Elekma  Autoracing

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #180 : 14.12.2014, 21:29:46 »
^ Koneessa nyt kiinni oleva anturi on muistaakseni tosiaan vähän eri muotoinen, se metallinen kaulus taisi olla vähän paksumpi. Muovipistoke on murtunut ja kadonnut jonnekin, eikä uusi johdon pistoke ota enää kiinni millään tavalla. Pääsen luultavasti tiistaina käymään tiskillä, jolloin anturin osanumerokin toivottavasti selviää. Noita johtosarjoja voisi vaikka valmistaakin joitakin yksitellen, jos olisi tiedossa hyvä toimittaja. Nyt osille tulee tarpeettoman paljon hintaa, kun niitä joutuu haalimaan sieltä sun täältä ja ulkomailta saakka.

^^ Juu, en aja suolatuilla teillä. Italialainen ruostesuojaus ei ole lähelläkään ruotsalaista tasoa. Corona-vanteissa olevat kesärenkaat ovat vaihtelevan tasoiset ja etu- ja takarenkaat ovat erilaiset. Edessä on jotkut Jugoslavialaiset renkaat (en nyt muista muuta kuin että alkavat S-kirjaimella...  :buck2:) ja takarenkaat ovat melkein loppuunkuluneet. Lisäksi parissa Corona-vanteessa on melkoisia kolhuja. Voisin koettaa korjata ja maalata ne. Tai sitten etsin jostain kaksi ehjää uutta ja kunnostan näistä yhden ehjän Corona-setin. Voisivat olla aika hianot kaksivärisenä, kulta ja metalli  :pomo: Voin ajella näillä kitkoilla/scorpioilla varmastikin kesäkuulle saakka.

Nyt autossa alkaa olla tärkeimmät huollot tehtynä. Listalla on (tällä hetkellä) enää pari hommaa:

  • Vaihdelaatikon öljypohjan pesu ja sihdin puhdistus, tiivisteen vaihto (nykyisen välistä tihkuttaa vähän öljyä). Samalla vielä öljyjen vaihto
  • Jarruneisteiden vaihto. Jarrut tuntuvat toimivan melko hyvin mutta epäilisin nesteiden olevan useiden vuosien ikäiset, todennäköisesti yli viisivuotiset

Varastossa olisi vielä Volvon sähköantennin koneisto mastoineen, mutta asennussarja puuttuu: pellin yläpuolella oleva mutteri ja semmoinen muovinen kuppi. Lisäksi antenniteleskoopin ulommainen putki (se, joka jää sinne mutterin alle) puuttuu.

Ensi kesänä voisi uskaltautua jo liikkeelle jonnekin kauemmaksi vaikkapa joitain tapahtumia kiertämään.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 22:53:48 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #181 : 16.12.2014, 17:29:44 »
Tiskiltä saatiin seuraavaa tietoa. Volvo historic "lämpöaika-anturi" numero 1219731 hinta 162,40€  :o
Kun auton käynnistää kylmänä, niin käynti pätkii alussa vähän aikaa. Eli voi olla, että se anturi ei ole toiminutkaan enää aikoihin sen lisäksi, että pistoke on rikkoutunut. Kannattanee ehkä selvitellä sen anturin speksejä tarkemmin. Ja voihan se löytyä jostain muualtakin ei-Volvon numerolla, koska eikös näitä Jetronic-järjestelmiä löydy useista muistakin autoista (esimerkiksi Porschesta :D).

« Viimeksi muokattu: 16.12.2014, 17:45:51 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #182 : 16.12.2014, 17:50:31 »
Tiskiltä saatiin seuraavaa tietoa. Volvo historic "lämpöaika-anturi" numero 1219731 hinta 162,40€  :o
Kun auton käynnistää kylmänä, niin käynti pätkii alussa vähän aikaa. Eli voi olla, että se anturi ei ole toiminutkaan enää aikoihin sen lisäksi, että pistoke on rikkoutunut. Kannattanee ehkä selvitellä sen anturin speksejä tarkemmin. Ja voihan se löytyä jostain muualtakin ei-Volvon numerolla, koska eikös näitä Jetronic-järjestelmiä löydy useista muistakin autoista (esimerkiksi Porschesta :D).

(Kuva poistettu lainauksesta.)
löytyy kyllä vaikka kuinka monesta,kysyitkö motonetista?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #183 : 16.12.2014, 18:15:03 »
Skandix: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/temperature-switch/1014159/

Toi 1219731 kääntyy VDO 232-036-005-019C:ksi joka ois sitten flektin anturi...
Jäitä housuun!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #184 : 16.12.2014, 21:41:16 »
Skandix: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/temperature-switch/1014159/

Toi 1219731 kääntyy VDO 232-036-005-019C:ksi joka ois sitten flektin anturi...

Tuohan näyttää hyvältä, mutta jostain syystä kun syötän Scandixille auton merkin ja mallin, niin palvelu väittää ettei osa sovi tähän autoon: This part DOES NOT FIT to your selected car model: Volvo 262 Bertone (1981) 2-Doors B28E BW55. Jos tuon sopivuuden saa tarkistettua, niin sen voisi uskaltaa tilata. Tiskillä ei oltu lainkaan varmoja tuon osanumeron sopivuudesta ja saatavuus "historic"-osilla on epävarma. Etsiskeltiin se risaiseksi selatusta vanhasta osaluettelosta.

Tässä vielä googlettelun tuloksia, joista selviää osan tehtävä tässä Jetronic-järjestelmässä.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/BoschMechanicalFuelInjection.pdf (Sivu 8 )
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=93

Tämä kytkin se on, ainakin ulkonäkö on täsmälleen sama. Eli kuten TVS tuossa aiemmin jo arvelikin, niin kyseessä on lämpötilan mukaan kytkeytyvä kytkin eikä anturi.

https://www.fcpeuro.com/products/volvo-thermal-time-switch-240-260-760-780-1219731
http://www.ipdusa.com/products/7799/106480-cold-start-thermo-time-switch
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-thermal-time-switch-240-260-760-780-1219731
« Viimeksi muokattu: 16.12.2014, 22:50:46 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #185 : 16.12.2014, 22:46:32 »
Se osa ei myöskään vaikuta mitenkään auton käymiseen, koska piirin toimintahan on yksinkertaisuudessaan seuraava: starttisuutin saa plussansa startin solkulta, eli aina kun startti pyörii niin starttisuuttimen plussaliitännässä on sähkö päällä, ja tuo lämpöaikakytkin sitten maadoittelee sitä suuttimen miinusta jos maadoittaa. Eli heti kun päästät avaimesta irti, kone "on omillaan" ja starttisuutin ei touhuun puutu mitenkään. Näinollen startin jälkeinen huono käynti ei johdu tuosta anturista, joskin kuumana huonoa käyntiinlähtöä tuo voi selittää jos se on kuumanakin auki ja antaa koneelle (ihan v---sti) liikaa soppaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #186 : 18.12.2014, 10:03:54 »
Tilasin sitten lopulta kytkimen 1219731 Scandixilta. Lisäsin samaan pakettiin vielä virranjakajan pyörijän (12,50€) ja BW-55-vaihteiston huoltokitin (kopan tiiviste, suodatin ja sen tiiviste yht. 34,50€). Off-topic: Arvonlisävero Scandixilta tilattaessa on 19%. Suomessahan se on 24%, mikä on kyllä todella ikävää kaiken vaihdannan (ja työn kysynnän, siis työpaikojen) kannalta.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2014, 10:40:45 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #187 : 23.12.2014, 18:57:28 »
Mun tietääkseni sen käynnistys suuttimen ei pitäisi ruikkia vasta kun reiluilla pakkasilla. Normaali kesäkeleissä tehty kylmäkäynnistys pitäisi siis toimia ihan perus kylmärikastuksen avulla.

Tosin tätä en mene vannomaan, tallaisen käsityksen olen saanut kun sitä 264:n starttiongelmaa pähkäilin. Mitään vaikutusta sen johdon irroituksella ei kuitenkaan ikinä käynnistykseen ollut kun sitä aina yli +10°C lämpötilassa starttailin.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #188 : 23.12.2014, 19:03:38 »
35 astetta ja alaspäin, niin tuo mokoma suihkuttaa. Tosin jos aika on -20 asteessa sen 7,5sekuntia, niin ei se huoneenlämmössäkään enää kauaa ruiki.

EDIT: En tosin muista oliko tässäkin joku muutos impulssireleen tulon myötä?
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 19:08:19 kirjoittanut Kalamies »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #189 : 23.12.2014, 20:00:54 »
No nyt se Scandixin kytkin tuli ja voisi lopultakin päästä kasaamaan koneen loppuun. Kaipa sen voi vaihtaa ilman nesteiden vajuttamista. Jonkinverran sieltä tietysti vuotaa heti kun sen pötikän kiertää reiästään ulos mutta ehkäpä jos toimii riittävän nopeasti niin sen saa vaihdettua (?).

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #190 : 24.12.2014, 14:04:05 »
No nyt se Scandixin kytkin tuli ja voisi lopultakin päästä kasaamaan koneen loppuun. Kaipa sen voi vaihtaa ilman nesteiden vajuttamista. Jonkinverran sieltä tietysti vuotaa heti kun sen pötikän kiertää reiästään ulos mutta ehkäpä jos toimii riittävän nopeasti niin sen saa vaihdettua (?).

Joo, voi sen noinkin vaihtaa, mutta vaan alakautta, koska muuten yhtään jäähdytinnestettä ei valu naamalle. :buck2:

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #191 : 01.01.2015, 13:24:20 »
No nyt konehuone lopultakin kasassa ajovalojen korjauksen, venttiilinvälysten säädön, johtosarjan uusimisen ja lämpöaika-kytkimen vaihdon jäljiltä. Putsailin paikkoja siinä samalla. Hihnat saattavat kaivata vielä kiristämistä, ne kun ovat nyt vaan kiristetty perstuntumalla. Venttiilinvälysten säädön aikana jouduin irrottamaan flektin hihnarullasta, jotta sovin pyörittämään moottoria kampiakselin päästä 36mm avaimella. Flekti on kiinni rullassa neljällä pienellä mutterilla, jotka on vietävän hankala irrottaa ja vielä hankalampi pyörittää takaisin (ks. kuva ylempänä tällä sivulla). Se hässäkkä taas ei tuntunut sopivan sieltä välistä ulos ilman ympärillä olevan suojuksen irrottamista. Toivottavasti se homma meni nyt oikein.

« Viimeksi muokattu: 01.01.2015, 13:39:25 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #192 : 01.01.2015, 14:15:03 »
K-Jetteihin on asenneltu kylmäkäynnistyssuuttimiin impulssirele, joka syöttää lisäbensaa hetken käynnistyksen jälkeen. 240 turboista löytyy tehdasasennettuina ja ainakin Fordin V6 jälkiasennettuina.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #193 : 01.01.2015, 14:20:57 »
Myös Volvon V6 mosat sai tuon releen. Tässäkin se killittää tuolla sytkälootan vieressä.  ;)

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #194 : 10.01.2015, 10:08:56 »
Voiko tätä taipuisaa alumiiniputkea käyttää imukanavistossa, mitä mieltä olette?



Tuo alempi, paksumpi 70mm toimii varmaankin riskittömästi mutta 50mm putki, joka lähtee pakosarjan kyljestä on varmaan jo paloriski. Ehkä sen alkupään voisi korvata jollain paremmalla. Nyt on kyse siis osista 18 ja 23, jotka ovat kadonneet jonnekin eikä varaosia ole enää saatavana missään.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo