Proturbo  Autodiagnoosi

Pohjolan 740 B19ET & 940 D24TIC

  • 14 Vastauksia
  • 7400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Pohjolan 740 B19ET & 940 D24TIC
« : 30.09.2013, 07:48:51 »
Ajatuksena olis kirjotella tänne vähän omia tekemisiä, kun noitten kanssa tossa nyt tulee kuitenkin jokapäivä tuhrattua.

Elikkäs, ensimmäisenä kerron tästä mahtavasta 940 sarjalaisesta, auto siis kuningasmyllyllä eli D24TIC ja "nappifemma". Meikäläisen ensimmäinen auto, "virityksinä" 3" putkisto, isompi väläri, ja syöttöpumppua kopeloitu. Hyvinhän se meikäläistä kuljetti, vähän varoitellen enään ei yksi päivä lähtenyt käymään starttaamalla, hinaamalla lähti, ei kulkenut mihinkään, huohotti aevan perkeleesti. Sen koomin deeku on seissyt pihassa odotellen uutta moottoria.  :-[


Seuraavalla viikolla deekun hajoamisesta käväsin espoosta hakemassa "EKO auton", jolla piti päästä kulkemaan sitten kesätöihin ja kouluun rauhassa, ilman että tarvii olla kokoaikaa korjaamassa. P*SKAT!! Jo kotiintulo matkalla antautui laturin kiinnike, loppumatka ajettiin sitten iliman valoja tai musiikkia... Samaan reissuun mahtui myös ahtimen öljynpaluun hajoaminen  :-\ Hieman ennen kotipihaan saapumista yhdessä töyssyssä huomasin että jokin valo vilkahti mittaristossa, ei sen enempää tullut ajateltua asiaa. Sitten tutkailin autoa kotiinpäästyä, perä öljyssä, omistaja kiehumassa. Eikun foorumki auki ja selvittään mahdollista vuotoa. Sieltähän se "lähes toimiva" ahtimen öljynpaluu sitten löytyikin. Asia korjattiin ja auto toimi hetken moitteetta. Kunnes omasta virheestä johtuen tapahtui männän sulaminen. Alempana kuvassa vasemmalla näkyvästä lankusta oli tullut kanki lohkosta pihalle, ja odottaa tuossa purkutuomioonsa, joten siittä kävin nappaamaan itselleni uuden männän ja kangen. Auto kasattiin jokkistyylillä viikonlopun aikana. Toimi taasen pitkän aikaa ilman ongelmia. Kunnes yhden reissun jälkeen pihassa kuuntelin kummallista kolinaa, ja totesin sen kangen alapään laakeriksi. Huppu pois, öljypohja pois, uus laakeri sisään ja video kertoo loput.

https://www.facebook.com/video/embed?video_id=10200517318480470
Kaveri muokkas puhelimellaan äkkiä tommotteen videonpätkän.

Tuon jälkeen haettiin B230 mylly, linnunluilla varustettuna. Seuraavalla viikolla tapahtui moottorinvaihto.


Alkoi olla vaihdon tarpeessa...


Uus kone saatiin keulalle, ja hyvinhän se toimi, kunnes eräänä kauniina sateisena iltana ykkösellä kiihdyttäessä tuli tästäkin lohkosta kanki pihalle  :peetu:  :'(

"Vireinä" suora 2.5" putki, 1bar ahtoja, joku lastu motikas, VX3 keppi, bensanpaineen säädin.





Tuon uudempia kuvia ei löytynyt tähänhätään, koitan tänään saada räpsittyä kuvia nykylookista, ja jos tänne sais jotakin sitten päiviteltyä.

Mutta nyt, suunnitelmaan. Ei enään mitään amispatentteja, ei arvailuja (bensanpaineen säätämiset, ym tunaroinnit mm. ei edes laajakaistaa olemassa), ei linnunluita.

Tarkoituksena olis deekuun nostaa uus kone tässä lähipäivinä keulalle kun saa jostakin rahaa ja koneen. Sitten ajella tirsselillä talvi jonka aikana värkätä uutta myllyä Ekoon.

Tarkoituksena olis kasata mylly seuraavilla spekseillä:
Joku isompi ahdin
Homemade pakosatsi
13mm kanget
Lh 2.?? vai mega?
Vakiomännät
Isommat suuttimet
3"putkisto

Woimansiirto:
SRE asetelma
Vakio levy
Kemppiä perässä.

Mitä muuta? Kertokaa mielipiteitä.

Mitäs tarvii ottaa huomioon moottorinohjausvaihtoo tehdessä Motronic--->LH? tai mega?

Projupuolelle en laittanut, kun tuskin tulen päivittelemään kovin tasaiseen tahtiin.

Apua tulen tarvitsemaan kun en näitten kanssa mikään welho ole  ;D

Saa kommetoida, ja kertoa mielipiteitä. (ei saa sit haukkua!!! :2funny:)
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 01:16:45 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #1 : 12.11.2013, 13:30:20 »
Noniin nyt pientä päivitystä. Deekuun hommattu kone, nyt odotellaan että saadaan talliin tilaa. Deekuun aattelin 12mm nestepäätä, isompaa ahdinta ja 3" suora rööri pellistä ylös  8) Jossei isompaa ahdinta niin ainakin nestepää.

Ekoon lähetään tänään kattoon B19A SN konetta. Moottorinohjaukseksi todennäköisesti LH. Jokin aika ylävetonen nokka ois suunnitteilla, jos joltain löytyy, niin saa tarjota.

Lähipäivinä kuvia ja lisää jauhamista.

Volvoilusta parantunut

Poissa Clayman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
  • Volvo for life
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #2 : 16.11.2013, 16:28:30 »
Ylöjärven rempparyhmä pääsi ilmeisesti takaisin kotiin ilman suurempia vahinkoja  ;D
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #3 : 23.11.2013, 22:17:32 »
Ylöjärven rempparyhmä pääsi ilmeisesti takaisin kotiin ilman suurempia vahinkoja  ;D

Kyllä, kotiin päästiin jollain ihmeellä  :2funny:

Asiaan. Deekun laittoa aloiteltiin eilen, jonkinverran saatiin konehuonetta jo purettua.

Kamera jäi kotosalle, niin saatte nauttia laatukuvista!  *W->











Mites tuota, faija väittää että tuo deekun motti on helpoin nostaa laatikon kanssa pois, onko kellään mitään sanottavaa tähän? Itse nostellut noita bensakoneita aina ilman laatikkoo.

Mutta nyt  *karkuun-> :sundaydriver: :arkkupakastin: :3/4 jättää sen:
Volvoilusta parantunut

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #4 : 24.11.2013, 09:56:16 »
onhan se nyt paljon kivempi nostaa aina koko paketti, tää nyt vaan oma mielipide.

Paikalla JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1001
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #5 : 24.11.2013, 13:31:25 »
3" suora rööri pellistä ylös  8)


 :facepalm:  ei kai nyt sentään  ???

onhan se nyt paljon kivempi nostaa aina koko paketti, tää nyt vaan oma mielipide.

+1  O0

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 B19ET & 940 D24TIC
« Vastaus #6 : 24.11.2013, 21:09:33 »
Kyllä semmonen perversio on iskenyt päähän että semmonen täytyy saada  :idiot2: :2funny: Voi toki olla että suunnitelmat muuttuvat.

Viimeyönä kävin "nopeasti" tallissa piipahtamassa, koko yöhän sielä meni. Tuli samalla todettua että auto vuotaa vettä jostain sisään, tai sitten on todella paljon tullut kondensiovettä hyttiin. Samalla vedin supparille uuen virtapiuhan ja asensin mankan.

E: Eikös se olis paljo helpompi jättää loota paikalleen, niin ei tarvi sisältä purkailla nuita vaihdekeppi välineitä jne? Laatikon pultit joutuu toki sitten irrottaan jos ilman lootaa nostaa, ja sitten kun asentaa uutta paikalleen, niin tarvii taas sihtailla.



« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 21:16:21 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • #Pikkutomppa
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #7 : 24.11.2013, 21:44:35 »
joo, ite oon ottanu yhen deekun laatikon kanssa pois oli kyllä ainakin helvetin vähän tilaa :uglystupid2: veikkaisin että lähtis helpommin ilman laatikkoa..
740.5 M57+53Dz
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #8 : 24.11.2013, 22:20:55 »
Laatikon kanssa näppärä ottaa pois, tarvii kun kardaani, keppi ja tukipalkki irroittaa.
Syyläri ja lukkopelti samalla pois niin saa todella helposti otettua pakettina.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #9 : 25.11.2013, 09:07:53 »
Täytynnee tuota moottorin irroitusctapaa vielä harkita.

Mites noista yseistä lähtee hattuhylly irti?
Volvoilusta parantunut

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 B19T & 940 D24TIC
« Vastaus #10 : 19.02.2014, 02:47:10 »
Nonniin, välipäivitystä tähän topicciin.

Deeku revittiin kuntoon, syöttöjen nosto, governormod ja pystyputki siihen tehtiin, hyvinhän se toimi, kun sai kaikki pienet viat poistettua, ja oi kuinka hyvältä tuntu ajaa kunnon jäteöljyvatkaimella  :D Kovin oli huoleton peli, ja vetojakin oli perus turbodeekun verran, paitsi että veti vaihteella johkin about 5.5krpm. Vapaalla kierrättäessä loppu kiekkamittari kesken, ja alko epämukavia ääniä kuulumaan konehuoneesta. Hyvin toimi kunnes jakoremmi katkesi.... Kuvat kertoo paremmin deekun elämästä silloin kun toimi.


Deeku saa asentajatkin rappiolle


Moottori HiTech moottoripukissa?


Vanhan koneen vika löydetty. Ilmeisesti suutin kusi.


Ekat savut saatu pihalle, huonosti lähti, koska yksi vuotava liitos, ajoitus hieman pielessä ja vuotava pumppu joka huomattiin vasta ensimmäisten ajojen jälkeen.


Pienen ajorata arviointivirheen jälkeen penkkaan syöksyttiin, dieselikin loppu samassa rytäkässä.


Eko-Volvoonkin sain moottorin haettua, mutta alkaa ehkä olla sylinterit niin ruosteiset, hintaakaan ei ollut kun muutama kymppi, ja sekään ei auttanut asiaa että tuli unohdettua se pihalle "muutamaks" kuukaudeks. Saattaa olla että otan veivit, männät ja kampuran tuosta koneesta ja lohkon voi lykätä noitten muitten rikkinäisten viereen.


Siinä B19 toinen kylki maalattuna, oottamassa veiveihin laakereita, ja männänrenkaita, jos päätän tämän koneen lyödä kasaan.

Vähän tuo moottoripukin puuttuminen haittaa harrastustoimintaa, mutta eiköhän semmonenkin kohta saada hankittua.

Lohkon yläpuolella näkyy tuo pikkugarretti, joka olis haaveena tuohon B19 kanssa istuttaa, mutta pakopesän koosta ei ole harmaintakaan hajua. Kompurapuolen A/R on 50. Jotta tuon sais ylipäätään toimiin, tarvis jotain muutakin kun vakiokytkimen, M46 lootan ja Motronicin... Ja isomman myllyn.  ::)


Koitan joskus tässä pistää kuvaa sylintereistä, jotta raati saa arpoa että kannattaako vielä koittaa tekohengittää. Mistäs porukka muuten on näitä laakereita ja männänrenkaita hakenut?

Kiitos!

Volvoilusta parantunut

Poissa hksp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Pohjolan 740 b2X0ET & 940 D24TIC
« Vastaus #11 : 04.04.2014, 00:42:54 »
seuratantaan.

ihan paikallisesta autotarvikkeesta oon käynyt laakerit aina hakemassa, samaan hintaan saanu mitä motonetti myy, laatueroista ei tietoa.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 B19ET & 940 D24TIC
« Vastaus #12 : 03.05.2014, 01:47:45 »
Tänään on EKOa jo tartilla pyöritelty, eli käyttäjöltä Juzi haettu B19A keulilla. Bensapumput pyörii ainakin, kipunasta ei tietoa. Bensakiskoa vailla ekat sauhut jos suostuu kipinää antaan.
Volvoilusta parantunut

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 B19ET, savut otettu, mega tilattu. & 940 D24TIC
« Vastaus #13 : 12.05.2014, 01:30:06 »
Starttailtu on, ja käymäänkin se on saatu. Tosin pienien mutkien kautta.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48726.new#new

Ja tosiaan, tuli äsken megasquirttikin tilattua  8) Siittä lisää jahka saa tuon nyt ensiksi leimattua.
Volvoilusta parantunut

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Pohjolan 740 B19ET & 940 D24TIC
« Vastaus #14 : 19.10.2015, 09:02:24 »
Hetki menny vikasta päivityksestä :D

Deekusta katkes jakohihna ja se paalattiin.

Asiat ei ihan hirveesti oo edenny, pakosatsia, kytkintä jne rompetta hommattu ekoon mutta ei oikein tota inspistä löydy. Motroniccia ei saatu ikänä toimimaan,  mega mulvattiin tilalle mutta boksi ei toiminut. Tuolla se nyt on vaan seisoskellut. Kortin lähtökään ei auttanu motivaation keruussa.

Nyt tarttis tuosta pihasta raapia yks kakslankku talvikuntoon. Kuvia ja specsejä kohta jahka pääsen tietokoneen ääreen.
Volvoilusta parantunut

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy