tällainen samanlainen polttoaineensuodatin? Vai lieköhän tuo vaihdettu jossain johonkin toisenlaiseen suodattimeen. Yritettiin selvittää tätä asiaa tuotetietojärjestelmästä mutta ei saatu tästä selkoa. 240:n suodatin on muistaakseni ulkoisesti hieman suurempi. Jos sellaisen vaihtaa tuohon niin joutuu vaihtamaan liittimet ja montteerausalustan. Tällä kertaa jäi siis suodatin vaihtamatta kun sopivaa ei löytynyt.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2014, 20:50:19 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #72 : 09.04.2014, 21:05:34 »
Samanlaisia suodattimia on ollut 240 Turboissa ainakin. Itse ettisin tuohon sen isomman suodattimen telineen ja laittaisin semmoisen. Niitä suodattimia kun löytää hieman helpommin.  :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #73 : 09.04.2014, 22:14:37 »
Mä sanoisin että tuossa on isomman suodattimen telineeseen laitettu pienempi suodatin, mutta sellainen mielikuva mulla on että joskus 760:n tuon vaihtaneena uusi samalla numerolla oleva suodatin oli ulkoisilta mitoiltaan hieman erilainen, vaikka halkaisija ja kokonaispituus olikin sama. Tuohan on selkeesti lyhyt tuohon paikalleen.

Tuollain on mulla: http://gamma.nic.fi/~pakana/264/kone1.jpg

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #74 : 09.04.2014, 22:22:09 »
Täyskokoinen suodatin ei sovi tuohon telineeseen. Ison suodattimen telineessä panta tulee yli, kun taas pieni kiinnittyy päistä. Itellä on joku sepittäny ison suodattimen pienen telineeseen näin: Mallikuva  :facepalm:

Sulla näyttäis olevan joku näiden kahden välimuoto?

EDIT: Kävin mittaamassa niin tuo isosuodatin on noin 2cm liian pitkä pienen telineeseen. Menis kyllä varmaan jos pusais ja jättäis nuo kumit pois.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2014, 22:29:17 kirjoittanut Kalamies »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo