Futurez  Kulkukoira

V50 1.8 -07 Öljymäärän tarkistus, öljytikun näyttämä ihmetyttää

  • 18 Vastauksia
  • 9680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Melitos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Tervehdys tietäjät, uusi V50 omistaja ihmettelee öljytikun näyttämää...

Auto (V50 1.8 -07) on seisonut ajon jäljiltä vaakasuorassa yli 6 tuntia, avaan pellin ja nostan öljytikun ylös. Ainoastaan tikun kärjessä näkyy pisara. Kuivaan tikun ja työnnän takaisin perille asti sekä vedän ylös. Nyt tikku on kastunut öljypinnan ylärajaan asti.

Onko muilla ilmennyt samanlaista käytöstä?
Kumpaa lukemaa uskon? Pitäisikö lisätä öljyä vai ajella vain huoletta?

Auto on huollettu edellisen omistajan toimesta joitakin tuhansia kilometrejä sitten (ei merkkihuollossa), mittarissa alle 100tkm. Jos huollossa on laitettu oikea määrä öljyä niin tuskin se olisi noin nopeasti kulunut?

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
No eikös öljyt kuulu tarkistaa juuri noin, että tikku ylös, kuivaus, takas pohjaan, ylös ja lukeman tarkastus?
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Melitos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
No eikös öljyt kuulu tarkistaa juuri noin, että tikku ylös, kuivaus, takas pohjaan, ylös ja lukeman tarkastus?

Tottakai, tuolla menetelmällä on tullut öljyjä tarkisteltua parinkymmenen vuoden ajan melko monenlaisista vehkeistä. Koskaan ennen ei vaan ole käynyt niin, että ensi vedolla tulee ylös kuiva tikku joka sitten uudestaan dipatessa kastuu pidemmästi ja näyttää öljyjä olevan tarpeeksi.  :o

 Kävin hetki sitten kokeilemassa uudestaan ja teki juuri samoin.

Insinöörin pieneen mieleen ei oikein tule ajatusta miten se voi noin käyttäytyä.  :idiot2:

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Voisiko siellä moottorin sisällä olla alipainetta (käydessähän siellä on)? Se siis imisi sen putken liki tyhjäksi, jossa tikku on. Kun nostat tikun pois, paine moottorin ja ulkoilman välillä tasaantuu -> tikun putki täytyy. Tämä nyt on vain arvailua... ::)
Volvo V50 D3 -12

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Juuri tuolla kyseisellä tavalla on öljy tarkistettu jo 4 vuoden ajan. Eikä mee mullakaan jakeluun miten se noin käyttäytyy.  :o
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Melitos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Juuri tuolla kyseisellä tavalla on öljy tarkistettu jo 4 vuoden ajan. Eikä mee mullakaan jakeluun miten se noin käyttäytyy.  :o

Eli siis sinun autossa myös tikku on ensimmäisellä nykäisyllä kuiva?

Tämä antaa luottamusta siihen, että öljymäärä minullakin on oikea vaikka ensi vedolla ei siltä näytäkään.

RKJ: Ehkä tosiaan voisi johtua alipaineesta? Turbottoman bensakoneen huohotusjärjestelmähän käytännössä pitää pienen alipaineen kampikammiossa.

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Oikeesti on paskin öljytikku ikinä näissä 1.8 duratekeissä.. Itselläni näytti öljytikku "kuivaa", uudelleen dippaus jälleen kuivaa, uudelleen dippaus puoleenväliin näkyy öljyä. -> lisäsin öljyä pari desiä ja nyt näyttää sitten kokoajan että olis liikaa öljyä, satunnaisesti toki näyttää tyhjää ::)

Poissa Kukko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Palaan tähän ikuisuuden vanhaan aiheeseen. Vituttaa myös itseäni V50 öljyntarkastus, varsinkin kun auto tiputti aika paljon öljyä tässä taannoin. Keskusautohallilla sanoivat, että tämän mallin öljyn tarkastus tehdään siten, että annetaan auton seistä riittävän kauan ja eka veto kertoo totuuden.

Reikä jossa tikku lepää on kuulemma niin ahdas, että eka veto nostaa sen täyteen öljyä ja seuraava veto kaapii tikkuun öljyt siitä reiästä mukaan. Eli toka veto näyttää aina siltä, kuin öljyä olisi riittävästi.

Poissa Nikokoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Samoja havaintoja, mitä ylläkin mainittu. Ilmeisesti öljynsyönti on näiden koneiden ominaisuus. Onko muut tarkkailleet mitä määriä joutuu lisäämään öljyä, sanotaan nyt vaikka per 1000km? Itse olen huomannut että mitä pidempi aika öljynvaihdosta, sitä enemmän joutuu tarkkailemaan tilannetta ja lisäilemään. En ole sen tieteellisemmin asiaa tutkinut että onko sillä jotain vaikutusta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Se tikku on semmoinen vetelä. Lisäksi menee liian vaakasuoraan koneeseen. Varmimman tuloksen saa kun kuivaa tikun ensin ja kiertää tikkua kun se on pohjassa, silloin se mittaa tason.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Nyt tämä öljymysteeri iski minullekin. Auto kävi öljynvaihdossa pari viikkoa sitten ja tarkistin öljymäärän. Tikku kuiva, mitä nyt vähän mustaa varmaan raapinut tikun putkesta mukaan. Lisäilin hiljalleen öljyä, odottelin ja tarkistin määrän. Käytin välillä konetta ja odotin taas. Ei muutosta. Lisäilin lopulta litran verran mutta en tohtinut enempää laittaa. Nyt on sitten mysteeri että onko siellä öljyä? Onko huollossa laitettu oikea määrä (4.3l kuitin mukaan), onko se ehtinyt polttaa noin paljon vai mistä on kyse. Öljyvalo nyt ei ole kuitenkaan palanut.

Auto ei ole ihan tasaisella, mutta on siitä tähän asti nähnyt tikusta öljyn määrän samassa paikassa.

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net

Öljytikun ylätiiviste on ilmatiivis joten öljy ei pääse tunkeutumaan putkeen jossa tikku on.
Kun tikun ottaa pois niin siinä vaiheessa öljy pääsee putkeen tikun alapään kohdalle.

Öljytikku siis putkessa ja putken pää ulottuu koneen sisälle öljytilaan asti.

Kun kone käy niin silloin öljyä on kiertämässä koneen ylemmissä osissa sen verran että mittatikku ei ulotu lainkaan öljypinnan tasolle.
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Ongelma ei ollut tikussa. Piti lisätä vajaat neljä litraa öljyä että nousi tikulle asti.  :buck2:
Eli aika kuivana on ollut. Käy ja kukkuu kuitenkin edelleen. Joko huollossa on jäänyt vajaaksi tai kulutus on ollut rajua viimeiset sadat kilometrit.  :-\

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Nyt kuulostaa hurjalta...  :o

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Ei kai se tikun putki ole öljyssä vaan pelkkä tikku. Että ei se alipaine putkeen voi oljyä nostaa tai laskea.
Siis tikun mittausosa on putken alapään alapuolella.
Putki on vain ohjaamassa tikkua kampikammioon/öljypohjaan ja pysäyttämässä tikun yläpään oikeaan kohtaan. Vai onko 1.8 koneessa putki öljyyn asti? Jos on niin on älyvapaata.
Tommonen osu silmään, tikuttomaan d5 laitetaan tikku. Police mod. Osanumerot.
https://youtu.be/LvfWsih1LXw?si=x13VTdcXN8wpOujn
« Viimeksi muokattu: 21.07.2024, 00:12:33 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Samppasport  Futurez